FrøkenJosefine Skrevet 12. juni 2011 #21 Skrevet 12. juni 2011 T-banen er veldig praktisk, den er som regel presis..
Gjest navnelapp Skrevet 12. juni 2011 #22 Skrevet 12. juni 2011 Leste forresten at om 2-3 år er tbanenettet her sprengt. Merker allerede nå at det begynner å bli temmelig folksomt ikke bare i rushtiden, men timene før og etter. Og det er ikke tatt forbehold om dette og bygget ut.. http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3922151.ece
Mynona Skrevet 12. juni 2011 #23 Skrevet 12. juni 2011 Jeg bor ikke i Oslo, men utenfor og jobber i Oslo. Jeg tar kollektivt til Oslo og bytter der og tar t-bane videre. De 6 årene jeg har drevet med dette kan jeg ikke huske en eneste gang t-banen har vært mer enn 5 minutter forsinket! Og 5 minutter spiller liten trille for meg. Eller jo... vi ble sittende fast i en tunnel i 15-20 min en gang. Det var fordi noen hadde falt ned i sporet et annet sted foran oss, så vi måtte vente til situasjonen var løst. Rimelig problemfritt for meg... Det er oftere at kollektivtilbudet jeg bruker for å komme meg til Oslo er forsinket eller rett og slett ikke dukker opp...
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #24 Skrevet 12. juni 2011 Spørs hvor du bor tror jeg. Jeg bor på vestkanten, helt i "enden" av et trikkespor, og jobber helt på andre siden av byen. Og jeg opplevde problemer daglig sist vinter. Ja, jeg bodde på Nordstrand, nest siste trikkestopp og jobbet i Asker. Jeg hadde aldri problemer.
pita27 Skrevet 12. juni 2011 #25 Skrevet 12. juni 2011 Ja, jeg bodde på Nordstrand, nest siste trikkestopp og jobbet i Asker. Jeg hadde aldri problemer. Hmm...har hatt maks uflaks jeg da....bad karma kanskje
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #26 Skrevet 12. juni 2011 Det er det beste i landet, men ikke bra nok. (Mye vil ha mer). Da jeg gikk på vgs tok det meg over en time til skolen... Hadde jeg hatt bil og kjørt hadde jeg brukt under 10minutter. Ganske irriterende å bo "langt" unna i kollektiv-forstand, men nærme i bil-forstand. Ble ekstra irritert når jeg visste det, og syntes hele kollektiven var shit. Jeg måtte bruke 3 forskjellige fremkomstmidler; trikk, buss og t-bane. Mareritt. Ellers er det OK nok, men jeg er fortsatt delvis avhengig av trikk, og den er upresis og uforutsigbar. Har opplevd å være forsinket pga feilparkeringer, kollisjoner, kø, dumme mennesker osv osv... Har også opplevd tre skikkelig store/alvorlige trikkekræsjer, det er skremmende. Men trikken har jo bare det ene, gitte sporet å kjøre på, så ikke så lett å manøvrere rundt i en stappa by... Oslo er ikke laget for trikk, men vi skal liksom være så miljøvennlige... Bla bla bla, then make it work! Jeg er forresten for at trikken skal ha en kraftig plog forran, og inneha retten til å bare kjøre på alt den treffer... DA hadde det kanskje vært et godt fremkomstmiddel. 1
pita27 Skrevet 12. juni 2011 #27 Skrevet 12. juni 2011 Det er det beste i landet, men ikke bra nok. (Mye vil ha mer). Da jeg gikk på vgs tok det meg over en time til skolen... Hadde jeg hatt bil og kjørt hadde jeg brukt under 10minutter. Ganske irriterende å bo "langt" unna i kollektiv-forstand, men nærme i bil-forstand. Ble ekstra irritert når jeg visste det, og syntes hele kollektiven var shit. Jeg måtte bruke 3 forskjellige fremkomstmidler; trikk, buss og t-bane. Mareritt. Ellers er det OK nok, men jeg er fortsatt delvis avhengig av trikk, og den er upresis og uforutsigbar. Har opplevd å være forsinket pga feilparkeringer, kollisjoner, kø, dumme mennesker osv osv... Har også opplevd tre skikkelig store/alvorlige trikkekræsjer, det er skremmende. Men trikken har jo bare det ene, gitte sporet å kjøre på, så ikke så lett å manøvrere rundt i en stappa by... Oslo er ikke laget for trikk, men vi skal liksom være så miljøvennlige... Bla bla bla, then make it work! Jeg er forresten for at trikken skal ha en kraftig plog forran, og inneha retten til å bare kjøre på alt den treffer... DA hadde det kanskje vært et godt fremkomstmiddel. Thank you! Da er jeg ikke en negativ person med dårlig karma likevel hehehehe
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #28 Skrevet 12. juni 2011 Kollektivtransport i Oslo kan til tider være ett sant mareritt! Særlig hvis en må bytte transportmiddel en eller flere ganger underveis. Ofte er trikken, t-banen, toget eller bussen forsinket, med resultat at en mister overgang til neste transportmiddel. Godt Ruter da har reisegaranti på 20 minutter og dekker taxiutlegg - min rekord er 6 taxiturer og 1500 kroner på 3 uker i januar 2010 (mener jeg). Kollektivtilbudet er relativt godt utbygget, med t-bane, trikk, buss, båt og tog i de fleste retninger. Men hva hjelper det når punktligheten er dårlig og trikkene/bussene så overfylt an en ikke kommer frem dit man skal i tide? De har jo faktisk en rutetabell som de er forpliktet til å levere i henhold til. Antar Ruter gjør så godt de kan, men det er faktisk ikke godt nok! 1
pita27 Skrevet 12. juni 2011 #29 Skrevet 12. juni 2011 Kollektivtransport i Oslo kan til tider være ett sant mareritt! Særlig hvis en må bytte transportmiddel en eller flere ganger underveis. Ofte er trikken, t-banen, toget eller bussen forsinket, med resultat at en mister overgang til neste transportmiddel. Godt Ruter da har reisegaranti på 20 minutter og dekker taxiutlegg - min rekord er 6 taxiturer og 1500 kroner på 3 uker i januar 2010 (mener jeg). Kollektivtilbudet er relativt godt utbygget, med t-bane, trikk, buss, båt og tog i de fleste retninger. Men hva hjelper det når punktligheten er dårlig og trikkene/bussene så overfylt an en ikke kommer frem dit man skal i tide? De har jo faktisk en rutetabell som de er forpliktet til å levere i henhold til. Antar Ruter gjør så godt de kan, men det er faktisk ikke godt nok! Enig! *pluss*
Gjest Pantherinae Skrevet 12. juni 2011 #30 Skrevet 12. juni 2011 Jeg har bodd forskjellige steder i Oslo, og benyttet både buss, trikk og bane. Hender det er problemer, men ikke i nærheten av det jeg har opplevd utenfor Oslo. For ikke å snakke om NSB! Skal aldri bo et sted så jeg er avhengig av tog igjen. Bor man sentralt har man som regel flere transportmåter å velge imellom, så man alltid kommer seg frem på en eller annen måte. Her jeg bor går buss/bane/trikk såpass ofte at jeg aldri sjekker rutetabellene, og da merker jeg ikke om det er forsinkelser, siden det kommer et transportmiddel uansett. Med mindre det er full stans, men det skjer relativt sjelden.
Gjest navnelapp Skrevet 12. juni 2011 #31 Skrevet 12. juni 2011 Det er det beste i landet, men ikke bra nok. (Mye vil ha mer). Da jeg gikk på vgs tok det meg over en time til skolen... Hadde jeg hatt bil og kjørt hadde jeg brukt under 10minutter. Ganske irriterende å bo "langt" unna i kollektiv-forstand, men nærme i bil-forstand. Ble ekstra irritert når jeg visste det, og syntes hele kollektiven var shit. Jeg måtte bruke 3 forskjellige fremkomstmidler; trikk, buss og t-bane. Mareritt. Då burde du faktisk kunne sykle. Eg har 25 minutt kollektivt til jobb, men 7-8 minutt på sykkel. Eg syklar heile vinteren med piggdekk, og sparer både pengar på bil og på kollektivtransport. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juni 2011 #32 Skrevet 12. juni 2011 Jeg er forresten for at trikken skal ha en kraftig plog forran, og inneha retten til å bare kjøre på alt den treffer... DA hadde det kanskje vært et godt fremkomstmiddel. Har den ikke det altså? Jeg gikk over gaten på grønt lys og det neste jeg hører er en jævlig lyd av metall som tydeligvis prøver hardt å bremse. Og venninnen min som brøler fra andre siden av gaten. Trikken - som kom fra venstre - stoppet 2 cm fra mitt lår. Fryktelig nære på at jeg viste gjøken fingeren. Gjelder ikke trafikkreglene for dem?
Gjest Pantherinae Skrevet 12. juni 2011 #33 Skrevet 12. juni 2011 Har den ikke det altså? Jeg gikk over gaten på grønt lys og det neste jeg hører er en jævlig lyd av metall som tydeligvis prøver hardt å bremse. Og venninnen min som brøler fra andre siden av gaten. Trikken - som kom fra venstre - stoppet 2 cm fra mitt lår. Fryktelig nære på at jeg viste gjøken fingeren. Gjelder ikke trafikkreglene for dem? Nope, alt og alle har vikeplikt for trikken, inkludert fotgjengere.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #34 Skrevet 12. juni 2011 Hater t-banen. Den fikk strømbrudd en gang jeg var med, og stod i nesten tre kvarter. Nok til å gi hvem som helst klaustrofobi! Liker trikken best, selv om den ikke dukker opp hele tiden, de er triveligere enn bussene:)
per78 Skrevet 12. juni 2011 #35 Skrevet 12. juni 2011 Nope, alt og alle har vikeplikt for trikken, inkludert fotgjengere. Leste også nettopp at fotgjengere har vikeplikt for trikken. MEN, er dette opplyst noen steder? Ikke lett hvis man er turist og ikke kjenner byen. Folk flest tenker at all kjøretøy har vikeplikt for fotgjengere.
Mynona Skrevet 12. juni 2011 #36 Skrevet 12. juni 2011 Jeg trodde alle hadde viktplikt for fotgjengere jeg... Hverfall på fotgjengeroverganger. Trodde de myke trafikantene hadde størst rett. Skal vi ikke kunne gå på grønt lys uten å se oss for egentlig?? Snodig...
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juni 2011 #37 Skrevet 12. juni 2011 Nope, alt og alle har vikeplikt for trikken, inkludert fotgjengere. Når JEG har grønt lys? Virkelig? Vi har bane her i Bergen. Jeg har ALDRI grønt lys for å gå over når banen kommer. Så selv om jeg har vikeplikt, betyr grønt lys for meg at jeg kan gå.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juni 2011 #38 Skrevet 12. juni 2011 Det er da gudskjelov ikke meg det er noe i veien med: Vaaga forklarer at den eneste gangen bytrikken har vikeplikt for fotgjengerne er når trikken svinger 90 grader til høyre eller venstre, og fotgjengerne har grønt lys. Trygg trafikk
Gjest Pantherinae Skrevet 12. juni 2011 #39 Skrevet 12. juni 2011 Jeg trodde alle hadde viktplikt for fotgjengere jeg... Hverfall på fotgjengeroverganger. Trodde de myke trafikantene hadde størst rett. Skal vi ikke kunne gå på grønt lys uten å se oss for egentlig?? Snodig... Når JEG har grønt lys? Virkelig? Vi har bane her i Bergen. Jeg har ALDRI grønt lys for å gå over når banen kommer. Så selv om jeg har vikeplikt, betyr grønt lys for meg at jeg kan gå. Men hvis vi har grønt lys, har vel som regel trikken rødt? Greia er vel at trikken bruker veldig lang tid på å bremse ned, og da kan ikke fotgjengere hive seg ut i fotgjengerovergangene i tide og utide. Om det er det samme i Bergen vet jeg ikke, men i Oslo har ihvertfall vi lært at man alltid har vikeplikt for trikken, både som gående og kjørende. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juni 2011 #40 Skrevet 12. juni 2011 Men hvis vi har grønt lys, har vel som regel trikken rødt? Greia er vel at trikken bruker veldig lang tid på å bremse ned, og da kan ikke fotgjengere hive seg ut i fotgjengerovergangene i tide og utide. Om det er det samme i Bergen vet jeg ikke, men i Oslo har ihvertfall vi lært at man alltid har vikeplikt for trikken, både som gående og kjørende. Jeg "hev meg ikke ut i fotgjengerovergangen" med det samme det ble grønt. Og uansett - i følge linken i mitt forrige innlegg har trikken vikeplikt for fotgjengere som går på grønt lys - noe annet skulle helt ærlig talt bare mangle. Hva slags lys han hadde vet jeg ikke. Hadde jeg sett han komme så hadde jeg nok ventet med å gå - men jeg så han ikke før jeg hørte han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå