AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #1 Skrevet 12. juni 2011 Jeg kunne tenke meg å jobbe i Frankrike for en periode for opplevelsens del og fordi jeg ønsker å bli flinkere i fransk. Jeg har hatt fransk i 3 år på vgs og har tatt Franskkurs i Paris i en måned. Å jobbe i et norsk firma med fransk "connection" hvor det er reisemuligheter er kanskje det ideelle i første omgang. Jeg kan også studere mer fransk i Norge. Er ferdig utdannet og kan gjøre hva som helst akkurat nå. Alle tips vedrørende noe som kan "nærme" meg Frankrike tas imot med takk!
Sheherasade Skrevet 12. juni 2011 #2 Skrevet 12. juni 2011 Jeg tror du også kan tenke bredere enn bare fransk-norske firmaer (kan ikke komme på noen, gitt). Hva med internasjonale organisasjoner/firmaer som har sete blant annet i Paris, Brussel, Haag, Geneve? I mange internasjonale organisasjoner (som for eksempel FN, OECD, EU, EFTA...) trenger man fransk som arbeidsspråk. Eller innen norsk utenrikstjeneste i fransktalende land. Men hvis du vil jobbe med fransk som arbeidsspråk må du nok dessverre belage deg på mere franskkunnskaper. Det du har så langt holder nok ikke. Hvis dette noe du virkelig har lyst til bør du studere fransk på universitetet, og gjerne ta et halvt år eller et år med studier i et fransktalende land. Minst. Da begynner du å bli flink nok. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #3 Skrevet 12. juni 2011 Tusen takk for tips. Er klar over at spåkkunnskapene ikke er de beste per i dag, og studier på universitetet vil nok være lurt å ta. Da vil det også kunne være mulig å ta oversetterstudier på masternivå i Frankrike (leste jeg nettopp). Mange idéer popper opp i hodet mitt!
Sheherasade Skrevet 12. juni 2011 #4 Skrevet 12. juni 2011 Forresten så har jeg også hørt om folk som får sommerjobb på Eurodisney i Paris, for å jobbe på den norske paviljongen der. Mulig at du trenger bedre fransk for den typen jobb også, men det er i hvert fall ikke jobber på samme ekspertisenivå som de andre jeg nevnte. Ellers utlyser jo UD ofte praktikantstillinger ved ulike ambassader, også i fransktalende land. Men ja... med den franskkunnskapen du har nå er det nok vanskelig å få en "ordentlig" jobb. Men oversetterstudier høres jo interessant ut. Etter det jeg har hørt må du da etter hvert velge mellom om du vil være "translator" (som jobber med tekster) eller "interpreter" (som jobber med simultanoversettinger i møter/konferanser osv).
Gjest Anjelika Skrevet 12. juni 2011 #5 Skrevet 12. juni 2011 Hva er du ferdig utdannet som? Har du bare VGS? Hvis du har tenkt å studere mer så er det jo en idé å ta hele/deler av utdannelsen i Frankrike som du er inne på. Det kan du gjøre med mange andre utdanninger enn fransk! Ellers er det jo nok av internasjonale selskaper i Norge med hovedkontor i Frankrike, men å få en stilling i Total, L'Oreal, Canal+, JCDecaux etc her er jo ikke nødvendigvis en billett til Paris.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #6 Skrevet 12. juni 2011 Er jurist. Tenker jeg får finne meg en interessant stilling som kan ha en eller annen relasjon til La France, og kunne ta språk på si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå