Gå til innhold

Har du gått på dressur kurs med din hund ?

Miracl3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har gått et par kurs med hunden vår.

Først gikk vi et valpekurs da hun var noen måneder gammel, siden gikk vi et grunnkurs da hun var nesten 1 år gammel.

Er veldig glad for at vi gikk disse kursene, selv om det kostet ganske mye penger og tok masse tid.

Hunden ble sosialisert, vi MÅTTE ut og trene flere dager i uka og vi fikk masse hjelp og gode råd.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Vi går på valpekurs nå.

Hunden er 11 uker gammel. Har ikke hatt hund før så vil lære fortest mulig det viktigste jeg trenger, så kan jeg lære det bort til han når han er moden for det. Mye av det kan han jo lære nå da.

I tillegg er vi med på Miljøtrening 1 gang i uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått 4 dressurkurs med hunden min. Valpekurs, rundt 11-12 uker, Grunnkurs (omtrent 3 mnd etter valpekurset), Hverdagslydighet, og bronsemerket!

Det er utrolig deilig å ha en lydig hund. Bare husk at det er masse jobbing mellom deg og din hund, ikke bare på kurset, men også hjemme! :D

Cloe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk oppfølging fra hundeskolen med den første hunden (hadde henne fra 10-14 mnd). Hun ble førerhund, men kuttet etter ett år pga overproduksjon av hornceller (som følge av stress i arbeidet).

Den neste hunden kjøpte jeg selv som valp og hun har vært på valpekurs, jaktkurs og unghundkurs i tillegg til onsdagstrening og lydighetstrening en gang eller to i uka. Denne er min og ingenting annet enn min gullunge!

Den tredje hunden fikk jeg nær oppfølging fra hundeskolen med (hadde henne fra 10-16 mnd), men hun var med på onsdagstrening og lydighetstrening en gang eller to i uka. Ble kastet ut av hundeskolen etter 3 dager - døg rett og slett ikke til en dritt - og jeg ville ikke ha henne tilbake.

Den fjerde hunden fikk jeg veldig nær oppfølging fra hundeskolen med (hadde han fra 6-16 mnd), men han var med på onsdagstrening og lydighetstrening en gang eller to i uka. Han ble trent til førerhund noen måneder, men så kuttet fordi han ikke klarte å se vann uten å bade (og det er dumt med synshemmet på slep...).

Den femte hunden var ferdig trent førerhund (5 år, hadde henne fra og til i et halvt år - avlastningshjem for syk bruker) og var med på onsdagstrening og lydighetstrening en gang eller to i uka. Brukeren døde og de som hadde hatt hunden som valp, valgte å ta henne tilbake.

Den sjette hunden kjøpte jeg som valp og jeg begynte på valpekurs med ham, men ga opp på grunn av latterlig kompetanse i hundeklubben. Dessuten var det ikke "riktig" rase. Så jeg byttet hundeklubb og trente en generell lydighet en gang eller to. Dessverre måtte han avlives 1 år gammel.

Den sjuende hunden overtok vi som valp. Fikk god oppfølging fra hundeskolen. Sosialiserte henne godt med nabohunder og ute på tur. Skulle bli førerhund og fikk være med over alt. Så aldeles ingen vits i å gå på lydighetstrening med henne. Beholdt henne til hun var 16 mnd og nå trenes hun til førerhund med stort hell. Den festligste hunden jeg noen gang har hatt - håper hun ikke blir ferdig førerhund (hun sliter også med overproduksjon av hornceller).

Den åttende hunden hadde vi bare ei uke. 16 uker gammel valp fra hundeskolen som ikke passet oss og vi passet ikke ham.

Den niende hunden overtok vi 13 mnd gammel og har enda ikke fått pella oss på kurs. Han trenger sosialisering. Så vi speider etter kurs, men gidder ikke betale flere tusen kroner for noe vi egentlig ikke trenger. Jeg eier halve hunden, oppdretter resten. Han har ett CERT og skal forhåpentligvis brukes i avl om et par år.

Jeg glemte å si at vi har flere hunder i nabolaget og går ukentlig flere turer med dem. Dessuten er vi stadig på hundesletta. Da blir det selvfølgelig litt lydighetstrening. Vi er også innom hundeskolen i ny og ne og der får de sosialisert seg godt.

- Hundeskolen er Veiviseren, førerhunskolen i Vestby

- Hundeklubben er Retrieverklubben, avd. Østfold

- Alle hunder har vært Labrador, unntatt den sjette - det var en newfoundlandshund (brun)

Det står mer her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mener det er viktig å ta med hunden på dressurkurs. Det er kjempe fin sosialtrening, i tillegg til at man lærer samspill mellom hund og eier.

Selv om man har hatt hund før, og kan mye om hund, trenger hunden trening sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok med hund nr to ( hun jeg har nå ) på 3 dressurkurs. Det er lærerikt for hund og eier. Alltid kjekt å friske opp for oss eiere også. Hunden får treffet andre hunder og man kommer seg ut.

Kursene koster som regel litt, men de er verdt det synes jeg.

Nå trener jeg sammen med noen andre med fuglehunder. Er ikke kurs i den forstand, men en gjeng som møtes og trener sammen. Mye lettere å få trent når man _må_ ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt uttafor tema, men jeg synes faktisk det skulle vært obligatorisk med slike kurs jeg. iallefall valpekurset i det minste. er så mange hunder og hundeeiere som ikke har peiling på hva de driver med.. ikke noe bra! Synes det er flott at så mange drer på kurs jeg, da viser man at man faktisk bryr seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med engang nesten da vi fikk han, var vel 13-14 uker. Og har gått tre kurs med han.

Valpekurs, grunnkurs og hverdagslydighet. Har tenkt å ta opp til bronsjemerket, men må nok ta et nytt hverdagslydighetskurs.

Dressurkurs anbefales, blir bra med sosialisering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare nevne at hunden ikke trenger være hvalp for at dere (begge!) skal kunne ha stor nytte av et slikt kurs.

For... mangeherransårsiden overtok jeg en blandingshund, som var 6 år på det tidspunktet. Hadde vært neglisjert av eiere med for lite tid til hund, og understimulert i mange år. Men smart, merket jeg. Godt hode.

Så vi gikk kurs - og dere kan tro læreren stusset på en 6-åring blant alle hvalpene! Mye arbeide, mye tid sammen, mye gode råd på kursene. Ett år senere hadde vi tatt sølvmerke i dressur. Ikke at dette er noe mål i seg selv, men både hunden og jeg trivdes med det, men jeg ville bare gi et eksempel på at det går godt an å få resultater selv om hunden ikke er hvalp - det er aldri for sent!

Husker ennå den dagen hun døde mange år senere. Jeg begravet henne i et hjørne av hagen en nitrist høstdag. Det striregnet, og tårene rant mens jeg gravde ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
litt uttafor tema' date=' men jeg synes faktisk det skulle vært obligatorisk med slike kurs jeg. iallefall valpekurset i det minste. er så mange hunder og hundeeiere som ikke har peiling på hva de driver med.. ikke noe bra! Synes det er flott at så mange drer på kurs jeg, da viser man at man faktisk bryr seg![/quote']

Det er jeg helt enig med deg i! Naboen overtok ei aktiv tispe på året i våres. De hadde en Bearded Collie fra før - som de hadde hatt fra han var valp. De sto begge bundet til et tre store deler av dagen - og var tydelig understimulert. Omplasseringshunden stakk av i tide og utide også ... Vi var flere naboer som syntes dette var trist - og forsøkte stadig å snakke med dem om kurs - og hvor mye vi jobber med hundene våre for å få "skikk på" dem. Til ingen nytte. Etter noen måneder ble tispa drektig (med deres hannhund) og de ga den tilbake til FOD - visstnok uten å fortelle at hun var drektig.

FORKASTELIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på mye kurs med hunden min, fikk han da han var nesten 2 år og var dårlig sosialisert, lite vant til det meste. Det har vært, ikke bare nyttig men helt nødvendig for å få han til å fungere godt. I tillegg har det vært kjempemorsomt! Man gjør noe positivt sammen og det er en like bra opplæring av eier som hund. (Om man velger et bra kurs) I tillegg til "problemhundkurs" og ulike dressurkurs har vi vært med på turgrupper og sportreningskurs. Når jeg får valpen min (i mai) blir det selvsagt valpekurs, det skal bli gøy å ha en hund man kan påvirke også i den første viktige tiden. Hundekurs anbefales!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...