Gå til innhold

Grunn til bekymring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så her er saken. Våre naboer har kjempemange barn, noe som i seg selv ikke er noe bekymringsverdig, men det virker ikke som om de er veldig opptatt av å ta vare på dem. Jeg har flere ganger sett at foreldre har kjørt bil med små barn i fanget, eller stående i forsetet, eller på andre måter uforsvarlig sikret/ikke sikret i det hele tatt i bil. Videre er det ingen av barna som bruker hjelm når de er ute og sykler i veien. Når det er fint nok vær til at barna er ute og leker, er det fryktelig sjelden at jeg ser noen voksne holde øye med dem, og da løper barn helt ned i toårs-alderen alene rundt i veien. Barna har tydeligvis heller ikke lært å rydde etter seg, da det stadig ligger leker midt i veien slik at biler ikke kommer forbi, og jeg tror heller ikke at de har spesielt mye respekt for andre folks eiendom, da de flere ganger har gått inn på vår eiendom og lekt i hagen vår uten lov, og det samme hos en av naboene våre.

En gang var det en liten gutt som sto i 15 min i veien og gråt, uten at noen foreldre eller andre voksne kom og så til ham, så da fikk jeg nok, gikk ut og hjalp gutten på to-tre år hjem. Han hadde tisset seg ut, og var helt fra seg. Hvor var foreldrene egentlig???

Har jeg grunn til å være bekymret for disse barna, eller er det jeg som overreagerer?

Beklager at det ble litt rotete dette her...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du har god grunn til å være bekymret.

• Liker 4
Gjest grønnfi
Skrevet

Send bekymringsmelding. Bedre med en for mye enn for lite.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

høres ut som en sak for barnevernet.

Mye av det du beskriver er detaljer som i og for seg ikke ville vært grunn til bekymring, men helhetsbildet høres ikke bra ut.

At et barn står ute i veien og griner med tissevåt bukse i et kvarter før nabodama blir nødt til å gripe inn er absolutt ikke ok.

At barna løper rundt i veien uten tilsyn er også en grunn til at jeg nok ville ha tipset barnevernet, avhengig av hvor trafikert veien er.

• Liker 1
Skrevet

Du har all grunn til å være bekymret, det hadde jeg også vært. :frown: Kanskje du burde ta en prat med naboene og påpeke hvor viktig det er med sikkerhet? Legg det fram på en måte som ikke virker skremmende, men hjelpsom.

Skrevet

Det er grunn til bekymring. Som barn ble jeg utsatt for omsorgssvikt da min mor var tung narkoman. Og jeg husker at barnevernet reagerte på ting som var mye "mildere" enn det du beskriver. Du bør ta kontakt med BV og forklare saken for dem, så kan de foreta et besøk hos familien.

Da har du iallefall gjort det du kan for dem, for stort mer kan man egentlig ikke gjøre desverre.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er at det er mange familier, ikke bare en. De er med i en sånn sekt, Smiths venner eller noe sånt, og jeg vet ikke hvilke barn som tilhører hvilken familie, da det er så sinnsykt mange av dem. Føler det blir fo rotete å ringe til BV og si at "Du, her er det unger som går uten tilsyn, men jeg aner ikke hvem foreldrene er". Hvordan skal jeg i så fall gjøre dette?

Gjest grønnfi
Skrevet

Ring bekymringstelefonen http://www.bekymring.no/

Spør om råd de kan hjelpe deg på veien.

Ikke vær redd, disse barna trenger voksne som bryr seg.

AnonymBruker
Skrevet

Synes den siste var litt bekymringsverdig men det kommer og litt ann på.. Hylgren han eller bare sutret han?, at barna ikke er forsvarlig sikret er heller ikke bra, men det med at ungene sykler uten hjelm hadde jeg aldri brydd meg om.. Kan være ungene tar av seg hjelmen for å ikke bli mobbet.. Da jeg var liten syklet jeg aldri med hjelm selv om jeg fikk beskjed om det..

Er du bekymret så sender du melding, men synes det ikke virker sånn veldig alvorlige ting da..

AnonymBruker
Skrevet

Synes den siste var litt bekymringsverdig men det kommer og litt ann på.. Hylgren han eller bare sutret han?, at barna ikke er forsvarlig sikret er heller ikke bra, men det med at ungene sykler uten hjelm hadde jeg aldri brydd meg om.. Kan være ungene tar av seg hjelmen for å ikke bli mobbet.. Da jeg var liten syklet jeg aldri med hjelm selv om jeg fikk beskjed om det..

Er du bekymret så sender du melding, men synes det ikke virker sånn veldig alvorlige ting da..

Han hylgråt, vi hørte ham veldig godt inne i huset, selv om alle dører og vinduer var lukket.

Og dette med at de har tatt av seg hjelmene for ikke å bli mobbet? Siden når begynte 2-3-4-åringer å tenke slik da? Har ikke sett at en eneste av disse barna engang har hjelm...

Skrevet

Jeg syns at enten sender du en bekymringsmelding eller så snakker du personlig med foreldrene. Enhver fornuftig person ville nok gått med hjertet i halsen når små barn leker midt i gaten, eller sykler uten sykkelhjem og uten at foreldrene er der og passer på. Hvor mange barn er det egentlig snakk om? Jeg forstår at det er litt overveldende med mange barn, selv har jeg ingen og syns barn som ikke en gang er mine er slitsomme, men det er vel ingen unnskyldning likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er at det er mange familier, ikke bare en. De er med i en sånn sekt, Smiths venner eller noe sånt, og jeg vet ikke hvilke barn som tilhører hvilken familie, da det er så sinnsykt mange av dem. Føler det blir fo rotete å ringe til BV og si at "Du, her er det unger som går uten tilsyn, men jeg aner ikke hvem foreldrene er". Hvordan skal jeg i så fall gjøre dette?

da blir d vel litt feil å ringe til barnevernet? det er jo ikke 1 familie dette her, da kan d jo hende det er kun ett tilfelle per familie, og da syns jeg ikke det er særlig bekymringsfullt. d at barna ikke er sikret i bil kan du heller ta opp med vedkommende når du ser dem..

Skrevet

da blir d vel litt feil å ringe til barnevernet? det er jo ikke 1 familie dette her, da kan d jo hende det er kun ett tilfelle per familie, og da syns jeg ikke det er særlig bekymringsfullt. d at barna ikke er sikret i bil kan du heller ta opp med vedkommende når du ser dem..

Hvorfor skulle personen ikke kontakte BV her? Sånn jeg forstår det, så er det ingen av barna som blir holdt øye med, og ikke sånn at foreldrene holder øye med ett av barna sine, men ikke resten...

Skrevet

Jeg ville ikke kontaktet barnevernet for dette. De har kanskje en annen kultur

og hvis jeg tenker tilbake på min egen barndom, både satt vi i usikret i bil og

syklet uten hjelm. Det ble folk av oss og det blir nok folk av de også. Er de mange

barn, passer de nok på hverandre. At en gutt står og hylgriner for å ha tisset på seg,

hva gjorde du egentlig med det? Selv satt jeg i mitt eget oppkast da jeg var liten

mens moren min var på butikken og broren min liksom skulle passe på... Fikk ikke mange

traumene av det heller. Vil ikke kalle dette omsorgssvikt. Har du andre mistanker til at

barna ikke har det bra?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det meste av det var ¨normalt¨ da jeg var liten... Tror ikke jeg har tatt så mye skade av det...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke kontaktet barnevernet for dette. De har kanskje en annen kultur

og hvis jeg tenker tilbake på min egen barndom, både satt vi i usikret i bil og

syklet uten hjelm. Det ble folk av oss og det blir nok folk av de også. Er de mange

barn, passer de nok på hverandre. At en gutt står og hylgriner for å ha tisset på seg,

hva gjorde du egentlig med det? Selv satt jeg i mitt eget oppkast da jeg var liten

mens moren min var på butikken og broren min liksom skulle passe på... Fikk ikke mange

traumene av det heller. Vil ikke kalle dette omsorgssvikt. Har du andre mistanker til at

barna ikke har det bra?

I dag vet vi at å sitte usikret i bil eller sykle uten hjelm er livsfarlig. At alt gikk bra med deg er ikke dermed sagt at det bil gå bra med andre. Å sitte usikret i bil er også forbudt.

At søsken som ikke bryr seg eller er for små til å bry seg skal passe mindre barn er faktisk omsorgssvikt fra foreldrene. Da kan det skje farlige ting.

Jeg hadde helt klart meldt i fra med bakgrunn på dette også får barnevernet evnt ta det videre. De får alle sidene av saken, ikke bare det vi ser.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er en god del unger det er snakk om (typ 4-5 pr. familie) i bhg/barneskolealder.

Ang. hva jeg gjorde da den lille gutten gråt, så gikk jeg bort til ham, hjalp ham på med klærne igjen, og leide ham opp til et av husene (viste seg å være tanten hans). Utenom dette har ikke jeg mye innsikt i hvordan barna har det ellers, da jeg ikke kjenner noen av familiene. Jeg ser bare det som skjer ute på gaten.

Skrevet

jeg synes ikke det du beskriver gir grunnlag for å si at det er snakk om omsorgssvikt, eller at barnevernet bør engasjere seg. jeg vokste opp med litt fler søsken enn normalt, og vi hadde nok en mer liberal oppdragelse. jeg kan trekke ut mange enkelthendelser som var mye værre enn disse, og om vi hadde en nabo som bare så det negative hadde det vært større grunn til å ringe bv enn for ts. anbefaler å bli litt kjent med familiene før du gjør noe. jeg synes det er både naivt og litt frekt å engasjere bv uten å ha et rimelig realistisk helhetlig bilde av det hele. fordi vi lever i norge reagerer vi ut i fra våre normaler, men fly et par timer lenger sør og det blir sett på som helt normalt og sunt å gjøre ting som man kan bli anmeldt for i norge.

Synes dette passer inn, en studie i sosiale normer:

Nordmenn er strenge

at vi har svært klare krav til hvordan vi skal opptre i ulike situasjoner. Dermed sanksjonerer nordmenn lettere avvikende atferd enn for eksempel nederlendere, brasilianere eller amerikanere

Sammenlignet med kulturer med løsere sosiale normer gir vi hverandre svært lite handlingsrom.
Skrevet

jeg synes ikke det du beskriver gir grunnlag for å si at det er snakk om omsorgssvikt, eller at barnevernet bør engasjere seg. jeg vokste opp med litt fler søsken enn normalt, og vi hadde nok en mer liberal oppdragelse. jeg kan trekke ut mange enkelthendelser som var mye værre enn disse, og om vi hadde en nabo som bare så det negative hadde det vært større grunn til å ringe bv enn for ts. anbefaler å bli litt kjent med familiene før du gjør noe. jeg synes det er både naivt og litt frekt å engasjere bv uten å ha et rimelig realistisk helhetlig bilde av det hele.

Det er ikke utenforståendes jobb å skaffe seg et helhetsbilde eller vurdere situasjonen. Det skal man overlate til profesjonelle. Si fra om din bekymring til barnevernet, så tar de over derfra. Hvis de konkluderer med at det ikke er noe å henge seg opp i der, så vil de ikke foreta seg noe. Barnevernet er ikke skumle slemme folk, de er voktere for barn, og det skal vi være takknemlige for.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det meste av det var ¨normalt¨ da jeg var liten... Tror ikke jeg har tatt så mye skade av det...

Men så var det andre tider før også. Selv om ingen av oss som ikke ble sikret i bil når vi var små tok noen skade av det, så er ikke det noe argument. Det er en grunn til at vi sikrer barn i bil, det er en grunn til at det er lovpålagt. Trafikken nå, og trafikken før kan ikke sammenlignes..

Synet på barn er også forandret, vi vet mer om barn og hvor stor påvirkning barneårene har.

Til Ts, følg magefølelsen din. Jeg har sendt inn bekymringsmelding om min nabos barn, på lignende grunnlag, og det var grunn til bekymring. Vi må ikke være så redde for å bry oss!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...