Gå til innhold

Landgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg lurte igrunnen bare på om det er her i nord vi har "landganger"? Eller om det kalles det over hele landet? En landgang er en myk baguette, gjerne med ost og skinke, som varmes og nytes :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

her på sørlandet er det en ganske smal "bro" mellom større båter og brygga .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her på sørlandet er det en ganske smal "bro" mellom større båter og brygga .

Jeg er også fra Sørlandet, og vi sier også landgang til baguett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Stort på 80-tallet på Østlandet ;) Også kalt pariserpizza fordi den er laget av en langsdelt pariserloff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fra Sørlandet, og vi sier også landgang til baguett. :)

Vil ikke den lett brekke dersom det er mange som går over den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke den lett brekke dersom det er mange som går over den :)

Artigklumpen:) Men jeg sier også landgang når det er snakk om det du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artigklumpen:) Men jeg sier også landgang når det er snakk om det du mener.

jada, jeg er bare litt vanskelig av meg :)

Men jeg hadde mer inntrykk av at det var snakk om landganger (spiselige) på 80 tallet . Nå går det mest i baguetter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo veldig vanlig i USA

Sikkert, men det heter nok ikke gangway :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Sikkert, men det heter nok ikke gangway :)

:fnise:

Men hun lurte jo ikke på hva det het, bare om det var vanlig andre steder enn i nord-norge (hun var bare ikke sikker på om det het landgang over alt i norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Men hun lurte jo ikke på hva det het, bare om det var vanlig andre steder enn i nord-norge (hun var bare ikke sikker på om det het landgang over alt i norge)

aha, med det utgangspunktet kan jeg si at ja , også på det blide sørland spises det varme baguetter med ost og skinke :)

Endret av sebastianen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig her i byen, som er i Østfold :) Får landganger på et hver hjørne her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Det er forsåvidt veldig vanlig i Vestfold. Fikk det iallefall relativt ofte av mamma og mødrene til vennene mine.

I Sverige er det ikke så vanlig, men noen lager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I matveien er dette: b8e9c26438bfc6363ec49a7abf3bb8b9.jpg det jeg forbinder med landgang, altså en formloff hvor skivene skjæres på langs, og som dekkes med forskjellig pålegg etterhverandre. Stor slager ved festlige sammenkomster på 80-tallet, husker jeg :skaal: .

Vet ikke hvor vanlig det er her til lands nå lenger, men i Sverige er den fortsatt ganske så vanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På vestlandet heter det også landgang. Før var det mest vanlig på bygda, men det har nådd byene for endel år siden.

Men her ser den nok litt mer slik ut http://sanremo.no/wp-content/uploads/2010/11/Nr.-18Kylling-tikka-lam-tikka-eller-felafel-i-Baguette-med-spesial-potetopure-med-spesial-dressing-pris-59-2.jpg, innpakket i folie og dekket av ost, som regel ikke annet enn salatblad, dressing og kjøtt i den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

I matveien er dette: b8e9c26438bfc6363ec49a7abf3bb8b9.jpg det jeg forbinder med landgang, altså en formloff hvor skivene skjæres på langs, og som dekkes med forskjellig pålegg etterhverandre. Stor slager ved festlige sammenkomster på 80-tallet, husker jeg :skaal: .

Vet ikke hvor vanlig det er her til lands nå lenger, men i Sverige er den fortsatt ganske så vanlig.

Det er mer i retning smörgåstårta, og det er veldig populært i Sverige.

Landgang er mer som en superkjedelig versjon i tillegg til at landgangen er varm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er utflyttet nordlending og er vant til landganger (baguetter med ost og skinke, gjerne varmet, slik du beskriver) hjemmefra, men hverken her på østlandet eller i mannens hjemby på vestlandet har jeg hørt noen bruke det ordet med den betydningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende fungerer det ordet bare i Nord-Norge. Husker du forresten landgangens delux-utgave: Landgang med salat og dressing?

Herregud, for et forferdelig måltid. Loff, litt ost, litt skinke, kinakål og thousand island.

Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg flytta til Tromsø fra Oslo så hadde jeg aldri hørt om "landgang" før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...