AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #1 Skrevet 13. juni 2011 Har lenge hatt en voksende interesse for foto, både kunstfotografi, naturfotografi, og potretter. Desverre har jeg som mange andre en stressende hverdag, og har ikke hatt noe tid til å dyrke denne interessen. Jeg lurte på om noen har tips om ressurser jeg kan bruke for å komme i gang, både nettsider, og evt. magasiner som passer for en på begynnernivå. Har planer om å investere i ordentlig utstyr, men ønsker å lære endel før jeg tar dette skrittet. Alle råd mottas med takk!
Grønt blad Skrevet 14. juni 2011 #2 Skrevet 14. juni 2011 Anbefaler boken "Fotografering : Slik blir du en kreativ fotograf" av an Jahn Hedgecoe. Den er inneholder god informasjon om alt fra hva ulike brennvidder gjør med bildet, ulike filter, ulike vinkler, ulike typer lyd og lyd på ulike tider på døgnet, til info om komposisjon o.l. Det jeg liker er at den er god for begynnere, mange bilder med kommentarer og inntilling for akkurat det bildet (objektiv, blenderåpning og lukkertid) slik at man forstår det ordentlig. Jeg lærte masse av den boken. Tror den ikke er å få tak i butikk, men kan lånes på biblioteket eller kjøpes på engelsk Godt mulig du finner informasjon på foto.no og andre nettsteder og ulike fora. Magasiner synes jeg kan være inspirerende når det gjelder motiver og slikt, men de har ikke informasjonen som man trenger som begynner.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #3 Skrevet 14. juni 2011 "Boken om digital fotografering" (bind 1, 2 og 3) av Scott Kelby er utrolig fin og lærerik. Han tar for seg alt fra instillinger til komposisjon, lys og hvordan man jobber med modellen, finner motiver, etc. Selv syns jeg den beste måten å lære på er å bruke kameraet og prøve og feile. Nå du invisterer i et skikkelig kamera, er det viktig at du lærer deg blenderåpning, lukkertid og ISO - og forholdene mellom de. Da har du full kontroll over hvordan bildet blir. I tillegg kan du lese litt om "det gyldne snitt", som du finner mye informasjon om ved et kjapt googlesøk. Lykke til!
Grønt blad Skrevet 14. juni 2011 #4 Skrevet 14. juni 2011 "Boken om digital fotografering" (bind 1, 2 og 3) av Scott Kelby er utrolig fin og lærerik. Han tar for seg alt fra instillinger til komposisjon, lys og hvordan man jobber med modellen, finner motiver, etc. Selv syns jeg den beste måten å lære på er å bruke kameraet og prøve og feile. Nå du invisterer i et skikkelig kamera, er det viktig at du lærer deg blenderåpning, lukkertid og ISO - og forholdene mellom de. Da har du full kontroll over hvordan bildet blir. I tillegg kan du lese litt om "det gyldne snitt", som du finner mye informasjon om ved et kjapt googlesøk. Lykke til! Og det lønner seg å kjøpe et bedre objektiv enn det kit-objektivet som ofte følger med (kitobjektivet er elendig)
LovelyMonroe Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 (endret) Sier meg enig med de over at det kan være lurt å lese litt, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg selv lærer minimalt av bøker... det jeg lærte mest av og som jeg fortsatt lærer av er å gå ut å fotografere i praksis, gjør dette masse. Les endel om det basics, det er jo viktig, som komposisjon og blendertall og diverse ting. Men beste rådet er å gå ut i naturen å prøv deg frem, ikke lås deg fast ved en ting, prøv forskjellige innstillinger og vinkler... og kit objektivene, ja de suger. Selvfølgelig er kit objektivene som følger med f.eks Canon 7D bedre enn de som følger med Canon 450D, men det er mye samma billigdritet i kit objektivene... finn ut hvilke egenskaper du vil ha i et objektiv og forhør deg rundt, prøv gjerne forskjellige objektiver.. så kan du kjøpe deg et, i begynnelsen ikke et alt for dyrt et, men ikke et for dårlig heller.. da vokser du alt for fort i fra det og vil ikke ha noe å "vokse på".. Nå vet ikke jeg hva du mener med nybegynner da.. er du helt fersk, eller hva liksom.Håper hvertfall du fikk litt råd. Lykke til, og fotografer masse Endret 14. juni 2011 av LovelyMonroe
Safira Skrevet 14. juni 2011 #7 Skrevet 14. juni 2011 Hvis du ikke har gjort det enda så kan det å lese manualen som fulgte med kameraet være en god ting. Eventuelt fotokompendium og "Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til". Bruk det utstyret du har en stund før du kjøper noe, slik at du da heller kan kjøpe det du savner eller mangler. Kit-objektivene duger greit for veldig mange. Når du har brukt det en stund kan det hende at du finner ut at du heller vil ha et vidvinkelobjektiv, makroobjektiv eller et telezoomobjektiv.
Gjest Daenerys Skrevet 18. juni 2011 #9 Skrevet 18. juni 2011 Anbefaler flickr for inspirasjon. Utrolig mange flotte bilder, bare se på Explore-delen så finner du masse! Oftest er det slike bilder som får meg til å dra ut og eksperimentere og bli flinkere.
Aud Long Skrevet 18. juni 2011 #10 Skrevet 18. juni 2011 Tar du bilder av barn, sett deg gjerne ned på samme nivå som dem, da kommer du tettere på og får ikke fugleperspektiv. Fotograferer du inne, unngå å ta bilder mot vinduer eller andre lyskilder, det gjør at objektet, f.eks en person, blir veldig mørk (undereksponert) og lyskilder tar mye av fokus. Eksperimenter med manuelt fokus, for eksempel ved å ta bilde av ting i ulike lag bakover, der du bytter på å ha fokus fremst/midterst og bakerst. Tar du bilder av folk, få dem til å føle seg vel og avslappa, vær blid og gjerne morsom. Ta mange bilder, test ut ting, bli inspirert av andre. Min favoritt er bilder i situasjoner, der barn og voksne er i en naturlig situasjon, og at det ikke blir for oppstilt. Tipset om det gyldne snitt er godt, hjelper bra i komposisjonen. Tenk luft i blikkretningen, ser en person litt mot venstre? La det være mer luft i retningen mot venstre enn til høyre. Et annet tips: pass på linjer og omgivelser, ikke så vakkert, men ganske morsomt når en lyktestolpe står ut av venninnas hode når du tar bilde av henne ute. Hus og andre naturlige linjer, kan være lurt å ha sånn rimelig i vater, eller veldig tydelig skjevt om du vil det. Skal du ta bilde av fisk og sånn, a la kjempelaksen - husk målestokk, et menneske, en kniv, en fyrstikkeske, ellers ser en ikke like godt om det er en stor eller liten fisk om den bare ligger på marka, for eksempel...
Sofie1 Skrevet 20. juni 2011 #11 Skrevet 20. juni 2011 Jeg er også veldig glad i å fotografere. Kjøpte meg digital speilrefleks for noen år siden. Har til og med i år brukt det mest på auto, men i vinter gikk jeg på fotokurs. Lærte utrolig masse og har etterpå stort sett kunn brukt de manuelle innstillingene. Dette kurset kan jeg virkelig anbefale. De har en måte å lære vekk på som gjør at man virkelig forstår dette. Info om kurset finnes på http://naturfotografen.com/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå