Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker gjerne mandelmel som erstatning for vanlig mel. Jeg er lavkarber og bruker f.eks mandelmel til paibunner, pannekaker, kaker, muffins, ja i grunn det meste hvor mel kan brukes.

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mandelmel får du kjøpt på funskjonellmat.no. Jeg bruker mye mandelmel selv og syntes det setter en veldig god smak på det jeg baker. I mandelmelet du kjøper er mesteparten av fettet fra mandlene presset ut. Så mandelmelet du lager selv blir andelet av fett mye høyere.

• Liker 1
Skrevet

2 måleskjeer Bakepro

40 g Mandelmel

2 ts bakepulver

Litt kanel

En klype salt

30g kremost,romtemp.

2 egg

1/2 dl oilje

1/2 ts vaniljepulver,eller litt mandelessens

1-2 ts søtning (sukring,splenda)

Bland tørrvarene i en bolle og egg og kremost i en annen bolle. Bland sistnevnte godt sammen.Tilsett deretter olje og vanilje i egg-bollen. Vend deretter inn tørrvarene.

Varm opp smør i en stekepanne. Ta litt røre fra bollen med en slikkepott og fordel den utover i pannen. Stek til du ser bobbler på overflaten eller at toppen har satt seg. Hold et godt øye med dem for de blir brune veldig fort. Snu forsiktig og stek ferdig.

Eller

- 300 gr cottage cheese

- 9 stk egg

- 150 gr smeltet smør

- 1 ts salt

- 80 gr mandelmel

- 2 dl fløte eller rømme (fløte til pannekaker, rømme passer best til vafler)

kjøres sammen med en stavmikser. La svelle i ca 15 min. Stekes som vanlige pannekaker.

De så deilige ut! Takk! :klemmer:

Men kan jeg bruke vanlig mixmaster i steden for stavmikser? Eller blir det for pisket opp da?

Skrevet

Jeg lager mandelmel selv. Jeg har en kvern der jeg kverner mandlene for hånd. Kverner mandlene med skallet på, da får man grovere mel, og det er sunt og godt.

Har aldri tatt bort skallet på mandlene, det har jeg ikke tenkt på, men kan tenke meg at melet blir lyst og fint :)

Mandler inneholder mye protein og sundt fett, både enumettet og flerumettet fett, bare les selv bakpå mandelpakningen. Det er veldig bra med proteinene og det sunne fette, og man kan spise så mye man vil av det uten å bli feit. Jeg spiser selv ingen hvite(raske) karbohydrater eller noe med gluten i, og spiser derfor en protein og fettrik kost.

Skrevet

De så deilige ut! Takk! :klemmer:

Men kan jeg bruke vanlig mixmaster i steden for stavmikser? Eller blir det for pisket opp da?

Det kan du helt sikkert..:) Har ikke prøvd akkurat disse selv, siden jeg kjøper pannekakemiks rett fra Fedon...:)

Skrevet (endret)

Det kan du helt sikkert..:) Har ikke prøvd akkurat disse selv, siden jeg kjøper pannekakemiks rett fra Fedon...:)

Er den pannekakemiksen fra Fedon helt safe å spise som lavkarbodame? Til hverdags altså? Feks frokost? :)

Endret av Fredagslunch
Skrevet

Er den pannekakemiksen fra Fedon helt safe å spise som lavkarbodame? Til hverdags altså? Feks frokost? :)

Ja, Jeg gjør iallefall det..:) Blir jo bare en liten pannekake av den jeg har da, er eurodiett sin!

Går til oppfølging på fedonklinikken en gang i måneden, så du kan bare bestille den hvis du får oppfølging derfra tror jeg..

Skrevet

Det må du jo se an ift karbene, og det kommer helt an på hvor mange karber du ligger på om dagen. Hvordan du fordeler karbene er egentlig opp til deg. F.eks sparte jeg alle karbene mine i dag til middagen, men som regel liker jeg å fordele dem utover dagen. Jeg kan godt finne på å spise en bit melkesjokolade, som regnes som høyst lite lavkarbo, så lenge det er under min grense for hva jeg skal få i meg. Jeg bruker mylog.no og registrerer hva jeg spiser hver dag, på den måten er det enkelt å følge hvor mange karber jeg ligger på om dagen.

Skrevet

Jeg synes det er bedre å fordele de utover dagen jeg da, så jeg ikke får brå blodsukkerstigning..

Men man må jo bare kjenne på kroppen sin! Jeg er på vei inn i Ketose igjen nå, og da er det ikke rom for mye utskeielser!

Skrevet

Jeg ligger på rundt 15 karber om dagen, men jeg har ingen problemer med å "spare på karbene". Det er noe man finner ut av selv, men i prinsippet er det ikke så vanskelig å "skeie ut" med selv 15 karber, men det er jo en vanesak som alt annet.

Skrevet

Mandelmel får du kjøpt på funskjonellmat.no. Jeg bruker mye mandelmel selv og syntes det setter en veldig god smak på det jeg baker. I mandelmelet du kjøper er mesteparten av fettet fra mandlene presset ut. Så mandelmelet du lager selv blir andelet av fett mye høyere.

Takk for nettside! Setter pris på det :)

Skrevet

Yvonne: så kjekt at du er lavkarbo du også! :) kan du fortelle litt om hvordan du gjør det på fester osv? Både med mat og alkohol. Og hva gjør du i bryllupet? :)

Skrevet (endret)

Yvonne: så kjekt at du er lavkarbo du også! :) kan du fortelle litt om hvordan du gjør det på fester osv? Både med mat og alkohol. Og hva gjør du i bryllupet? :)

På fester og slike ting så velger jeg å kose meg, det er såpass sjelden at det utgjør det store utslaget. Jeg vet at en del får problemer når det skeier ut, men jeg er alltid streng og skeier bare ut den ene dagen/timen (tiden det måtte vare). MEN, jeg er flink, prøver å ikke fråtse, samtidig så vil jeg også leve livet. Jeg blir dog fort kvalm av for mye søtt etter å ha vendt meg av sukker, så det begrenser seg selv. Til helgen skal jeg f.eks besøke mine foreldre, og da blir det nok kjøttkakemiddager og litt poteter, og andre karber, men det får bare være. Det er for meg hverdagen som teller. Verken vekt eller kropp merker så mye til det heller så lenge jeg ellers er flink og i tillegg trener.

Og i bryllupet? Da gidder jeg ikke å tenke på karber en gang. Da skal jeg til og med fråtse. Jeg spiser så sjelden kaker og alle slike ting uansett. ;)

Endret av Yvonne
Skrevet

Ja, Jeg gjør iallefall det..:) Blir jo bare en liten pannekake av den jeg har da, er eurodiett sin!

Går til oppfølging på fedonklinikken en gang i måneden, så du kan bare bestille den hvis du får oppfølging derfra tror jeg..

Aha!

Jeg skal i hvertfall prøve meg på en av de pannekakeoppskriftene dine i morra tidlig!

:)

Gjest ticket
Skrevet

Skallet er ikke fjernet på det mandelmelet som jeg kjøpte på helsekosten, så det er neppe nødvendig å fjerne det. Husk at det er høyere fettinnhold i hjemmelaget mandelmel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...