Gå til innhold

Grusomme meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn på 4 og 10 år. Mange lørdager og søndager står barna opp før oss og spiser frokost (som den eldste ordner) og ser på TV eller leker til vi står opp en til to timer senere.

Barna kommer inn til oss hvis det er noe, men mange morgener ordner de seg fint selv, er gode venner, og virker å synes det er ok at de er "alene". Huset vårt er på ett plan, så det er relativt kort vei mellom oss voksne og barna til enhver tid.

Likevel, som mødre flest har jeg kronisk dårlig samvittighet for det ene eller det andre, og det har jeg også for dette. Jeg trenger og nyter virkerlig den ekstra søvnen, men føler at jeg svikter barna på et vis ved ikke å ta meg av dem på helgemorgenene.

Hvilke meninger har dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som barn elsket jeg å stå opp tidligere enn foreldrene mine i helga. Kunne se på hva jeg ville (ble jo alltid en eller annen form fo barne-tv), sitte hvor jeg ville i sofaen, ha sukker på frokostblandingen uten at de visste det :fnise: (som om ikke jeg sølte sukker utover hele benken...) Generelt tror jeg at barna dine storkoser seg den stunden de har alene i helgene, og om de savnet deg, ville de plaget deg mer.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes ærlig talt at det høres fint ut. Det er kort vei til dere om noe skulle gå galt (regner med dere ikke sover så dypt at dere ikke våkner om de roper?), og den eldste tar ansvar og er selvstendig, og lærer å ta seg av ting selv.

• Liker 5
Skrevet

Sånn er det hos også. Sønnen står opp når han våkner, kommer inn og sier i fra eller legger seg ned sammens med meg og leser e.l. Som regel slå han på tv`n og bare koser seg alene :) Noen ganger ordner han seg ei brødskive hvis han er veldig sulten. Jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet for det heller. Og klarer ikke å se noe galt i det. Nå er min 9 år da, og sover gjerne til kl 8-10 +/-.

Står som regel opp ei stund etter han siden jeg sjelden får sove igjen når jeg hører han. Åsså ligger jeg bare å tenker på at jeg vil ha kaffe :fnise: Synes det er deilig å stå opp tidlig når han er her. De helgene han er til pappa`n, sover jeg lenger :)

Skrevet

Snakk med dem om det.. Barn klarer jo gi uttrykk for behovene sine hvis man prater sammen om de..

Ikke still dem til veggs, men spør hvordan de har det om morgenen før dere står opp, om de koser seg, og om de savner dere der..:)

Jeg tror nok de koser seg jeg! :) Vi hadde alltid felles frokost i helgene og jeg synes dette var veldig koslig når jeg var liten.. Men dere kan jo heller ha en stor og god lunsj isteden? :)

Skrevet (endret)

Min gutt på 9 er også oppe alene en time eller to i helgene, og sånn har det vært noen år nå.

Han sier alltid i fra når han står opp, og kommer inn til oss om det er noe han lurer på. Koser seg foran tv`en og legokassa, og ordner seg en matbit om han blir sulten.

Har ikke dårlig samvittighet for det, han koser seg og vi får slappe av litt lenger i helgene.

Endret av Dizzy
Skrevet

Enig med de andre her. Det høres ut som barna har det bra siden de sikkert ville sagt ifra hvis det ikke var tilfelle. Det er godt når barna blir litt større slik at vi foreldre kan stjele oss en time søvn ekstra her og der.

Skrevet

Ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Vi hønemødre er ofte mestere i å ha dårlig samvittighet for ett eller annet som har med barna å gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet

la barna kose seg og kos deg du også.dei er da ikke aleine,du er jo i huset og dei vet jo om hvor di finner deg.

mine barn er avogtil oppe aleine i helgene og ordner seg mat og drikke selv.det gir dei selvfølelse og mestrings glede.og selfølgelig mye ekstra oppryddingsarbeid for mor når ho ein gang står opp.

det er mye verre vis barna oppplever fulle foreldre som sover rusen ut i helgene enn å ha en litt trøtt mor eller far som lar ungene styre litt å kose seg i helgen.

Skrevet

Ikkje noko å ha dårleg samvit for, nei :)

Eg gler meg til ungane mine er store nok til at eg kan la dei stå opp åleine så eg kan sove lenge!

Skrevet

Jeg tipper de nyter det. Jeg pleide å ha en time alene før storebroren min stod opp, og da hadde vi en time til oss sammen før foreldrene mine stod opp. Jeg syntes det var kjempedeilig å surre litt for meg selv om morgenen, fikk tid til å tenke litt og til å føle meg som verdenshersker med fjernkontrollen, enda jeg alltid så på Cartoon Network uansett. :)

Skrevet

Sånn var det hjemme hos oss også når jeg var liten og var hos pappa. Da stod jeg opp og 1-2 timer senere stod han opp, jeg syntes det var helt ok å kunne pusle rundt å gjøre det jeg ville, for det meste se på barnetv. De få gangene det var kjedelig så sa jeg i fra.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Signerer alle de over her:) Lillesøsteren min pleide å komme inn på mitt rom og vekke meg i helgene så jeg kunne skru på barnetv til henne, da var hun rundt 4 og jeg 10. Så ordnet jeg frokost til meg og henne, så satt vi der en time eller to og så på tv før mamma stod opp. Vi følte oss alltid trygge og veldig voksne:)

Og følte vi oss greie så lagde vi frokost på senga til mamma og pappa, med kaffe og hele sulamitten:)

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Mange takk for støttende svar. Så bra at mange synes det til og med kan være positivt for barna å pusle rundt alene på en helgemorgen.

Skrevet

La ungene kose seg, og slumre en time eller to selv også, det er bra for alle, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...