AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #1 Skrevet 14. juni 2011 Hei alle sammen. I høst gifter jeg meg med drømmemannen! Det har seg slik at jeg ikke jobber for tiden, men mannen tjener langt nok til å forsørge oss begge og ser ikke noe problem i det. Jeg vet ikke hvordan fremtiden blir - om jeg får jobbe og evt. når, men jeg tenker mye på min økonomiske sikkerhet for tiden. Hva gjør jeg hvis det en dag blir slutt mellom oss, og jeg ikke har noen ting plutselig? Jeg har vel verken krav på, eller lyst på noe fra han. Bør jeg begynne med noen slags sparing for meg selv, og vil dette bli lønnsomt for meg med take på skatt osv? Har tenkt på pensjonsforsikring, men det hjelper vel lite dersom bruddet kommer i årene før jeg blir så gammel. Er i slutten av 20-årene forresten. Selvsagt er dette kun som en sikkerhet, i tilfelle jeg forblir økonomisk avhengig av han. Håper på noen tips til hvordan jeg kan sikre meg selv for fremtiden. På forhånd takk
Genesis Skrevet 14. juni 2011 #2 Skrevet 14. juni 2011 Ikke bli økonomisk avhengig av han! Skaff deg en jobb og spar litt av det du tjener. Jeg kan ikke fatte og begripe at man skal være avhengig av noen andre for å klare seg, etter man er voksen! Du skriver jo at du er uten inntekt! Hvordan skal du spare uten inntekt? Sannheten er som du selv sier,; Blir det slutt står du på bar bakke! Ingen gunstig situasjon, spesielt ikke hvis dere har barn/planer om det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #3 Skrevet 14. juni 2011 Jeg skulle så gjerne gått ut å fått meg en jobb i morgen, men det kan jeg bare ikke. Jeg ønsker, og tror selvsagt at jeg vil få en egen inntekt, men det var ikke poenget. Finnes det noen måte jeg kan sikre meg på? Vi deler jo på pengene nå, og jeg ser ikke hvorfor det skulle være så galt av meg å f.eks. sette noen av de pengene jeg ellers ville brukt på shopping eller andre unødvendige goder på en sparekonto. Det vil jo mest sansynlig komme oss begge til gode en dag, og jeg vil tro at mannen synes det er greit.
Genesis Skrevet 14. juni 2011 #4 Skrevet 14. juni 2011 Jeg skulle så gjerne gått ut å fått meg en jobb i morgen, men det kan jeg bare ikke. Jeg ønsker, og tror selvsagt at jeg vil få en egen inntekt, men det var ikke poenget. Finnes det noen måte jeg kan sikre meg på? Vi deler jo på pengene nå, og jeg ser ikke hvorfor det skulle være så galt av meg å f.eks. sette noen av de pengene jeg ellers ville brukt på shopping eller andre unødvendige goder på en sparekonto. Det vil jo mest sansynlig komme oss begge til gode en dag, og jeg vil tro at mannen synes det er greit. Du snakker jo her om å sikre deg økonomisk etter et evt. brudd. Sålenge det er han som tjener pengene, har du ingen rett til å ta med deg de oppsparte midlene ut av forholdet. Regner ikke med du har tenkt å nevne dette for han heller! Den dagen forholdet evt. ryker og han finner ut at du har spart opp x-antall tusen av hans penger i TILFELLE forholdet skulle ryke tror jeg kommer til å bli trøblete. Hvis dere deler lønna er nok tanken at disse pengene skal brukes til husholdningen og personlige innkjøp som kommer deg til gode, ikke til sparing. Synd at du ikke kommer deg ut i jobb, men du får vel ytelser fra NAV eller lignende? Hva med å spare dette beløpet ved hver utbetaling?
Glitnir Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 Ikke nok med at du har tenkt å leve på ham, men du skal også spare opp hans lønn på en konto til deg selv? Makan... 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #6 Skrevet 14. juni 2011 Hvorfor kan du ikke søke jobber da? Det er slik alle mennesker overlever her i verden.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #7 Skrevet 14. juni 2011 Skal du sikre deg selv økonomisk, så må du tjene pengene selv. Det er IKKE greit å spare hans penger som du ikke bruker på shopping til din sparing for å sikre deg ved eventuelt brudd.
Gjest Spinell Skrevet 14. juni 2011 #8 Skrevet 14. juni 2011 Blir dere skilt må du forsørge deg selv, akkurat som alle andre... Er du syk eller ufør må du inn i NAVs systemer, og er du arbeidsfør må du ut i arbeidslivet. Google litt eller kontakt eventuelt en advokat for informasjon om særeie, felleseie og ektepakt. Som "hjemmearbeidende" kan verdien av det du har tilført husholdningen beregnes og tas med i et skilsmisseoppgjør. Se f.eks her.
Glitnir Skrevet 14. juni 2011 #9 Skrevet 14. juni 2011 Google litt eller kontakt eventuelt en advokat for informasjon om særeie, felleseie og ektepakt. Som "hjemmearbeidende" kan verdien av det du har tilført husholdningen beregnes og tas med i et skilsmisseoppgjør. Se f.eks her. Jepp, men som frivillig hjemmearbeidende uten barn skal det mye til å få med seg noe ut igjen - enda mer i 2011 enn før. Da er man avhengig av en avtale som den du lenker til her. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #10 Skrevet 14. juni 2011 Hehe, har vanskelig for å ta TS alvorlig, her. Ikke jobbe, men "sikre seg" og spare av lommepenger som hun får av mannen? :-D Ta en utdannelse og få en jobb, deltid om ikke annet. For å ha noe. Det er ikke bare økonomisk man skal sikre seg her i livet, men å sikre seg selvstendighet på andre måter også, med litt moralsk ryggrad som vil komme godt med uansett.
kirstiJ Skrevet 15. juni 2011 #11 Skrevet 15. juni 2011 Dere vil jo dele på det som er blitt opptjent gjennom ekteskapet ved en eventuell skilsmisse, (men ikke det som klart kan sees at har vært opptjent før ekteskapsinngåelsen, f.eks. gjeldsfritt hus som han har kjøpt før dere giftet dere) men det største problemet er at om du ikke har jobbet noenting gjennom ekteskapet, så er det esktremt vanskelig å få seg jobb ved en skilsmisse. Aldri i verden om jeg hadde ansatt ei som hadde vært ute av arbeidslivet i 10+ år! Og for at hans penger skal kunne forsørge deg resten av livet, om dere blir skilt, må han jo være steinrik... Om du ikke kan jobbe pga sykdom, anbefaler jeg at du får søkt om uføretrygd. Så kan du jo eventuelt spare disse pengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå