AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #1 Skrevet 13. juni 2011 Jeg er en student på 19 år som bor i Oslo pga. studier. I sommer skal jeg utenlands med familien, og er redd for å bli behandlet som et barn. Har ikke bodd hjemme på en stund, og er vant til å gjøre som jeg vil, men når jeg er hjemme blir jeg behandlet som et barn, og får en del regler. Ikke alltid, men ofte. Hva kan jeg gjøre for å slippe å bli behandlet sånn? Og hva kan jeg si på det at jeg har rett til å være ute så lenge jeg vil? Setter pris på alle svar.
Gjest Jay Skrevet 13. juni 2011 #2 Skrevet 13. juni 2011 Hvis du er økonomisk uavhengig øker det sjansen for å kunne bli uavhengig av foreldrene dine, også på ferie. Litt vanskeligere å krangle på å få være lenge ute om du i tillegg skal få lommepenger på ferien de har spandert på deg.
rrakel Skrevet 13. juni 2011 #3 Skrevet 13. juni 2011 Dersom de betaler turen må du vel regne med å forholde deg til hva slags tur de vil ha deg med på, ellers kunne du jo bare takket nei og holdt deg hjemme. Ta en prat med de, og spør hva de forventer av deg på turen, har de helt urealistiske forventninger til hvordan en 19-åring er, kan du jo si det, men jeg tipper du ikke vil vinne mye på det annet enn surere stemning på turen Skal på tur med foreldrene mine selv. Det er til USA, og det har jeg ikke sjangs til å betale selv, men de ville gjerne ha meg med, så da takket jeg ja til å bli litt spandert på. Men vi drar jo for å være sammen, så jeg regner med at jeg blir med på ting de vil mesteparten av tiden, sånn er det bare. Men skal da kose oss fordi.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #4 Skrevet 13. juni 2011 TS her. Jeg er avhengig av dem økonomisk, i alle fall for øyeblikket. Jobber med saken, men får jo ikke gjort så mye når jeg er i syden. Jeg har mine egne lommepenger.
Gjest Eurodice Skrevet 13. juni 2011 #5 Skrevet 13. juni 2011 Jeg er en student på 19 år som bor i Oslo pga. studier. I sommer skal jeg utenlands med familien, og er redd for å bli behandlet som et barn. Har ikke bodd hjemme på en stund, og er vant til å gjøre som jeg vil, men når jeg er hjemme blir jeg behandlet som et barn, og får en del regler. Ikke alltid, men ofte. Hva kan jeg gjøre for å slippe å bli behandlet sånn? Og hva kan jeg si på det at jeg har rett til å være ute så lenge jeg vil? Setter pris på alle svar. Stakkars, det er synd på deg som blir påspandert utenlandstur med foreldrene dine . Du må ikke være med, vet du. Bli hjemme og finn på ting sammen med venner. 4
rrakel Skrevet 13. juni 2011 #6 Skrevet 13. juni 2011 Hvis du ikke har betalt turen selv, da synes jeg du høres både bortskjemt og utakknemmelig ut om du begynner å komme med krav om ditten og datten. Når de har betalt er det jo deres tur, og da kan du jo enten være med på deres premisser, eller bli hjemme. Easy peasy. 2
Amélie E. Skrevet 13. juni 2011 #7 Skrevet 13. juni 2011 Heldiggris som skal på utenlandsferie med foreldrene dine da, synes Ammi (Forutsatt at dere har et godt forhold til foreldrene dine da, men det har du vel ettersom du har tenkt å feriere sammen med de?) Kan du ikke bare nyte ferien sammen med de som "barnes" dems da? En gang i livet vil du kanskje savne det "å bare være barn" på ferie sammen med foreldre Jeg synes ikke du skal være ute senere på kveldene hvis det er restaurantbesøk det er snakk om, klart de vil uroe seg for deg da hvis du er alene ute om nattten i en fremmed utenlandsk by og det vil da gå litt utover ferien dems. Det vil komme så mange sjanser for deg å være ute om natten, "Oslostudenten", men du vet aldri hvor mange sjanser du får fremover til å være "barn" på ferie med foreldrene. Håper at du får en riktig fin ferie og at dere finner på masse morosomt sammen og får en riktig fin ferie
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #8 Skrevet 13. juni 2011 Takk for det Amélie E. Vi skal til Frankrike, en by hvor vi har vært en del ganger og jeg har venner/ bekjente. Derfor jeg tenker på det med å dra ut om kvelden. De sitter noen ganger oppe og venter til jeg kommer hjem, noe som er fint for det viser at de bryr seg, men også slitsomt, for da må jeg være hjemme til en viss tid. Vi har ikke noe spesielt bra forhold, ikke dårlig heller, men ja. Har ikke så lyst til å krangle med de for å si d sånn TS
Amélie E. Skrevet 13. juni 2011 #9 Skrevet 13. juni 2011 Takk for det Amélie E. Vi skal til Frankrike, en by hvor vi har vært en del ganger og jeg har venner/ bekjente. Derfor jeg tenker på det med å dra ut om kvelden. De sitter noen ganger oppe og venter til jeg kommer hjem, noe som er fint for det viser at de bryr seg, men også slitsomt, for da må jeg være hjemme til en viss tid. Vi har ikke noe spesielt bra forhold, ikke dårlig heller, men ja. Har ikke så lyst til å krangle med de for å si d sånn TS Neimen så hyggelig med Frankrikeferie da Åja, da blir det jo litt annerledes hvis dere har vært i byen flere ganger og du har venner og bekjente der! Det høres koselig ut Forstår ditt dilemma bedre nå da - hmmmmmm ikke så lett det der. Får håpe at dere finner en bra løsning for alle mann! Hadde det hjelpt hvis dere hadde skaffet ett par franske SIM ringkontantkort til din mobil og til en av foreldrene din sin mobil slik at det blir billigere å ringe og dere kan ha mer telefonisk kontakt på kvelder der dere ikke er sammen? Lykke til ihvertfall og fortsatt riktig god reise
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #10 Skrevet 13. juni 2011 Takk nok en gang, det med SIM kort var et veldig godt forslag, men vi har allerede gjort det. Vi har Franske nr, og de kan kontakte meg uten problemer. De vet alltid hvor jeg er, og hvem jeg er med (noe jeg syns er overbeskyttende, iom jeg er 19, og i trygge omgivelser). Andre tips? TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå