uebi Skrevet 14. juni 2011 #1 Skrevet 14. juni 2011 Hei. Dattera mi skal til Irland i sommeren, og har foreslått at jeg og minste jenta kunne tatt en tur i utlandet etterpå, siden hun vil gjerne være hjemme og passe på huset og dyra (vi har en del katter og hunder) så jeg kan endelig ta litt ferie og. Hun er veldig moden og problemfri, jeg kan stole på henne 100 pct, men hva sier loven? Kan hun virkelig være alene hjemme i 7-8 dager? Jeg er selvfølgelig litt redd for alt som kunne skje, men samtidig har veldig lyst til å ta turen med vesla, som ønsker seg en tur med meg i hjemmelandet (som er i europa) og maser litt. Er det for tidlig? Skal jeg vente et par år, eller er dette noe som kan gjøres? Jeg hadde sagt ja med en gang, men nå begynner jeg å stresse...har ikke kjøpt billetter enda...
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #2 Skrevet 14. juni 2011 Kanskje du skal skrive hvor gammel hun er?
uebi Skrevet 14. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. juni 2011 Skulle på jobb når jeg husket at jeg hadde glemt å skrive det...hun er 16! Ha en god dag!
Gjest Fable Skrevet 14. juni 2011 #4 Skrevet 14. juni 2011 Burde da gå fint det. Var det selv når jeg var på hennes alder.
Sheherasade Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 Det burde gå fint, ja. Du kan jo si at hun kan be venninner bo hos seg også, så føler hun seg ikke så alene. Var hjemme selv alene på den alderen, og hadde venninner hos meg flere av dagene.
Gjest abelill Skrevet 14. juni 2011 #6 Skrevet 14. juni 2011 Dersom du har naboer eller venner som kan passe litt på. Selvom hun er til å stole på er det ikke sikkert at venners venner er det. Plutselig har hun en hel haug på døra og vet ikke hva hun skal gjøre. Da er det greit om noen voksne kan gripe inn. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #7 Skrevet 14. juni 2011 Husk på at mange 15-16 åringer bor alene på hybel når de begynner på vgs, så dette burde hun klare klatt. Siden hun nå ikke bor på hybel, men i din bolig, ville jeg avtalt med en voksen som kan hjelpe henne om det skulle skje noe. Ikke hyggelig å få huset rasert av ubudne gjester, eller sånne ting... Ellers vil det gå veldig fint for henne å være alene hjemme. Hun vokser på ansvar, og hun kan godt invitere venner over så hun ikke er alene hele tiden 2
Gjest Tirkes Skrevet 14. juni 2011 #8 Skrevet 14. juni 2011 Som AB over sier, det er utrolig mange ungdommer som er førsteåringer på VGS og flytter bort hjemmefra for å gå på skole. Jeg har selv gått på skole i den type miljø der opptil en tredjedel av klassen var "borteboere". De fleste reiste hjem i helegene, men det var mange helger det skjedde spennende ting, og da er jo 16åringen fort på egen hånd i 14-21 dager uten at mor får vasket klær eller fôret på kreket. Jeg tror du fint kan la henne gjøre dette, men sørg for at det er en voksen du og din datter stoler på i "kjørbar" nærhet, 10-20 min maks, som dere kan avtale med at hun ringer til, dersom det skulle skje noe hun ikke kan håndtere. Tenker ikke her bare på festing, tenker på om sikringsskapet skulle ryke, eller om dyra skulle bli sjuke. Å være hybelboer med husvert er ikke HELT det samme som å ha ansvar for gård og grunn, da er det greit med noen som hun vet hun kan ringe til OM det skulle være noe. Ha en fin ferie, da!
Gjest -mann- Skrevet 14. juni 2011 #9 Skrevet 14. juni 2011 Å ha en datter/sønn på 16 som tidligere har vist seg tilliten verdig burde man kunne være vekk fra en liten stund ja. Egentlig burde det være obligatorisk, for det er jo ikke så lenge til mange av de uansett flytter for seg selv. Jeg tror det er svært sunt at litt eldre tenåringer får litt lengere perioder der de må være alene hjemme og lage mat, vaske og rydde for seg selv. Så får de en forståelse av hva som skal til før de flytter ut. Overbeskyttende foreldre som aldri kan tenke seg å la selv ganske voksne tenåringer være alene hjemme tror jeg gjør dem en bjørnetjeneste med tanke på voksenlivet som venter rett rundt hjørnet.
uebi Skrevet 14. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 14. juni 2011 Takk til alle! Jeg hadde egentlig ikke tenkt på de som går på videregående...jeg stoler på vennene hennes, men samtidig, jeg vet av egen erfaring at det blir veldig annerledes når foreldrene ikke er til stedet. Hun skal få lov til å be 1 veninna til overnatting, ikke mer. Og ja, jeg hadde tenkt å la igjen tlf nr til to-tre stikker som bor i nærheten, men jeg må passe på at de er ikke borte akkurat da. Skal ringe litt rundt. Jeg føler meg mye bedre, selv om jeg er litt bekymret likevel, med tanke på brann/morderer/jordskjelv/syke dyr osv. Men det blir sikkert sånn helt til hun blir 80 uansett!
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #11 Skrevet 14. juni 2011 Det er bare du som kjenner din tenåring og omgangskretsen hennes. Jeg lot min yngste være hos faren da jeg reiste bort. I tillegg så allierte jeg meg med en nabo om at dersom det ble festligheter i huset så måtte naboen ringe meg. Datter hadde jo nøkkel uansett og visste at jeg var borte. Dersom du vet at hun ikke legger det ut på FB og at vennene hennes sprer det videre så ser jeg ingenting i veien for at hun kan være alene. Hun vil garantert nyte det. Du må ha en backup som kan tre støttende til dersom nødvendig. Her måtte datter ringe politiet da hun hadde 18-årsfest og vi var på hytta. Ting spredde seg litt for kjapt og det kom mange flere enn de som var innbydt.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #12 Skrevet 14. juni 2011 En 16 åring skal strengt talt ikke feste da. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #13 Skrevet 14. juni 2011 En 16 åring skal strengt talt ikke feste da. Og det tror du en 16-åring som har lyst til å feste, og attpåtil er alene hjemme, bryr seg om? 2
uebi Skrevet 14. juni 2011 Forfatter #14 Skrevet 14. juni 2011 Dette om FB var godt! Hun er på FB men skriver aldri noe på den, men tenk om akkurat denne gangen forteller at hun er alene hjemme!!!! Jeg vet at hun er absolutt ikke den festlige tipe (har hatt den motsatt problem, at hun ville ikke gå på fest eller treffe venner, vil helst være hjemme og drive med å male eller lage rare skulpturer osv i timevis) men det er akkurat sånne jenter som plutselig gjør noe rart uten å tenke på konsekvenser. Jeg skal si til henne med en gang at hun må ikke fortelle at hun skal være alene en stund.
kaprifolen Skrevet 14. juni 2011 #15 Skrevet 14. juni 2011 Bodde for meg selv da jeg var på hennes alder! Ta et "kurs" i nettvett/snakke om å være alene hjemme, sørg for at voksne vet hun er alene hjemme, vis henne brannslokningsapparat og hvordan bruke det, og gjem kontanter/mastercard i huset som hun kan få vite hvor er hvis hun ringer om at et av dyra er sjuke og trenger veterinær!
Spoven Skrevet 15. juni 2011 #16 Skrevet 15. juni 2011 Da jeg var 14 begynte jeg å være hjemme alene en ukes tid mens resten av familien dro på ferie. Det gikk kjempefint. Nabojenta/venninna mi var aldri alene hjemme, ikke før hun flyttet for seg selv som 19-åring. Det er forskjell på folk. Hvis jenta di vil det selv, så gjør det. Om du i tillegg allierer deg med noen i nærheten som kan stille opp når/om det trengs, så er det kjempefint. Men ikke la de "overvåke" henne, og stikke innom sent og tidlig for å sjekke. Stol på jenta di.
Wonders Skrevet 17. juni 2011 #17 Skrevet 17. juni 2011 ja det går fint. For trygghet og selskap så avtal med naboer i tilfelle rottefelle... Naboen under oss var i Thailand i vinter og jeg visste den 18 år gamle datteren var alene hjemme. Flere ganger hørte jeg hun krangle noe sinnsykt med sin kjæreste. Slik hyling og bråking at jeg gjerne ville gå ned å se om alt var ok. Jeg sa i fra til min sambo også... Vi gjorde ikke noe med det... Guffent. 1
uebi Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #18 Skrevet 19. juni 2011 Flyturen er bestilt, leiebilen og. Jeg krysser fingrene....jeg tror det skal gå bra, hun kan lage mat, og har stelt dyra i mange år, bankkortet har hun lånt til flere tur før og er innmari gjerrig, så der ser jeg ikke noe problem. Hun kan ta sykkelen til butikken, som er bare et km borte. Jeg er egentlig litt bekymret for andre ting, som uonsket "besøk", brann, skader osv. Hun har bare en besteveninne som skal selvfølgelig til besteforeldrene i Nederland akkurat i samme perioden, så det blir litt ensomt kanskje. Men vi må satse på at alt går bra, for en gang...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå