Gå til innhold

Er ikke medlemmer i statskirken: hva kan vi gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er Tingretten og restaurant "eneste" alternativ til kirkevielse?

Hvilke muligheter har vi, når ingen av er medlem av Statskirken?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Humanetisk bryllup?

Ganske mye man kan gjør utover å stille i Tingretten - utendørs vielse eksempelvis.

Det er jo kun vielsen som blir annerledes, dvs; ikke i en kirke. Ellers kan dere jo planlegge i nøyaktig hvilken skala dere vil.

AnonymBruker
Skrevet

Borgerlig eller kristelig. Eller også human-etisk forbund. Men det er jo en grunn til at det er tradisjon med kirke, man er medlem og det ligger i vår historie og var pga troen.

Dere kan jo gifte dere et annet sted i regi av ting-retten tror jeg, hvis de har andre lokasjoner. Selv skal vi gifte oss i en kirke som ikke lenger brukes som sted for tro, men som er brukt nå til borgerlige vielser etc.

AnonymBruker
Skrevet

Humanetisk bryllup?

Ganske mye man kan gjør utover å stille i Tingretten - utendørs vielse eksempelvis.

Det er jo kun vielsen som blir annerledes, dvs; ikke i en kirke. Ellers kan dere jo planlegge i nøyaktig hvilken skala dere vil.

Er ikke humanetikere heller. Det er ikke slik at om en ikke er i kirken, er en humanetiker.

Utendørs vielse - hvor bestilles det - hva heter de som vier - dommere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei men man KAN via human-etisk forbund gifte seg også, de har mange fine vielser har jeg hørt.

Ikke bare se problemer: vær løsningsorientert! Bruk internett, google, sjekk rundt!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har planer om å forsøke å få booke en kirke - ikke fordi jeg er kristen, men fordi akkurat den kirken, selve bygget og beliggenheten betyr mye for meg. Den er riktig nok i bruk, men bare på papiret, da kommunen den ligger i, er så avsides at de fleste kirkene der (og overraskende mange av dem er det også, for å nevne det) står ubrukte. Dessuten er det ingen andre lokaler der som jeg synes er høytidelige nok.

Jeg har lurt litt på om det kan skape problemer at vi leier kirkebygget for å ha en ikke-kristen vielse, men det er jo ikke snakk om en blasfemisk sermoni heller. Jeg er ikke døpt, men er heller ikke medlem av et annet trossamfunn, så i og med at mine skattepenger er med på å finansiere bevaring av bygg som dette, så synes jeg det er kjekt om jeg for en gangs skyld kan få benytte meg av den jeg også.

• Liker 1
Skrevet

Man er ikke med på å vedlikeholde eller drifte kirker når man ikke er medlem. Kirken, Hef og andre samfunn får penger per medlem.

HEF har bryllupssermonier, men man må innom tingretten for å få ekteskapet formelt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke med på å vedlikeholde eller drifte kirker når man ikke er medlem. Kirken, Hef og andre samfunn får penger per medlem.

Dette stemmer ikke helt. Selv om man ikke er medlem av Den Norske Statskirke, men heller ingen andre livs-eller trossamfunn, vil skatten man betaler fremdeles gå med til å vedlikeholde norske kirkebygg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

^Akkurat! Dessuten er kirkebyggene en del av felles kulturarv.

• Liker 1
Skrevet

Slå deg løs. Gud snur seg sikkert bort og ser en annen vei, til dere er ferdige med vielsen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Paragraf 15 i kirkeloven gir kirkelig fellesråd ansvar for hovedinitiativ, budsjettforslag og et overblikk, mens kommunene er selv pliktig til å finansiere vedlikehold av kirkene sine. For fattige kommuner, er det mulig å ta opp lån fra staten for å få beløpet klart.

Med andre ord: Kirken får penger pr. medlem til å organisere menighetene og "alt det andre", mens det faktisk er kommunene (i mitt tilfelle den kommunen jeg bor i og betaler skatt til) som må ta regningen for selve byggene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei men man KAN via human-etisk forbund gifte seg også, de har mange fine vielser har jeg hørt.

Ikke bare se problemer: vær løsningsorientert! Bruk internett, google, sjekk rundt!

Jo, men altså, det handler om å være noe konsekvent:

- Ikke-medlemmer i statskirken gifter seg ikke i statskirken eller andre kirker.

- Ikke-humanetikere gifter seg ikke via Humanetisk forbund!

Så det eneste som da gjenstår er faktisk å gifte seg via en dommer/domstol/advokat/ambassade. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har planer om å forsøke å få booke en kirke - ikke fordi jeg er kristen, men fordi akkurat den kirken, selve bygget og beliggenheten betyr mye for meg. Den er riktig nok i bruk, men bare på papiret, da kommunen den ligger i, er så avsides at de fleste kirkene der (og overraskende mange av dem er det også, for å nevne det) står ubrukte. Dessuten er det ingen andre lokaler der som jeg synes er høytidelige nok.

Jeg har lurt litt på om det kan skape problemer at vi leier kirkebygget for å ha en ikke-kristen vielse, men det er jo ikke snakk om en blasfemisk sermoni heller. Jeg er ikke døpt, men er heller ikke medlem av et annet trossamfunn, så i og med at mine skattepenger er med på å finansiere bevaring av bygg som dette, så synes jeg det er kjekt om jeg for en gangs skyld kan få benytte meg av den jeg også.

Om dette faktisk er mulig, er det interessant! Vet du mer? :)

Skrevet

har ikke lest alle svarene, men har følgende svar til deg, TS:

Hvis dere ønsker å gifte dere i en kirke (statskirkelig), har dere to valg: melde en av dere inn i statskirken, eller undersøke med kirkekontorene i det/de aktuelle sognene om en av prestene der likevel vil vie dere uten at dere er medlemmer. Dere vil da måtte betale for vielsen (leie av prest, kirkerom, organist) på samme måte som brudepar der man ikke sogner til kirken man ønsker å gifte seg i.

Følgende er hentet fra bryllupsheftet på kirken.no:

At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normalt være tilstrekkelig

for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å

nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke.

Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske

kirke. Ved vigsel i Den norske kirke må en følge liturgien og ordningene for vigsel

i Den norske kirke.

Skrevet

Vi skal ha borgerlig utevielse, en fra unitarforbundet som vier oss. Tinghuset hadde vært fullstendig uaktuelt for vår del.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...