Gå til innhold

Nederland/Amsterdam

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Hva anbefaler dere å se og gjøre i Nederland om sommeren? Skal selvfølgelig til Amsterdam, men kunne også tenkt meg å se andre steder. Hvilke byer i Nederland anbefaler dere? Og hva er det viktigste å få med seg i Amsterdam?

Skrevet

Amsterdam er mye å se på, bare gå rundt og se på de koselige smugene, og kanalene osv. En opplevelse i seg selv å bare gå =) Jeg pleier ikke være på turist-ting siden jeg bor her nede så jeg vet ikke helt..

Uansett, jeg vil anbefale deg å ta en tur til Den Haag og Utrecht. Veldige gamle flotte byer. Utrecht er vel.. 30 minutter fra Amsterdam, og Den Haag er litt lenger. Den Haag har den flotteste sandstranden i Nederland, og lang promenade med restauranter og barer langs stranden, nydelig =)

Den Bosch /s`Hertogenbosch er også en veldig gammel by som har mye sjarm. Breda er nær grensa til Belgia, og her kommer mange for å shoppe.

Du får se hvor mye tid du har =) God tur!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Amsterdam i mange år, og reiser tilbake på ferie hvert år, blir aldri lei av byen. :)

Tips: Heng i Vondelparken, ta med vin/mat og ha piknik på gresset. Eller sitt i den flotte uteserveringen på Vertigo, kafeen/restauranten til filmmuseet som ligger i et hjørne i retning Leidseplein.

Jeg liker også godt Artis, dyrehagen i Amsterdam. De har mange ulike avdelinger i tillegg til de store, klassiske dyrene. Bl.a. et sommerfuglhus der man anbefales å ta med kamera, store, tropiske sommerfugler overalt rundt deg i et slags stort drivhus. (Har ikke bestemt meg helt for om dette er ekkelt eller vakkert...)

Få med deg hva som skjer i byen. Det finnes gratisaviser som reklamerer for det som skjer mange steder i byen, men på Leidseplein er et stort kontor der man kan kjøpe billetter til konserter og få info om det som skjer. Om sommeren har de av og til utekino på et av byens mange torg, eller utekonserter, da er det bare å ta med seg pute, klappstol og noe å drikke, og kose seg!

Boom Chicago på Leidseplein er en engelskspråklig gjeng som har stand-up show og improvisasjonskomikk mens det serveres øl, veldig populært blant turister (og ganske gøy).

Så er det den obligatoriske shoppingen som må med (på markeder el i spennende butikker), og bare det å sitte på utekafé hvor som helst i byen (men gjerne langs en kanal) og nyte livet.

Selv om det kommer til være stappfullt på toget, ville jeg gjort som amsterdams befolkning flest og tatt en dagstur med toget til Zandvoort. Det tar vel mellom 20 og 30 min fra sentralstasjonen til toget ankommer badebyen Zandvoort, rett ved stranda. Flott, stor sandstrand og en typisk badeby. Det finnes andre, mindre besøkte strandbyer hvis du har bedre tid, men selv synes jeg Zandvoort absolutt duger for en dagstur.

Jeg liker meg også godt i mindre byer som f.eks. Leiden og Delft. Små gater, fine kanaler, mange utekafeer! Som Amsterdam i miniatyr. Den vakre, lille byen Weesp ligger ikke mange minutter unna Amsterdam med tog, og er en nydelig dagsturutflukt.

Hvis du liker fornøyelsesparker, vil jeg anbefale en dagstur til de Efteling, som er en vakker fornøyelsespark med tema fra nederlandske eventyr og folklore.

AnonymBruker
Skrevet

Rajstafel (usikker på skrivemåte), en slags indonesisk tapas må prøves i Amster. Ellers er det å gå rundt å se, en vakker by :)

Skrevet

Volendam: Nydelig liten kystlandsby litt nord for Amsterdam. Der er det restauranter og butikker og en del å finne på samtidig som det er ren sommeridyll. Hvis jeg ikke husker feil er det litt under en times togtur fra Amsterdam, fungerer både som dagstur og overnattingstur. Mens du er der bør du ta turen til Marken, en liten øy i Markermeer med små trehus, blomstrende hager, natur og god gammeldags skjønnhet. Det går båt fra Volendam, og du kan ikke ha vært i Volendam uten en tur til Marken. Dermed fungerer ikke Volendam som dagstur allikevel... ;)

Edam: Der den kjente edamerosten kommer fra. Edam er en liten by med koselige torg, skikkelig miniatyrversjoner av kanalene i Amsterdam og - høydepunktet - et museum med flytende kjeller fra...ja, mange hundre år siden.

Haarlem: En slags forstad til Amsterdam, men allikevel helt klart sin egen by. Dit MÅ du hvis du er i Amsterdam, Haarlem er kjempekoselig, masse shopping, restauranter, cafeer, utesteder - og langt færre turister. Også bare en veldig kjapp togtur (20 minutter?) fra Amsterdam.

Delft: Historisk by, en gang Nederlands tredje største, hjemmet til Jan Vermeer (som malte nydelige bilder), yrende byliv, kanaler og broer, antikvitetshandlere som selger Delft-fliser, koselige parker, ja...you name it. Verdt et besøk, og en langt større by enn f.eks. Edam.

Enkhuizen: Enda en idyllisk gammel by, men denne ligger langs kysten av IJselmeer, ca halvannen time med tog fra Amsterdam. Enkhuizen er en stor havneby, og de har et utrolig fint folkemuseum som det går båt til. Det er markeder i gatene, men så vidt jeg husker ikke de helt store kulinariske opplevelsene.

Hoek van Holland er et ørlite sted ikke langt unna Haag og Rotterdam. Der er det så vidt jeg kan huske ikke så veldig mye å se på, men å stå på stranda der i vinden (eller kanskje heller stormen)og kikke utover havet er en mektig opplevelse. Er du i nærheten og har tid til overs så er det et deilig sted å bare slappe av.

God tur da, skulle ønske det var meg. Du kan glede deg, Nederland er langt mer enn Amsterdam. Selv om Amsterdam er verdens beste by. ;)

Skrevet

Jeg anbefaler Leiden og Delft (Delft er like på utsiden av den Haag.

Badebyen Scheweningen på utsiden av den Haag er også koselig og full av bra spisesteder.

Bruk tog og trikk og dere kommer fram overalt. Det går også leie sykler gjennom hotellene.

AnonymBruker
Skrevet

Rajstafel (usikker på skrivemåte), en slags indonesisk tapas må prøves i Amster. Ellers er det å gå rundt å se, en vakker by :)

rijsttafel ? =)

Gjest Badabing
Skrevet

Tusen takk! Skal sjekke ut stedene dere har anbefalt.

Lurer også på om det finnes bra utesteder i Amsterdam a la Blå, Revolver, Mono osv.? Det er ikke bare trancesteder der? :)

Skrevet

Nei det er da ikke bare trance-steder..

Jeg anbefaler deg å gå på pub-hopping! Det er veldig koselig! =) Får alt av musikk, fotballpub, irsk pub etc etc, alt du finner i alle andre storbyer.

God tur =)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...