AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #1 Skrevet 12. juni 2011 Jeg synes foreldrene mine drikker for mye enkelte ganger, da spesielt på dager som i dag hvor det er fint vær og de har fri dagen etterpå. Ville bare høre her hva dere tenker om saken. Må få med at dette skjer ikke ofte. De tar som regel en flaske vin til maten i helger og spesielle anledninger og det synes jeg er helt greit. Idag har de drukket en flaske hvitvin og en rødvin, og nå et glass med cognac eller wiskey eller noe slikt. Dette over på 6-7 timer med et stort måltid i mellom.. Jeg er 22 og drikker alkohol selv, men da hvis jeg skal ut på byen. Synes det bare er hyggelig at de koser seg som de sier og har det hyggelig. Det eneste jeg merker på dem etter denne mengden er at de er ivrige på å prate om alt mulig. De sitter bare stille for seg selv ute på terrassen. Men jeg synes det er ubehagelig at de skal drikke så mye alkohol.. Bare lurer på hva andre tenker? er det mye? Er det normalt?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #2 Skrevet 12. juni 2011 Edit. Det eneste jeg merker på dem etter denne mengden er at de er ivrige på å prate om alt mulig. De sitter bare stille for seg selv ute på terrassen. Tenker på at de er ivrige med å prate med meg og alt mulig, og at de ellers sitter rolig for selv ute på terrassen.
Evelyne Skrevet 12. juni 2011 #3 Skrevet 12. juni 2011 Du skriver ju bara att de är glada och pratar mycket, vad är det då som oroar dig? Ingen mår dåligt eller far illa ut, ingen blir aggressiv eller sårad. Alltså, inga negativa konsekvenser annat än en eventuell huvudvärk dagen därpå. Och det sker dessutom sällan. Vad är det som är obehagligt? Är du orolig för deras skull eller är det för din egen skull som det är läskigt? Som deras dotter kan du ju alltid säga att du tycker att det är obehagligt. Du har ju självklart rätt att känna så, även om jag inte förstår varför. 1
Gjest D.O.A. Skrevet 12. juni 2011 #4 Skrevet 12. juni 2011 (endret) Vil ikke si at to flasker vin fordelt på to voksne mennesker med både mat og flere timer er særlig mye. De har nok et ganske annerledes forhold til alkohol enn deg, og med tanke på din alder og at de er godt voksne, så ville jeg latt dem kose seg! Edit: Og med tanke på at du er godt inne i 20-årene, og de er to voksne mennesker som koser seg i sitt eget hjem, så har du strengt tatt ikke noe med det, selv om de er foreldrene dine. Endret 12. juni 2011 av D.O.A. 5
Sign Skrevet 12. juni 2011 #5 Skrevet 12. juni 2011 Du sier de drikker for mye ved enkelte anledninger og nevner at de drikker en flaske vin ifm middag i helgene. Det er vel ikke spesielt mye? Hvis de drakk hver dag ville det vært en annen sak. At de har drukket 2 flasker i løpet av hele dagen i dag med måltid(er) er vel heller ikke i overkant på en varm og delig sommerdag. Folk tåler forskjellig og så lenge de ikke blir svært beruset eller at det blir bråk og ubehageligheter så er det vel greit at de koser seg? Men når du bekymrer deg og lager en tråd her på kg; er det noe helt konkret du bekymrer deg for? Noen spesielle hendelser?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #6 Skrevet 12. juni 2011 Takker for svar Ville bare høre hva andre tenkte om det, for ingen av mine venninner har foreldre som drikker så "mye". Jeg unner dem at de koser seg, men etter at jeg så pappan min full for første gang da jeg var 10 år, så har jeg syntes det har vært ubehagelig å se han full i ettertid. Han gjorde ikke noe galt, bare hadde det moro med venner men jeg husker det så utrolig godt, jeg syntes det var skikkelig ubehagelig og gråt hele kvelden. Han ble så ukjent plutselig. Kanskje det henger igjen? Jeg bare LIKER det ikke, aner ikke konkret hvorfor. Og til D.O.A. Nei vet jeg har ikke noe med hva de bedriver sin fritid med, men jeg synes det er ubehagelig, sånn er det bare. Derfor jeg spør
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #7 Skrevet 12. juni 2011 Selv om det virker som om du bruker alkohol for å bli full og dra ut på byen så er det veldig vanlig at folk heller koser seg med den og deler litt god vin med hverandre. Jeg synes det er flott at dine foreldre koser seg med vin så lenge de ikke tar helt av og så lenge dette ikke skjer hele tiden. La de kose seg.
FrøkenJosefine Skrevet 12. juni 2011 #8 Skrevet 12. juni 2011 Jeg skjønner det er ubehagelig, man liker ikke at foreldre oppfører seg annerledes, selvom man er voksen! Men fra et utenforstående perspektiv synes jeg ikke de drikker mye..
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #9 Skrevet 12. juni 2011 Selv om det virker som om du bruker alkohol for å bli full og dra ut på byen så er det veldig vanlig at folk heller koser seg med den og deler litt god vin med hverandre. Jeg synes det er flott at dine foreldre koser seg med vin så lenge de ikke tar helt av og så lenge dette ikke skjer hele tiden. La de kose seg. Jeg nyter gjerne vin selvom jeg ikke skal ut på byen (selvom jeg ikke skrev det i åpningsinnlegget), og jeg nyter den også ute på byen. JEG bare syntes det var litt mye over den tiden Men ser flere har skrevet at det ikke er så store mengder og at jeg bør la de kose seg. Det har jeg heller aldri nektet dem og gjøre Ville bare høre hva dere tenkte om det Takk for alle svar
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #10 Skrevet 12. juni 2011 Når du blir eldre så vil nok du også heller ta et par glass hjemme og kose deg med en øl f.eks , og ikke forbinde alkohol med å "dra på byen".. Jeg hadde også en slik oppfatning helt til jeg ble 26. Nå forbinder jeg alkohol med noe jeg nyter, et glass eller to, med samboer, på verandaen mens jeg leser en bok osv.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #11 Skrevet 12. juni 2011 Når du blir eldre så vil nok du også heller ta et par glass hjemme og kose deg med en øl f.eks , og ikke forbinde alkohol med å "dra på byen".. Jeg hadde også en slik oppfatning helt til jeg ble 26. Nå forbinder jeg alkohol med noe jeg nyter, et glass eller to, med samboer, på verandaen mens jeg leser en bok osv. Jammen jeg skrev jo at jeg nyter vin selvom jeg ikke skal ut? Jeg bare lurte på hva folk tenkte om mengden deres
Litia Skrevet 12. juni 2011 #12 Skrevet 12. juni 2011 (endret) Jeg skjønner deg veldig godt ang. det med at det er ekkelt når foreldre plutselig oppfører seg annerledes (been there ), men tenk deg litt om: en flaske vin på et menneske over 6-7 timer, og et glass whisky/konjakk. Er det virkelig så mye? Husk at det er i sammenheng med mat, osv. Det er mange som drikker en flaske vin (og gjerne mer) på vors, og det varer vel gjerne 3-5 timer. Endret 12. juni 2011 av Litia 1
Gjest imli Skrevet 13. juni 2011 #13 Skrevet 13. juni 2011 Eg forstår deg godt, TS. Diverre er det ikkje noko du kan gjere med det, all den tid både du og foreldra dine er vaksne mennesker. Bur du heime? I såfall kan du kanskje prøve å snakke med dei om at du tykkjer det er ubehageleg? 1
-Cheetah- Skrevet 13. juni 2011 #14 Skrevet 13. juni 2011 Ja, det høres helt normalt ut, de bare koser seg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #15 Skrevet 13. juni 2011 Jammen jeg skrev jo at jeg nyter vin selvom jeg ikke skal ut? Jeg bare lurte på hva folk tenkte om mengden deres Når folk føler seg truffet så reagerer de med å angripe. Virker som mange følte seg truffet her, så ta svarene med en klype salt du TS. Kan forstå at du synes det er ubehagelig at foreldrene dine forandrer seg når de drikker, særlig hvis det har vedvart siden du var rundt ti år. Ikke alle foreldre drikker to flasker vin hver dag, jeg har kun sett min ene forelder full en gang. Til dere som kaller dette en vanlig mengde; selv om alkohol er et lovlig rusmiddel så er det vel ikke sånn at man trenger bøtte nedpå hver dag? Sommer eller ikke sommer. S.
Litia Skrevet 13. juni 2011 #16 Skrevet 13. juni 2011 (endret) S. Hvor står det at de gjør det hver dag? De gjør det gjerne på fine dager når de har fri dagen etterpå. Hun sier selv at det ikke skjer ofte. Dessuten synes jeg ikke det å kose seg med et par flasker vin er å "bøtte nedpå". Og nei, jeg føler meg ikke truffet. Synes TS at det er ubehagelig, så får hun si ifra om det, eller gå ut en tur, og la dem kose seg alene. Endret 13. juni 2011 av Litia 1
Ciara Skrevet 13. juni 2011 #17 Skrevet 13. juni 2011 Så lenge det skjer en gang i blant og ikke er snakk om to flasker vin veldig ofte, synes jeg det høres helt normalt ut. Du er jo voksen selv nå, og foreldrene dine behøver ikke å ta like mye hensyn til deg som da du var barn. Den siste tiden jeg bodde hjemme hos foreldrene mine begynte enkelte av vanene deres å irritere meg mer - et sikkert tegn på at det var på tide at jeg flyttet hjemmefra Vet ikke - kanskje det gjelder deg også? 1
Genesis Skrevet 13. juni 2011 #18 Skrevet 13. juni 2011 Vil ikke si at to flasker vin fordelt på to voksne mennesker med både mat og flere timer er særlig mye. De har nok et ganske annerledes forhold til alkohol enn deg, og med tanke på din alder og at de er godt voksne, så ville jeg latt dem kose seg! Edit: Og med tanke på at du er godt inne i 20-årene, og de er to voksne mennesker som koser seg i sitt eget hjem, så har du strengt tatt ikke noe med det, selv om de er foreldrene dine. Jeg er enig i at dette ikke er særlig mye, og at det ikke er noen grunn til bekymring. Men jeg er helt uenig i at man ikke har noe med hva foreldrene sine foretar seg. Noen ganger kan det være riktig å si ifra, hvis ting er i ferd med å gå over styr. Spesielt hvis det er barnebarn involvert, og at et evt. misbruk kan få konsekvenser for disse. Det handler om å bry seg! 1
Gjest D.O.A. Skrevet 13. juni 2011 #19 Skrevet 13. juni 2011 Jeg er enig i at dette ikke er særlig mye, og at det ikke er noen grunn til bekymring. Men jeg er helt uenig i at man ikke har noe med hva foreldrene sine foretar seg. Noen ganger kan det være riktig å si ifra, hvis ting er i ferd med å gå over styr. Spesielt hvis det er barnebarn involvert, og at et evt. misbruk kan få konsekvenser for disse. Det handler om å bry seg! Men nå er ts 22, og har ikke skrevet noe om eventuelle barnebarn. I tilleg til at ts spesifiserer at det som regel er på fridager de koser seg. To voksne mennesker som drikker to flasker vin fordelt på 6-7 timer, med mat innblandet, utgjør ikke urovekkende mye promille. Så klart skal man bry seg, men når man som voksen kommer på besøk til sine foreldre så må man også respektere at foreldre har lov til å kose seg med alkohol i eget hjem. 3
Genesis Skrevet 13. juni 2011 #20 Skrevet 13. juni 2011 Men nå er ts 22, og har ikke skrevet noe om eventuelle barnebarn. I tilleg til at ts spesifiserer at det som regel er på fridager de koser seg. To voksne mennesker som drikker to flasker vin fordelt på 6-7 timer, med mat innblandet, utgjør ikke urovekkende mye promille. Så klart skal man bry seg, men når man som voksen kommer på besøk til sine foreldre så må man også respektere at foreldre har lov til å kose seg med alkohol i eget hjem. Der er vi helt enige. Jeg reagerte bare litt på måten du formulerte det på. Det er klart at å detaljføre mengden alkohol foreldrene dine drikker på gitte tidpunkter er feil tilnærming. Men ser man tendenser til et altfor stort forbruk over tid, mener jeg man plikter og bør si ifra. Når det er sagt synes jeg foreldrene til ts alkoholforbruk virker verken virker unormalt eller i faresonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå