AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #1 Skrevet 13. juni 2011 hvordan kan jeg overtale foreldrene mine til å skaffe seg internett? skal jeg bruke internet så må jeg enten dra til ei venninne, biblitok ellee noe. jeg synes det virker som de er redd for internett. for de sier at mange som har det blir misbrukt, svindlet og alt og de er heller ikke intressert i at noen skal bryte seg inn i huse vårt via pc-en. det er visst det de tror en hacker (eller hakker som de kaller det) eller noe kan gjøre, men de kan jo bare bryte seg inn i pcen? jeg har aldri opplevd det når jeg bruker pcen hos venner eller på biblioteket, noe dem heller ikke liker at jeg gjør. de sier også at man får virus og da må man kjøpe ny pc og de vil ikke bruke tusenvis av kroner på pc i året. de kommer med så mye uvitende tull synes jeg. jeg er den eneste i klassen som ikke har internett og jeg tror jeg skulle klart å taklet det bra. chatting er jeg ikke intressert selv om jeg liker litt å lese forum, men det er vel mindre falig da, ikke sant? og handling driver jeg ikke med så svindlet er vel ikke så lett da?
Pria Skrevet 13. juni 2011 #2 Skrevet 13. juni 2011 Jøss, finnes det fortsatt foreldre som er så bakstreverske? Bruker ingen av dem data på jobb? Eller er problemer at de ikke har råd og at de ikke vil si det til deg?
ini Skrevet 13. juni 2011 #3 Skrevet 13. juni 2011 hvordan kan jeg overtale foreldrene mine til å skaffe seg internett? skal jeg bruke internet så må jeg enten dra til ei venninne, biblitok ellee noe. jeg synes det virker som de er redd for internett. for de sier at mange som har det blir misbrukt, svindlet og alt og de er heller ikke intressert i at noen skal bryte seg inn i huse vårt via pc-en. det er visst det de tror en hacker (eller hakker som de kaller det) eller noe kan gjøre, men de kan jo bare bryte seg inn i pcen? jeg har aldri opplevd det når jeg bruker pcen hos venner eller på biblioteket, noe dem heller ikke liker at jeg gjør. de sier også at man får virus og da må man kjøpe ny pc og de vil ikke bruke tusenvis av kroner på pc i året. de kommer med så mye uvitende tull synes jeg. jeg er den eneste i klassen som ikke har internett og jeg tror jeg skulle klart å taklet det bra. chatting er jeg ikke intressert selv om jeg liker litt å lese forum, men det er vel mindre falig da, ikke sant? og handling driver jeg ikke med så svindlet er vel ikke så lett da? Hele samfunnet i dag er jo nettbasert, både i forhold til skole, undervisningsopplegg osv. Prøv å legg det frem som at du trenger det til skolen/studier. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #4 Skrevet 13. juni 2011 Hvilket århundre lever foreldrene dine i? Har man virusprogram som man kan få gratis, la være å oppgi når man drar på ferie og ikke gi vekk kredittkortinformasjon er man helt trygg. Tenker de ikke logisk? 1
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2011 #5 Skrevet 13. juni 2011 Kanskje læreren kunna ta det opp hvis det er foreldresamtale? 1
Gjest Bjørn82 Skrevet 13. juni 2011 #6 Skrevet 13. juni 2011 hvordan kan jeg overtale foreldrene mine til å skaffe seg internett? skal jeg bruke internet så må jeg enten dra til ei venninne, biblitok ellee noe. jeg synes det virker som de er redd for internett. for de sier at mange som har det blir misbrukt, svindlet og alt og de er heller ikke intressert i at noen skal bryte seg inn i huse vårt via pc-en. det er visst det de tror en hacker (eller hakker som de kaller det) eller noe kan gjøre, men de kan jo bare bryte seg inn i pcen? jeg har aldri opplevd det når jeg bruker pcen hos venner eller på biblioteket, noe dem heller ikke liker at jeg gjør. de sier også at man får virus og da må man kjøpe ny pc og de vil ikke bruke tusenvis av kroner på pc i året. de kommer med så mye uvitende tull synes jeg. jeg er den eneste i klassen som ikke har internett og jeg tror jeg skulle klart å taklet det bra. chatting er jeg ikke intressert selv om jeg liker litt å lese forum, men det er vel mindre falig da, ikke sant? og handling driver jeg ikke med så svindlet er vel ikke så lett da? Be foreldrene dine gi inn i tidsmaskinen igjen, og skru på året 2011 og ikke 1970 Så ber du dem om å skaffe seg informasjon om hva internett egentlig er og hva man benytter det til. Dersom de fortsatt ikke forstår at de MÅ ha internett da, så kan du pm meg så skal jeg gi deg en omfattende forklaring. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 13. juni 2011 #7 Skrevet 13. juni 2011 (endret) Hvor gammel er du? Det er ikke fysisk mulig å bryte seg inn i et hus ved hjelp av internett. Det man kan gjøre er å bryte seg inn i PC - dvs. overta styringen av PC'en. Selv den mest enkle PC med grunnleggende moderne programvare og virusprogram som holdes oppdatert kan beskyttes mot dette. Når det gjelder nettvett bør foreldre ha klare regler overfor barn (og med barn mener jeg personer under 18 år): chatting skal kun foregå i fellesareal - dvs. i stue o.l. - eller foreldre får tilgang til chatteloggen slik at man kan se at barn ikke avtaler møter med skumle personer. Andre nettvettregler verd å merke seg: Facebook: Ikke bruk status til å fortelle alle når hele huset er tomt for folk. Ikke la andre legge ut bilder av deg som du ikke kan leve med om 10-20 år. Rølpefyllebilder er morsomst mens det står på, og ikke like gøy når fremtidig arbeidsgiver googler. MSN: Ikke tillat venneforespørsler fra folk du ikke vet hvem er i det virkelige liv. Foreldrene dine har ikke satt seg godt nok inn i nyttefunksjonene på internett og det er vel stor fare for at de aldri kommer til å sette seg inn i dette heller. Dette er synd, men det er vel ikke så mye annet å forvente av foreldre totalt uten interesse for data selv. Jeg er uenige med de som gjør narr av foreldrene dine i denne tråden - vet man ikke bedre så er det ikke så lett å ta inn over seg at internett er langt viktigere enn en bestemt leke. Internett er i dag et verktøy som jeg ikke kunne tenke meg å leve uten i en dag en gang. Endret 13. juni 2011 av Blondie65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå