Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor får jeg kjøpt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har det på helsekosten..:)

Ellers tror jeg man kan lage selv med mandelkvern..har sett en på clas ohlson og en på jernia! :)

Skrevet

Syns jeg har sett det på flere helsekostbutikker, men er rimelig dyrt..

Skrevet

Ja kostet hundre kroner for 500 gr. :hakeslepp:

Skrevet

De har det på helsekosten..:)

Ellers tror jeg man kan lage selv med mandelkvern..har sett en på clas ohlson og en på jernia! :)

KUNN mandler jeg har oppi da? Takk for tips :)

Skrevet

Ja kostet hundre kroner for 500 gr. :hakeslepp:

OI!!

Skrevet

Ja, er ganske drøy pris ass!

Jeg har ikke laget mandelmel selv, så vet ikke helt hvordan man gjør det, men tror man bare finkverner mandler i kverna..

De hadde flere typer fra 200,- til 600,- :)

Skrevet

Tror du må skrelle mandlene først hvis du skal lage selv. Var hos moren min før jul da hun skulle lage lavkarbo-marsipan, og lagde mandelmelet selv. Men hun skrelte dem ikke før hun kvernet dem, og da ble marsipanen brun istedenfor hvit. :)

Skrevet

Finnes det ikke skrella mandler? :klo:

Finnes jo mandler i skiver iallefall, uten skall..

Skrevet

Gjør ikke noe om det blir brunt så lenge det ikke smaker ekkelt :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å lage mandelmel på denne måten:

Legg de i bløt i 8 timer (etter disse timene er det fryktelig enkelt å fjerne skallet om man vil ha hvitt mel). Bløting og masse skylling fjerner endel bitterhet også synes jeg.

Putter i blender 1 del nøtter med 3 deler vann og blender mandelmelk. Så siler jeg mandelmelken gjennom håndkle/cheesecloth/nøttemelkpose, og legger massen på et brett på lav tempratur i stekeovn med døren på gløtt slik at det tørker uten å stekes.

Putt i blender eller kvern for å få en mer melete konsistens når nøttemassen er helt tørr.

Oppi mandelmelka putter jeg litt vanilje, søtning og kakao. :)

Skrevet

Takk!! :) :) vanlig smootie blender?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg bruker en vanlig smoothie blender som klarer å hakke isbiter. :)

Skrevet

Tror jeg har lyst til å lage mandelmelk. Hva bruker dere mandelmel til, forresten?

Skrevet

Tror jeg har lyst til å lage mandelmelk. Hva bruker dere mandelmel til, forresten?

Det er lavkarbo og kan brukes blant annet til kaker..:)

Skrevet

For å fjerne skallet på mandlene, litt fortere enn åtte timer, så er det bare å slenge dem i kokende vann.. Etter noen minutter er det bare å presse mandlene ut av skallet :)

Skrevet

Så det er hundre prosent greit å spise ting med mandelmel i? Så fremt det ikke er andre ting i oppskriften som IKKE er lavkarbo?

Med "greit å spise", så mener jeg om det er grei lavkarbomat, at jeg som elsker pannekaker endelig kan spise det en onsdags ettermiddag, uten å tenke på vekta. :)

For vanlige pannekaker inneholder jo gjerne både melk og mel, mens mandelmelpannekake ikke har dette i seg.

Er bare SÅÅÅÅÅ lei av frokoster som "egg og bacon", ommelett, kyllingsalat...osv.

Har så lyst på pannekaker!!!! Og ikke bare i helga altså. :fnise:

Skrevet

Ellers kan du finne en lavkarbo-pannekakeoppskrift? :)

Mandelmel inneholder en del fett da, så skal ikke spise ubegrenset av det heller..hehe men skal se om jeg finner en pannekakeoppskrift til deg..:)

Skrevet

Ellers kan du finne en lavkarbo-pannekakeoppskrift? :)

Mandelmel inneholder en del fett da, så skal ikke spise ubegrenset av det heller..hehe men skal se om jeg finner en pannekakeoppskrift til deg..:)

Åhh, hurra!

Men har prøvd en pannekakeoppskrift som kun hadde fløte og egg i seg, og de gikk i oppløsning på no-time....

Så tror den røra savna mel, altså! Vil mandelmel hjelpe på dette med å holde den sammen?

Skrevet

2 måleskjeer Bakepro

40 g Mandelmel

2 ts bakepulver

Litt kanel

En klype salt

30g kremost,romtemp.

2 egg

1/2 dl oilje

1/2 ts vaniljepulver,eller litt mandelessens

1-2 ts søtning (sukring,splenda)

Bland tørrvarene i en bolle og egg og kremost i en annen bolle. Bland sistnevnte godt sammen.Tilsett deretter olje og vanilje i egg-bollen. Vend deretter inn tørrvarene.

Varm opp smør i en stekepanne. Ta litt røre fra bollen med en slikkepott og fordel den utover i pannen. Stek til du ser bobbler på overflaten eller at toppen har satt seg. Hold et godt øye med dem for de blir brune veldig fort. Snu forsiktig og stek ferdig.

Eller

- 300 gr cottage cheese

- 9 stk egg

- 150 gr smeltet smør

- 1 ts salt

- 80 gr mandelmel

- 2 dl fløte eller rømme (fløte til pannekaker, rømme passer best til vafler)

kjøres sammen med en stavmikser. La svelle i ca 15 min. Stekes som vanlige pannekaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...