Gå til innhold

Invitasjoner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynner så smått å tenke på å sende ut invitasjoner. Har en del venner som studerer rundt om i landet/utland samt familie som bor langt vekke, og ønsker derfor å sende ut i god tid slik at det blir enklere for dem å planlegge.

Har laget et utkast (lager invitasjoner selv), men er fremdeles litt usikker på hvordan jeg kan få fram i teksten at folk kan ta med seg date uten at det virker teit på den ene eller andre måten. Til de som er gift/samboere eller jeg/vi kjenner begge parter skriver jeg selvfølgelig begge navnene, men så er det enkelte familiemedlemmer (som vi ikke står spesielt nær på min og hans side) som nettopp har fått kjærester som vi egentlig ikke har kjennskap til (som for alt vi vet ikke varer til bryllupet engang). Hvordan kan jeg formulere dette på en fin måte som ikke får dem til å føle seg "tvunget" til å ta med date, men at det heller ikke gjør noe om de tar med?

Bør man sende egen invitasjon til f.eks søskenbarn (18 år og over) som fremdeles bor hjemme hos mor/far? Jeg har blant annet et søskenbarn som ble 18 i år, som er eneste av totalt 3 søsken som fremdeles bor hjemme, og for meg virker det naturlig at h*n er med i invitasjonen til Familien "Navnesen", men at søsknene (derav den ene har samboer) får egne. Blir dette galt? Burde h*n få egen invitasjon?

Finnes det noen fin måte å få frem (skriftlig)at man helst ønsker seg penger (hovedsakelig til bryllupsreisen)? Jeg er student på fulltid med ekstrajobb i helger, og han jobber fulltid men betaler for studier på kveldstid, og selv om vi ikke kommer til å ha en kjempedyr feiring (forhåpentligvis ikke over 50 000,- for alt sammen) så er vi ikke akkurat laget av penger :sjenert:

Det heter jo at man ikke skal be om penger i gave, og at folk burde ta hintet, men vi har ikke lyst å sitte igjen med et hav av toastere, kaffetraktere og x antall gavekort til ting vi absolutt ikke trenger. Nærmeste familie og venner vet jo selvfølgelig at vi helst ønsker penger, men trenger altså forslag til måter å formidle dette på uten at det virker frekt eller krevende, og at folk ikke føler seg dumme hvis de faktisk gir gave. Vi kommer ikke til å sette opp ønskeliste i butikker som så mange gjør (er ikke egentlig dette like "krevende"? Plutselig står man der og alle har kjøpt opp gavene i den snille prisklassen) og forventer absolutt ikke store summer, men vil mye heller ha 200kr på konto enn kjipt nips som går i søpla til samme pris.

Synes dette er vanskelig og håper på gode innspill evt. egne erfaringer rundt dette :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angående date, ville jeg skrevet at alle som ønsker det kan ta med en person ekstra! Er det oppegående mennesker du inviterer kommer de til å skjønne greia, sånn at ikke venneparet tar med seg en venn og en venninne hver, eller en singel gutt tar med seg en kompis :fnise:

Gjest Spinell
Skrevet

Når det gjelder invitasjoner til hjemmeboende "barn", synes jeg du kan sende invitasjon samlet til hele husstanden, men du må spesifisere med navn hvem som er invitert slik at det ikke blir noen misforståelser rundt dette.

F.eks "Kjære tante A, onkel B og <kusines navn>".

Ang penger, så er det sterke meninger både for og mot pengegaver. For å unngå å få 8 ulike kakespader fra Hardangerbestikk osv, bør dere sette opp en ønskeliste der punkt 1 er bidrag til bryllupsreise, pkt 2 er f.eks reisegavekort, og deretter sette opp noen ting som dere faktisk trenger.

• Liker 1
Skrevet

På invitasjonene kan dere skrive "Navn" med følge.

Jeg syns selv det er uhøflig å ønske seg penger, men har hørt av mange at dette er helt normalt. Som du sier er det bedre å få penger enn ting man ikke ønsker. Skulle jeg i et bryllup der de ønsket pener hadde jeg gitt penger, men syns det er vanskelig å ønske det selv.

Skrevet (endret)

Ift til invitasjonene så skrev vi navnene utenpå konvolutten til de som skulle være med, ikke inni selve invitasjonen. Hvis vi ville invitere noen men f.eks uten deres barn skrev vi rett og slett bare navnene til dem det gjaldt utenpå og utelot barna. Ingen av våre gjester har misforstått det ihvertfall.

Ift pengegaver så har også vi egentlig mest lyst på det, men fordi jeg vet mange ikke vil gi penger har vi satt opp en ganske lang ønskeliste i alle prisklasser. Først på ønskelista står det f.eks "bidrag til bolig", "bidrag til bryllupsreisen". Har fått mange positive tilbakemeldinger på lista, at det er mye å velge mellom og at den er i alle prisklasser slik at de som har dårlig råd ikke føler seg tvunget til å kjøpe dyre ting de ikke har råd til.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min familie fikk alle hver sin invitasjon selv om vi bodde hjemme alle sammen, mulig det bare var sånn at brudeparet hadde mange til overs.

Det er jo litt gøy da å få sin egen, særlig for barn/ungdommer. Da føler man seg mer velkommen/inkludert.

8

Min samboer var i et bryllup for en stund siden hvor brudeparet forklarte på en grei måte (via FB, hjemmeside eller blogg) at for dem var det viktigste å få dele dagen med så mange som mulig av familie og venner at i stedet for gaveønsket de seg penger, for alle vet jo at bryllup koster.

Ja. Nå kan vi dra en diskusjon på om man skal "betale for å gå i bryllup", men det gjør man jo strengt tatt ved å gi en gave og.

Alle vet hvordan det er og det er ingen grunn til å skjule det, men det går selvsagt an å formulere det fint.

Skrevet

Vi har fortalt til folk at vi ønsker oss penger i bryllupsgave. Vi er begge veldig unge, og tror folk har forståelse for det at vi ikke har allverdens med råd, så vi ønsker oss penger til bryllupsreise. MEN i tillegg så har vi skrevet en ønskeliste på et glassmagasin, for de som synes det er ubehagelig å gi penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for mange gode forslag!

Hehe, har tenkt tanken selv, og tror kanskje jeg skal prøve å få det med en plass på svarkortet at de kan ta med date. Satser jo selvfølgelig på at alle er såpass oppegående, og ikke tar med seg personen de sjekka opp sist helg eller en venn bare fordi de kan :fnise:

Det er absolutt en mulighet å sende samlet invitasjon, men det kan være at jeg legger ved egen invitasjon (men i samme konvolutt) til de voksne hjemmeboende "barnene". Jeg lager jo invitasjonene selv så det koster ikke mye fra eller til. Som sagt så er det kanskje kjekt å føle seg voksen og inkludert selv om en fremdeles bor hjemme :)

Ser den at man bør skrive opp noen ting slik at folk som på død og liv ikke vil gi penger (er alltid noen sånne) kan ha noen ideer og alternativer. Den eneste ulemper jeg ser med dette er at dersom man ikke setter opp ønskelister i butikker (har ikke så lyst til dette da de fleste som tilbyr dette er glassmagasiner)kan man fremdeles i verste fall ende opp med flere av tingen man ønsket seg da ikke alle inviterte kjenner hverandre/snakker sammen? Selvfølgelig kan man alltid bytte, men da må man som regel velge noe annet i den butikken det er kjøpt, og det er jo egentlig det vi har lyst til å unngå :sjenert:

Forstår jo selvfølgelig at det ikke går an å please alle med det man skriver i invitasjonene, for det vil alltid være noen som synes at "de ikke burde skrive det og det, og tenkt at de ba om penger fy skam!" men det er jo litt kjekt å vite at man har formulert det på en måte man står inne for selv ;)

Selv hadde jeg ikke rynket på nesen dersom noen hadde ønsket seg penger til bryllup, da vet man iallefall at de blir fornøyde uansett, det er i tillegg veldig enkelt og man slipper tanken om at "tenk hvis noen andre har kjøpt samme ting". For meg blir gave og penger mye det samme, og kan vel anses som at man betaler for seg.

Har tidligere forhørt meg med nær familie (foreldre/besteforeldre) og venner, og ingen har hatt problemer med det at man ønsker seg penger, men da de selvfølgelig er alt annet enn objektive er det litt kjekt å høre andre sin mening :)

Skrevet

"Kjære Nina med følge.

Inviterer dere blablablabla

I stedet for gaver ønsker vi oss tilskudd til bryllupsreise/hus/adopsjon/fyll inn det som passer, men vi har også en ønskeliste på glasmagasinet.no for de som vil gi gave. Brukernavn og passord på denne siden er: XXX / YYY

S.U. innen 8. august.

Med vennlige hilsner,

Tove og Knut"

Skrevet

Godt innlegg av Yvonne og Rosalie. Ved å skrive at man ønsker bidrag til ditten og datten kan jo folk enten komme på noe lite og lurt som kan være trivelig (hvis de vet hvor dere skal, kanskje de ordner noe som kan brukes på selve reisen) eller så gir de penger. Samme med hvis man skriver bidrag til bolig under der igjen. :) Noen teite gaver kommer dere neppe utenom uansett. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...