Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har prøvd å slanke meg mange ganger..og det er vanskelig..

Jeg har nå begynt igjen med å prøve å slanke meg,og har lyst til å få det til denne gangen uten å gi opp etter 2 uker :-)

Det er ikke snakk om noe ''miste 5 kg på 2 uker'',men ta det over lang tid.

Neste år skal lillebroren min konfirmeres,og jeg har da et ønske om å nå 60 kg til da.

Vekten min nå er 82-83 kg og jeg er 165.Så det er litt å ta av. Det er snakk om et års tid,så det er vel ikke så ille å gå ned 20 kg på et år ca?

Grunnen til at vekten min er som den er, er fordi jeg har slitt med depresjon i lang tid,og jeg har derfor 'trøstespist' maaaaasse. Så dette er min egen feil.

Men så til poenget! Jeg har lyst til å kjøpe en kjole som er i S eller M for å ha det som et mål til konfirmasjonen.Sånn at jeg kan bruke den da! Litt for å motivere meg selv.. Kjolen er ikke dyr..koster 299..

Høres dette dumt ut? Føler meg litt teit..men tror det kunne ha motivert meg :-)

Andre som har gjort dette før?

Setter pris på svar :-)..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor sjanse for at passformen uansett blir feil, så hadde ikke gjort det :) men hvis den er billig nok og du har penger nok og aksepterer at passformen blir feil selv om den blir stor nok, go for it.

Skrevet

Nå har ikke jeg så stor slankeerfaring men det høres ut som en god ide. Hvor mange kilo man veier eler har bestemt seg for å gå ned er jo ikke poenget. Det viktige er å få en kropp man er fornøyd med og kunne bruke klær man liker, da er jo en kjole evt ei bukse du liker sikkert vel så bra å måle seg mot som ei vekt..

Lykke til :)

Gjest Leonidene
Skrevet

Trur nok ikkje eg ville gjort det, ikkje i str. S ihvertfall.

Fordi det kunne enda opp med å være bortkasta penger.

Passformen kunne blitt heilt feil.

Eg kunne enda opp med å føle meg mislykka om den hang i skapet på "måldato" og eg ikkje hadde nådd målet mitt.

Men det er meg då.

Skrevet

Jeg ville heller lagt av en viss sum som du skal bruke på kjole når lillebror skal konfirmeres. Kjøper du en kjole nå kan passformen bli helt feil, og det å slanke seg ned til en viss størrelse er uansett ikke noe sunt mål, siden du fint kan være slank, men allikevel ha brede nok hofter til å måtte bruke large i bukser, eller store nok bryster til at en genser i small blir for liten. Målet bør være en sunn kropp som du trives i, uavhengig av hvilken bokstav eller hvilket tall som står på plagget. Kanskje veier du 70kg om et år, og da har du liten bruk for en kjole i størrelse small, men god bruk for pengene du la av til en fin kjole i en størrelse som faktisk passer din kropp, enten kroppen er lubben, veltrent eller slank.

Jeg skjønner så absolutt tankegangen din, men du legger jo et voldsomt press på deg selv ved å kjøpe en slik kjole, og i verste fall så føler du deg ikke bra nok før du passer inn i den, samme hvor fin du egentlig ser ut.

Skrevet

Jeg har kjøpt klær til den størrelsen jeg egentlig pleier å være, synes det er motiverende å prøve på noen av klærne for å se hvor nærmere målet jeg kommer etterhvert som tiden går :)

Hvis den ikke er så dyr så er det jo kanskje greit hvis du føler at det vil være en motivasjon for deg. Hvis du vet hva slags passform du har pleid å ha så burde du vel komme tilbake til det samme?

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg kjøpte en gang en bukse som jeg håpet på å få på meg etter å ha gått ned i vekt. Jeg gikk ned 15 kg, og har per dags dato aldri brukt buksen. Jeg gikk ned en del mer enn det jeg egentlig hadde planer om, og jeg skjønte fort at målet med å få på seg buksen ble uaktuelt. :vekt:

Jeg foreslår at du venter med kjolen, og heller går ned i vekt FØR innkjøp av nye klær i mindre str. Du vet aldri hvor du ender, og det er kjedelig å ikke passe inn i noe, selv etter å ha jobbet knallhardt.

Lykke til!

Skrevet

Hovedproblemet ditt, som du må løse for å gå ned i vekt, er at du må finne tilbake til et sunt kosthold med riktige mengder mat. Du skal ikke slanke deg, du skal begynne med riktig livsstil, og den skal helst vare resten av livet. Det betyr blant annet at du må være i fysisk aktivitet hver dag, minst en time, f. eks. trapper framfor rulletrapp/heis, sykling og rask gange. Om kjolen kan være en ekstra motivator så kan det kanskje være en grei ekstrahjelp, men hvis kjolen er ditt eneste fokus, tviler jeg på om det hjelper.

Du må ha et ektefølt ønske om å finne tilbake til en sunn livsstil for å gå permanent ned i vekt. Hvis broren din skal konfirmeres neste år er du kanskje ganske ung selv? I så fall er huden din ganske elastisk, og hvis du går ned sakte men sikkert vil du kanskje ikke få overflødig løs hud.

Det viktigste er å skape sunne vaner. Dørstokkmila kan føles lang for mange, men mosjon trenger ikke bety makspuls og blodsmak i munnen, tvert i mot! For deg som skal bygge opp kondisjon og sunne vaner er det best å holde deg under syregrensa til å begynne med.

Du har en BMI på ca. 30, så du bør ikke begynne med jogging med det første. Jogging er hardt for leddene selv for normalvektige folk. Sykling derimot er veldig bra for folk som skal komme i gang, og nå er det jo sommer. Bruk så lette gir at tråkkfrekvensen ikke blir lavere enn ca. 80 tråkk per minutt, dvs. litt over en omdreining med pedalene per sekund. Pulsen skal opp, men ikke høyere enn snakketempo. Du kan godt få litt høyere puls i motbakker. Kjøp deg en flaskeholder og en flaske du kan fylle med vann slik at du kan drikke litt hvert kvarter og legg i vei! :)

Har du ikke sykkel? I så fall kan jeg gi deg tips til en grei sykkel for dine behov, bare si hvilke(n) sportbutikk(er) som fins der du bor.

Det er selvsagt enda bedre å i tillegg bruke sykkelen som transportmiddel til og fra skole/jobb og andre ting. Som nevnt dreier mye seg om å etablere sunne vaner. Ikke tenk "ååhh, skal jeg virkelig orke å sykle til **** nå? Skal jeg ikke heller ta bil eller buss?", tenk "Nå skal jeg til ****, så da er det på med sykkelhjelmen!".

Husk selvsagt å bruke sykkelhjelm. Liv og helse er viktigere enn frisyren. ;) Sykkelbriller er heller ikke dumt. De hindrer at du får insekter i øynene, og øynene våre er heller ikke tilpasset så mye vind som det blir når man sykler fort og langt, noe som kan slite på hornhinnene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kom på at det aller viktigste selvsagt er å løse depresjonsproblemet ditt. Har du funnet en løsning? Trøstespising er en særdeles dårlig løsning på depresjonsproblemer. En veldig bra løsning er fysisk aktivitet.

Det er vist i flere studier at fysisk aktivitet hjelper mot depresjoner. Tyler Hamilton, syklist som ble dopingtatt etter OL i 2004, kom tilbake i 2007, men ble tatt for bruk av et antidepressivamiddel i 2009 (eller var det 2010?). I et intervju i Cyclesport sa han at mange i familien hans led av depresjoner, og at han antakelig var genetisk disponert. Syklingen hadde derimot utsatt problemene lenge for ham, men i 2009 gikk karrieren mot slutten, og det var vanskelig å få innpass på laget osv.

Du skal formodentlig ikke prøve å få innpass på noe proft sykkellag, men du kan ha stor nytte av å bruke sykkelen både som transportmiddel og til mosjon, både fysisk og psykisk.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! TS her.

Tusen takk for alle svar! Jeg er ganske ung ja, er 17 år gammel.

Selfølgelig er ikke kjolen det eneste fokuset :-) Jeg må ha en livsstils endring,som sagt ovenfor her, og ikke være så opphengt i å gå ned i vekt. For kiloene forsvinner jo ettervært,så lenge jeg er i fysisk aktivitet og forbrenner mer en jeg får i meg :-)

Problemet mitt før, er nok at jeg begynte hard med en gang! Jeg ville trene 2 timer om dagen og spise lite. Jeg har vokst litt i huet nå, og skjønner at ikke det er lurt viss man vil ha en vekt endring som varer. Så nå begynner jeg med 'babysteps' og små endringer i stedet for store endringer som får meg til å knekke med en gang :idesmil:

Ser noen har nevnt sykkel,og det er en god ide. Har ikke sykkel selv,bruker scooter (ikke bra,hehe), men jeg kan låne en sykkel av mamma :-) Har ikke råd til sykkel nå,men jeg skal jobbe i sommer så jeg kan kanskje kjøpe en da! :bolledeig:

Depresjonen får jeg hjelp for nå..Ting begynner å gå bedre,det er derfor jeg vil begynne på nytt..Få opp selvbildet mitt og selvtilitten :jepp: For det har jeg ikke noenting av.. :sjenert:

Kjolen er bestilt nå fra nelly.com og den vil jeg bare ha som en liten motivasjonsting :-) Jeg eier ikke fine klær i det hele tatt pga jeg hater å se megselv i prøveromsspeil..eller alle speil for den sak skyld..Tøyet jeg går i nå er stooore tskjorter og slappe bukser..Føler meg ikke vel i 'fint tøy' pga kroppen min..

Jeg gleder meg til å en gang gå på shopping for å kjøpe fint tøy selv! Kunne jo gjort det nå også,men føler ikke for det..

Kjoler er ikke et sånn kjempe stort mål å passe inn i,men mer en ting som minner meg på hva jeg en gang vil gjøre :-)

Må foressten spørre om noe..Åssen vet man om man har gått ned i vannvekt eller tatt av seg fett? Gått ned i fettprosent liksom..

Tusen takk igjen til alle som er så snille og som tar seg tid til å svare meg! Setter kjempe stor pris på det :klem:

Skrevet

Ser noen har nevnt sykkel,og det er en god ide. Har ikke sykkel selv,bruker scooter (ikke bra,hehe), men jeg kan låne en sykkel av mamma :-) Har ikke råd til sykkel nå,men jeg skal jobbe i sommer så jeg kan kanskje kjøpe en da! :bolledeig:

Det er enda bedre å begynne å sykle nå med en gang. Løsning: Selg scooteren og kjøp en sykkel, hvis scooteren ikke er for gammel og sliten burde du få en fin sykkel og penger til overs. ;) Det er mange som blir overvektige når de får seg moped eller scooter og slutter å sykle. Så lenge du har scooteren kan det være veldig fristende å bruke den i stedenfor sykkelen.

På den annen side: Hvis du bor milevis unna "sivilisasjonen" kan jeg skjønne at den kan være grei å ha, men om det bare er noen kilometer så trenger du ikke scooter.

Jeg vet ikke hva slags sykkel moren din har. For de fleste er det mer motiverende å sykle på en sykkel som ikke er blytung og treig, selv om det gir god treningseffekt. Typiske damesykler uten overrør og med kurv på styret er tunge, og rammedesignet gjør at mye av tråkkenergien går med til å sette ramma i bevegelse. Det vil føles mer motiverende med en sykkel som er noen kilo lettere og som gir litt respons når du tråkker.

Må foressten spørre om noe..Åssen vet man om man har gått ned i vannvekt eller tatt av seg fett? Gått ned i fettprosent liksom..

Hvis du mister mye kroppsvæske en dag så kommer det jo gjerne tilbake etter en dag eller to. Fettvev binder en del vann, så når du mister fett vil du jo miste en del vann også. Spiller det egentlig noen rolle? Så lenge du spiser fornuftig og mosjonerer hver dag så vil du hovedsakelig miste fett.

Skrevet

jeg synes det høres smart ut jeg, det ville vertfall motivert meg.

Og hvis du da får det til, så vil nok selvtilliten din sprudle ut :)

Og hvis den bare koster 300 kr, så er det jo ikke noe stress om du finner ut at den ikke var så fin nå som du har blitt mindre.

Lykke til :klemmer:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...