AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #1 Skrevet 13. juni 2011 Lurer på om det er noen som vet om noen fine steder i Oslo området å telte? Eller om man kan slå opp telt hvor man vil? Vil helst parkere ett sted også gå et lite stykke før jeg telter. Er ikke like koselig å kjøre, parkere bilen og slå opp teltet ved siden av.
Jamme Skrevet 14. juni 2011 #2 Skrevet 14. juni 2011 Det er vel sånn at man kan telte hvor som helst i utmark, så lenge det er maksimum to netter, og minimum 200 meter fra privat eiendom. Veit ikke helt hvor langt du tenker deg, men et enkelt alternativ er Øyungsvannet i Maridalen. Du kan parkere på Skar, og så er det rundt to kilometer med grusvei opp til vannet. Det er ganske populært å telte der, særlig med små barn, så du blir nok ikke helt alene, men til gjengjeld er det et stort vann, med mange gode teltplasser. Går du et stykke langs vannet finner du sikkert et sted du får være noenlunde i fred. Generelt er steder ved vann fine (bortsett fra myggen, men den må du nok leve med uansett), så har du mulgiheten til å bade, og evt. fiske hvis du driver med det. Velg gjerne vann med litt størrelse på, da er det mindre sjanse for å havne i et "høl" og sannsynligvis flere teltplasser. Se på et kart og prøv å finne flate steder (ikke høydekurver) og lite vegetasjon (sjekk hva de forskjellige fargene betyr på ditt kart). Mellom 15. april og 15. september er det forbud mot opptenning av åpen ild, så det kan være greit å finne et sted med fast bålplass.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #3 Skrevet 14. juni 2011 Tusen takk for fine tips! Det var akkurat det jeg trengte! =)
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #4 Skrevet 14. juni 2011 er det lov å telte ute på øyene i oslofjorden??? Tenker dit "rutebåten" går...???
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 Det er ikke lov å telte på øyene. Er litt egne regler der for å beskytte den sårbare naturen. Hvis du vil fiske etter ørret må du opp til de høyestliggende vannene. Oslo har eget fiskekart utgitt av natur og friluftsetaten (tror jeg), som viser hvilke vann som har hvilke typer fisk, mengden fisk og størrelsen på fisken man kan få. Jeg har ikke teltet innen for Oslos grenser av den grunn at jeg bor her, men har teltet ved fiskevann ut mot blant annet Enebakk. Det avhenger jo litt av hvorfor du vil telte og hva du ønsker å oppleve. Skal du bade og hvor langt er langt for deg når du skal gå innover marka?
Jamme Skrevet 14. juni 2011 #6 Skrevet 14. juni 2011 Det er ikke lov å telte på øyene. Er litt egne regler der for å beskytte den sårbare naturen. Dette stemmer ikke helt. Det er lov til å telte på Langøyene og Håøya. Les forøvrig Friluftsetatens artikkel om telting i Oslo. Ser forøvrig at teltet må settes opp minimum 150 meter fra privat eiendom, ikke 200 meter som jeg først skrev.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå