momarori Skrevet 12. juni 2011 #1 Skrevet 12. juni 2011 Hei! Er det noen her som har gått barnevernspedagog eller sosionomstudiet, og fått jobb etter endt utdanning? Vurderer selv å gå det, men er nysgjerrige på hva dere har å si om det:) trives dere? Lønnen bra? Kom med erfaringer :-)
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #2 Skrevet 12. juni 2011 Jeg er ikke dette selv, men kjenner en som er og kan komme med eksempler på hva han og hans medstudente rjobber med En del jobber i forskjellige former for institusjoner for unge og voksne, enten rusinstitusjoner eller barnevernsinstitusjoner. Arbeidsoppgavene består da av å drive miljøterapi, hjelpe dem i daglige gjøremål, gjøre dem selvstendige, hjelpe til i forhold til systemet som NAV etc. Her kan man tjene ok (noe under 400 000 tror jeg) siden man jobber i turnus, har kvelder etc. som gir tillegg. Man kan jobbe som sosionom og barnevernspedagog i barnevernet. Da har man ansvar for saksgangen, undersøkelser og/eller utførelsen av hjelpetiltak i hjemmet. Man har ansvar for å følge opp barnet/unge som er plassert utenfor hjemmet. Dette er en tung jobb, hvor man har veldig mye arbeidspress. Man får ikke så god lønn for dette. Det er trist siden dette er en veldg viktig jobb. Man kan jobbe i NAV, men jeg kjenner lite til arbeidet her. Da er man i alle fall saksbehangler og jobber mye med retitghetene til klientene, men også å hjelpe dem ut i jobb igjen etc. Man kan også jobbe i skolen med oppfølging av elever med spesielle behov, da heter det miljøteraepeut. Noen jobber også i PPT hvor man er med på å følge opp barnmed spesielle behov i skolen. Man kan bli familieterapeut og jobbe på familevernskontor. Da jobber man med famileterapi og parterapi, og har fokuset på de voksne i familien, ikke barna. Man kan jobbe i psykiatrien både barne/ungdomspsykiatri og voksenpsykiatri. Da er man med på utredninger, samtidig som man har ansvar for å drive tiltak og behandling gjerne med fokus på å trene opp nye ferdigheter hos pasientene. Sosionom kan jobbe innen de aller fleste instanser i helsevesenet. Man tjenerhelt ok i forhold til utdanningsnivå, og for de fleste vil det ligge på ca 320 -330 000 i startlønn (tror jeg) og så jobber man seg oppover. Man tjener mer om man jobber turnus i diverse institusjoner. Man kan også videreutdanne seg innen behandling og terapi feks, og da vil man også naturlig tjene mer.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #3 Skrevet 12. juni 2011 Du tar heeeeeeeeelt feil om familiekontorer. De fokuserer på hele familien! Også barna. Er også sosionomer der som har spesialisert seg i barn og spesielt barn ved samlivsbrudd som har master og doktorgrad i dette. SÅ fokuserer på FAMILIEN!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #4 Skrevet 12. juni 2011 Du tar heeeeeeeeelt feil om familiekontorer. De fokuserer på hele familien! Også barna. Er også sosionomer der som har spesialisert seg i barn og spesielt barn ved samlivsbrudd som har master og doktorgrad i dette. SÅ fokuserer på FAMILIEN! Ok, gjenforteller bare hva jeg fikk beskjed om når jeg var i kontakt med et familievernkontor nylig. Jeg tror det er ganske forskjellige tradisjoner på de forskjellige kontorene og i forskjellige byer. Jeg kjenner til kontorene, så helt feil tar jeg nok ikke. Men det er selvsagt fint at du poengterer at det ikke er slik alle steder.
momarori Skrevet 12. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2011 Tusen takk for svar Liker godt å høre andre's erfaringer, så er det flere som vet noe - gjerne fortell her!
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #6 Skrevet 13. juni 2011 Anbefaler ingen å utdanne seg til sosionom, det er for lite arbeidsplasser-mange må flytte langt for i det hele tatt få en sjangse. Har dessuten aldri møtt så mange fordømmende mennesker som tror de kan alt i hele mitt liv. Regelverket en skal forvalte stigmatiserer enkeltgrupper i samfunnet i stedet for nødvendigvis å hjelpe dem. Du har ingen påvirkningskraft overhode hvis urettmessige ting skjer i samfunnet, du skal helst bare smile og godta alt, har sett så mange skjebner der ute og det er ikke alltid de blir behandlet like pent for å si det slik. Jeg gidder ikke være en del av det, så råd fra en exsosionom er å andre utfordringer der en faktisk kan bidra til noe positivt, ikke støtte oppom ett system som bidrar til ytterligere marginalisering. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #7 Skrevet 13. juni 2011 Anbefaler ingen å utdanne seg til sosionom, det er for lite arbeidsplasser-mange må flytte langt for i det hele tatt få en sjangse. Du har ingen påvirkningskraft overhode hvis urettmessige ting skjer i samfunnet, du skal helst bare smile og godta alt, har sett så mange skjebner der ute og det er ikke alltid de blir behandlet like pent for å si det slik. Dette med arbeidsplasser avhenger nok veldig av hvor man bor. Jeg har bodd i to byer og det var ikke problem med arbeidsplasser i noen av dem. Man har liten påvirkningskraft dersom urettsmessige ting sjker i samfunnet, sman skalgoda alt... slik er det desverre i alle jobber. Vi har alle et regelverk som begrenser hva vi har makt til å utdøve og ikke. Som sykeleier har man ikke større påvirkningskraft på urettsmessige ting i samfunnet, heller ikke som psykolog, politi, lege etc har man noe mer påvirkningskraft. Vi må alle jobbe og holde oss innen et system og et lovverk som begrenser. Triste skjebner finnes over alt, desverre er det ingen jobber som kan forhindre dette.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #8 Skrevet 13. juni 2011 Dette med arbeidsplasser avhenger nok veldig av hvor man bor. Jeg har bodd i to byer og det var ikke problem med arbeidsplasser i noen av dem. Man har liten påvirkningskraft dersom urettsmessige ting sjker i samfunnet, sman skalgoda alt... slik er det desverre i alle jobber. Vi har alle et regelverk som begrenser hva vi har makt til å utdøve og ikke. Som sykeleier har man ikke større påvirkningskraft på urettsmessige ting i samfunnet, heller ikke som psykolog, politi, lege etc har man noe mer påvirkningskraft. Vi må alle jobbe og holde oss innen et system og et lovverk som begrenser. Triste skjebner finnes over alt, desverre er det ingen jobber som kan forhindre dette. Jeg vet det, samtidig så pålegger FOs grunnlagsdokument osså si fra hvis det skjer noe urettmessig i samfunnet. Resultatet kan jo bli at en mister jobben og får stempel som "varsler". Regelverket vi forholder oss til er også basert på at en skal bruke skjønn, er ikke alltid det blir like rettferdig, men men jeg føler hvertfall ikke for å avise mennesker med alvorlige diagoser slik jeg opplevde i praksis, det forandret faktisk hele livet mitt. Velger å leve det med rett rygg. Ex sosionom.
liv Skrevet 13. juni 2011 #9 Skrevet 13. juni 2011 Mange av yrkene nevnt i innlegg nr 2 krever etterutdannig. Jeg er barnevernspedagog og kan ikke grunnet små barn med spesielle behov ikke jobbe medleverskapsturnus (jobbe fler døgn i strekk), og da blir arbeidsmarkedet veldig lite. Det er barnevernskontor, NAV (men igjen ikke med barn, jeg jobbet med ungdom fra 16-25, som lette etter jobb og utbetalte sosialhjelp til de som trengte det) og noe i skole. Men i skolen vil de helst ha noen med etterutdanning i spesialpedagogikk. I ppt vil de ha noen med master, det samme på familievernskontor og andre rådgivningskontorer. Og det morsomme er jo at en må jobbe to år før en får begynne på master
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #10 Skrevet 13. juni 2011 Mange av yrkene nevnt i innlegg nr 2 krever etterutdannig. Jeg er barnevernspedagog og kan ikke grunnet små barn med spesielle behov ikke jobbe medleverskapsturnus (jobbe fler døgn i strekk), og da blir arbeidsmarkedet veldig lite. Det er barnevernskontor, NAV (men igjen ikke med barn, jeg jobbet med ungdom fra 16-25, som lette etter jobb og utbetalte sosialhjelp til de som trengte det) og noe i skole. Men i skolen vil de helst ha noen med etterutdanning i spesialpedagogikk. I ppt vil de ha noen med master, det samme på familievernskontor og andre rådgivningskontorer. Og det morsomme er jo at en må jobbe to år før en får begynne på master -Du vet vel ikke om sosionomer kan gå den veien også? Vil ha en master i spesped OG logopedi, men veien dit er lang...regner med jeg må ta noe ekstra ped som dere bv slipper?
liv Skrevet 13. juni 2011 #11 Skrevet 13. juni 2011 En må ha et visst antall vekttall (eller hva det heter nå) i pedagogikk for å ta spesialpedagogikk. Antallet som kreves er forskjellig fra høgskole til høgskole.
momarori Skrevet 13. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 13. juni 2011 Supert at flere kommer med egne erfaringer og synspunkter. Har barnevernspedagog på første plass på søkelisten, og har stor tro på at det er det jeg begynner på til høsten. Sosionom ser jeg at det skal jeg slå ifra meg. Snakket med ei idag som var ferdig utdannet, som følte hun satt igjen med lite når det kom til jobbmarked. Og det er først og fremst barnevernspedagog jeg har i tankene. Men alltid kjekt å få vite fra dere som erfaring om faget/jobben
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #13 Skrevet 13. juni 2011 En må ha et visst antall vekttall (eller hva det heter nå) i pedagogikk for å ta spesialpedagogikk. Antallet som kreves er forskjellig fra høgskole til høgskole. Ok, takk så mye for svar:)
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #14 Skrevet 14. juni 2011 Mange av yrkene nevnt i innlegg nr 2 krever etterutdannig. Jeg er barnevernspedagog og kan ikke grunnet små barn med spesielle behov ikke jobbe medleverskapsturnus (jobbe fler døgn i strekk), og da blir arbeidsmarkedet veldig lite. Det er barnevernskontor, NAV (men igjen ikke med barn, jeg jobbet med ungdom fra 16-25, som lette etter jobb og utbetalte sosialhjelp til de som trengte det) og noe i skole. Men i skolen vil de helst ha noen med etterutdanning i spesialpedagogikk. I ppt vil de ha noen med master, det samme på familievernskontor og andre rådgivningskontorer. Og det morsomme er jo at en må jobbe to år før en får begynne på master I min kommune vet jeg i alle fall at mange skoler søker miljøterapeuter, og at det da ikke er behov med pedagogikk i tillegg. Jeg vet også at det både i baren og voksenpsykaitrien er mange som jobber bare som miljøterepeut uten klinisk videreutdanning. Jeg tror nok det varierer litt fra plass til plass hvilke yrker man kan få. Men at familevernkontorer helst vil ha videreutdanning, og helst PPT også kan nok stemme. I noen kommuner vil det nok være mulig å få slike ting dekket via jobben som en del av en videreutdanning og kompetansebygging innad i kontoret dersom de har mangel på folk til stillingen. Igjen, det varierer nok veldig fra plass til plass.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #15 Skrevet 14. juni 2011 Jeg er utdannet barnevernpedagog og har jobbet som pedagogisk leder i 7 år. Og om ikke lenge skal jeg nå begynne å jobbe som støttepedagog på et fagsenter. Da vil jeg jobbe i ulike barnehager med barn med nedsatt funksjonsevne. Du har nok en del flere muligheter hvis du utdannet deg som barnevernpedagog enn sosionom vil jeg tro. Lykke til!
liv Skrevet 14. juni 2011 #16 Skrevet 14. juni 2011 Jeg har også jobbet som pedagogisk leder men det er jo kjedlig at uten tilleggsutdanningen (Småbarnspedagogikk og barnehagepedagogikk) så kan en ikke få fast stilling. Og ansettelsen må godkjennes av fylkesmann (eller hvem det var, hvert år).
Go'jenten Skrevet 14. juni 2011 #18 Skrevet 14. juni 2011 Jeg er utdannet sosionom, og har allerede ett år etter fått fast jobb i sosialtjenesten i NAV. Jeg trives kjempegodt og synes det både er givende, spennende, utfordrende og slitsomt. Jeg hadde egentlig søkt barnevernspedagog, men ble rådet til å heller søke sosialt arbeid, da det gir flere muligheter. Og ganske så riktig, min erfaring og i følge de rådene jeg har fått, har man fler muligheter som sosionom enn som barnevernspedagog. Jeg opplever at jeg som sosionom kan få en stilling i barnevernet, men at sosialtjenesten og lignende søker etter sosionomer og ikke barnevernspedagoger. Begynnerlønnen er på 343.000 ca. Men tror nok du får en god utdannelse uansett hva du velger. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #19 Skrevet 14. juni 2011 Hei! Er det noen her som har gått barnevernspedagog eller sosionomstudiet, og fått jobb etter endt utdanning? Vurderer selv å gå det, men er nysgjerrige på hva dere har å si om det:) trives dere? Lønnen bra? Kom med erfaringer :-) Hei! Jeg er selv snart utdannet barnevernspedagog (siste og avsluttende eksamen i morra) Som barnevernspedagog kan man jobbe på ganske mange arenaer egentlig - alt fra institusjoner, i barnevernstjenesten, krisesenter, på skole og i barnehage, i fosterhjemstjenesten for å rekruttere og lære opp fosterhjem (her kreves en del erfaring), familieterapi (krever master) osv Jeg har lært mye om barnevernspedagogens praksisfelt gjennom studiet, og har lært at jeg bare må være kreativ når jeg nå søker på jobber. Som barnevernspedagog kan man på en måte "litt av alt" innenfor temaer som psykologi, pedagogikk, atferd, tilknytning, utvikling, omsorgssvikt osv. Det eneste negative jeg har å si om studiet, er at vi ikke fokuserer så mye på "normale barn", men at når vi har lært om atferdsproblemer, innagerende atferd for eksempel så er det ikke noen som har nevnt noe om at dette ikke trenger å være begrunnet i omsorgssvikt eller dårlige oppvekstvilkår, men rett og slett noe som kan være "symptomer" på at ungdom er i puberteten.. Men ellers er jeg superfornøyd med studiet, det er spennende arbeid, og jeg gleder meg til å ta fatt på det!
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #20 Skrevet 14. juni 2011 Jeg har også jobbet som pedagogisk leder men det er jo kjedlig at uten tilleggsutdanningen (Småbarnspedagogikk og barnehagepedagogikk) så kan en ikke få fast stilling. Og ansettelsen må godkjennes av fylkesmann (eller hvem det var, hvert år). Jeg er sosionom og har jobbet som fast ansatt ped leder i 5 år, men så sier de jeg er ett naturtalent da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå