Gå til innhold

IS uten melk, sukker og e-stoff!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare dele en sunn og god is med dere, som dere kan spise med goood samvittighet :)

Du trenger 4-5 bananer

1 boks kokkosmelk

Event. 1ts - 1 ss vanilkesukker om du ønsker det, men er ikke et must.

Hakke opp mørk sjokolade og valnøtter, event.noe annet du vil ha. Eller du kan bruke jordbær :)

Frys ned bananer helst kvelden før dere ha isen, men går fint an å fryse ned bananene tidlig samme dag. Jo lenger bananene er fryste, jo bedre blir isen!

FØR dere fryser bananene må dere skrelle 4-5 bananer og skjære opp bananene i 1-2 cm tykke skiver som dere fordeler i en brødpose. Det er viktig at du legger brødposen flatt i fryseren slik at alle bananbitene er fordelt jevnt utover i posen.

Når du skal lage isen heller du de frosne bananene i en stor bolle, og tilsetter en boks med kokkosmelk. Du må gjerne tilsette 1 ts eller 1 ss vaniljesukker om du ønsker det, men et går fint uten ;)

Mos de frosne bananene i kokkosmelken med en stavmikser. Er bananene FOR frosne kan det hende du må vente litt med å mose. Om alt blir riktig skal isen få en hard og stiv konsistens slik en is skal ha, og isen er ferdig til servering!

Jeg pleier å hakke opp valnøtter og putte i en skål, og jeg hakker opp mørk sjokolade og putter i en annen skål. Så er det bare å drysse over isen for de som ønsker det - mmmm :)

PS

Jeg har lagd denne isen 2 ganger.

Den første gangen frøs jeg ned bananene en hel dag før de skulle brukes, og da var de så frosne at jeg måtte vente litt med å mose de. Isen fikk en stiv og hard konsistens som en is skal ha, men den smelter fort!

Den andre gangen frøs jeg ned bananene 4 timer før jeg skulle bruke de, og selv om de virket frosne, var de ikke frosne nok for isen ble bare flytende...

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

kalorier 1233 1643.5 410.5 kcal mer

karbohydrater 90 190.3 100.3 g mer

sukker 2.7 106.4 103.7 g mer

proteiner 13.2 30.3 17.1 g mer

fett 89.1 95.2 6.1 g mer

Gjest Mahareth
Skrevet

fett 89.1 95.2 6.1 g mer

Vet ikke helt hva jeg kom borti, men postet ble det :)

Ville bare si at jeg sammenliknet denne oppskriften med vanlig vaniljeis fra diplomis, og måtte dele resultatet! Denne isen må absolutt prøves!

AnonymBruker
Skrevet

fett 89.1 95.2 6.1 g mer

hæ? hva er det du lister opp? :klo:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aha :fnise:

Skrevet

Å så herlig! Tusen takk for at du deler :helen::)

Denne isen kommer jeg garantert til å lage i sommer :sol:

Vet du om den lar seg fryse inn når den er ferdiglaget is også? :is:

Det blir banan og kokosnøttmelkinnkjøp når butikkene åpner igjen :shoppe:

Skrevet

Mmmmmmmmmmmmmm

Skrevet

Bare hyggelig å kunne dele :) er så mange som vil ned i vekt og spise sunt og trene, også savner man kanskje noe godt innimellom :)

Jeg vet ikke om man kan fryse ned isen igjen, for isen ble spist første gang jeg lagde den :lol: men kan tenke meg at det går?

Men den andre gangen jeg lagde den ble den mislykka så da bare kastet jeg den, isen ble helt rennende ...

Vil også si at denne type is er mye sunnere enn vanlig is, så spis den med god samvitighet. Det eneste du kan være bekymret for er det du strør det med. Mørk sjokolade og nøtter og bær er bare sunt, men sjokoladesaus og karamellsaus og nonstop er vel ikke så bra... ;)

Skrevet

Kan også lage kun med banan :-) Frosne bananbiter i foodprocessoren blir kjempegodt - og nesten som softis! :-D Først blir det bare smuler, men så plutselig går det over til å bli is - må prøves :-)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for oppskrift!

Skrevet

Takk for tips, den skal jeg prøve å lage en gang :)

Skrevet

Må prøves :) Men kokkosmelk er noe jeg aldri har kjøpt før. Kjøper man det i vanlige matbutikker?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det finnes i bokser :)

Gjest Katee
Skrevet

Må prøves :) Men kokkosmelk er noe jeg aldri har kjøpt før. Kjøper man det i vanlige matbutikker?

Du får det ihvertfall på helsekosten :)

Skrevet

HLHD, jeg skal prøve å bare mose frosne bananer engang, høres godt ut! :)

Banan, Ja, kokkosmelk fåes kjøpt på vanlig matbutikk. har du aldri prøvd kokkosmelk??? Det er kjempegodt i mange retter, slik som kyllinggryte! :enig:

Skrevet

Går det an med andre ting enn banan også? Har du prøvd det?

Som bær eller eple? Eller pære? Vann i munnen!

Skrevet

Eller kjøpe soya-is om man ikke gidder å lage selv. Helt topp is det, som oftest!

Skrevet

Bare hyggelig å kunne dele :) er så mange som vil ned i vekt og spise sunt og trene, også savner man kanskje noe godt innimellom :)

Jeg vet ikke om man kan fryse ned isen igjen, for isen ble spist første gang jeg lagde den :lol: men kan tenke meg at det går?

Men den andre gangen jeg lagde den ble den mislykka så da bare kastet jeg den, isen ble helt rennende ...

Vil også si at denne type is er mye sunnere enn vanlig is, så spis den med god samvitighet. Det eneste du kan være bekymret for er det du strør det med. Mørk sjokolade og nøtter og bær er bare sunt, men sjokoladesaus og karamellsaus og nonstop er vel ikke så bra... ;)

:hoppe: Gleder meg! Ja, kjempesunt :Nikke: Så gode strøforslag også :is:

AnonymBruker
Skrevet

Går det an med andre ting enn banan også? Har du prøvd det?

Som bær eller eple? Eller pære? Vann i munnen!

Banan har en ganske unik konsistens når den er fryst, så tviler på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...