Gå til innhold

Hvordan få bort muggelstank?

Anbefalte innlegg

Gjest Uglefot
Skrevet

Det lå et brød å muglet for harde livet i brødboksen vår i 2 uker. Stanken sitter fremdeles i. Jeg har vasket med glovarmt vann med både sunlight, jif og noe annet sånn rengjøringsmiddel men det funka ikke.

Må jeg bare kaste driten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva slags materiale er brødboksen?

Jeg ville åpnet luken og satt den ut for lufting på en balkong eller lignende.

Gjest Hannee
Skrevet

Jeg har samme problem, men med en skuff. Æsj, drar aldri på ferie igjen uten å kaste brød..

Skrevet

Jeg har gode erfaringer med å vaske med klor.

Skrevet (endret)

Tro det eller ei, men lufting fungerer fint mot lukt. Men det som virkelig hjelper, er om du legger brødboksen i fryseren. Er ingen spesialist her, men mener å ha lest at noen muggsporer ikke dør før de når enn viss temeratur - enten ved minusgrader eller ved koking(/varm vask). Antar du ikke har veldig lyst til å koke brødristeren din, så da anbefaler jeg deg å legge den i fryseren. Og den må ligge der en periode.

Lykke til! :)

Edit: Men som sagt over her, vask godt først! Klor er bra.

Endret av ElaineBenes
Gjest Hannee
Skrevet

Et tilleggspm hvis det er greit. Blir annen mat som har ligget sammen med muggent brød dårlig? Som knekkebrød?

Gjest Uglefot
Skrevet

Hva slags materiale er brødboksen?

Jeg ville åpnet luken og satt den ut for lufting på en balkong eller lignende.

Jern. Hmm..får se om jeg binder den til et tau og lar den henge ifra vinduet litt.

Jeg har gode erfaringer med å vaske med klor.

Aha! det skal jeg prøve!

Tro det eller ei, men lufting fungerer fint mot lukt. Men det som virkelig hjelper, er om du legger brødboksen i fryseren. Er ingen spesialist her, men mener å ha lest at noen muggsporer ikke dør før de når enn viss temeratur - enten ved minusgrader eller ved koking(/varm vask). Antar du ikke har veldig lyst til å koke brødristeren din, så da anbefaler jeg deg å legge den i fryseren. Og den må ligge der en periode.

Lykke til! :)

Edit: Men som sagt over her, vask godt først! Klor er bra.

Vi har verdens minste fryser men takk for tipset :)

Blir jo helt kvalm av den lukta der...aldri opplevd så intens muggelstank før.

Skrevet

Klor dreper mugg og eddik pleier å ta lukt. Du kan prøve eddik.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...