Gå til innhold

Er kjærligheten egoistisk?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er kjærligheten egoistisk? Er det slik at den dypeste grunnen til at man går inn i et forhold er for å få det godt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri vært sammen med min kjære kun for å glede han. Jeg er jo sammen med han fordi jeg har det godt med han. Ja, da er jeg kanskje egoistisk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. Årsaken til kjærligheten er egoistisk og evolusjonistisk. Vi må formere oss og for å overleve trenger vi kjærlighet og støtte. Årsaken til kjærligheten er biokjemisk og symtomene oppstår fra kjemiske hendelser i hjernen.

uff da. Hater å tenke på årsaken.

Vanligvis lar jeg være og hopper rett til at selve kjærligheten også er fantastisk og koselig. drit i årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker "I love you because" med Jim Reeves?

Tror det er han som synger noe om at jeg elsker deg for" hvem jeg er når jeg er sammen med deg". Er noe der,tror jeg ?

Men ekte kjærlighet ønsker vel det som er best for partneren og det er vel ikk egoistisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Jeg vil ikke kalle kjærligheten for egoistisk bare fordi man nyter godt av det selv, synes det blir helt feil med tanke på hva kjærlighet faktisk er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjærligheten egoistisk? Er det slik at den dypeste grunnen til at man går inn i et forhold er for å få det godt selv?

Ja, helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjærligheten mellom mor og barn er vel enda mer egoistisk og selvsentrert, enn kjærlighet mellom mann og kvinne.

Det er derfor man ikke stoler på mødre i rettsaler....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo ulike kjærlighetsbegrep, slik som jeg har lært det.

Agape= kjærligheten som retter seg utover. Nestekjærlighet. Uselviskhet. Guds kjærlighet.

Eros= kjærligheten mellom mennesker som er tiltrukket av hverandre. Seksualisert kjærlighet. Behov for å gi og få.

Var det ikke et tredje begrep? Roter jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærligheten mellom mor og barn er vel enda mer egoistisk og selvsentrert, enn kjærlighet mellom mann og kvinne.

Det er derfor man ikke stoler på mødre i rettsaler....

Waco

stoler man ikke på mødre i rettsaler?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet mitt dreier seg stort sett om min kamp om å bli lykkelig!! Det er deilig å være forelsket :kysse:

Holder med Tex om at det er en win-win situasjon :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...då me var på vigselssamtale med presten, snakka me litt om uttrykket'eg likar meg hos deg'. Djupast sett betyr jo det eg likar MEG når eg er saman med deg - altså eg likar det du gjer meg til/får fram i meg/framelskar i meg. Sånn sett er nok kjærleiken til ei viss grad egoistisk.

Men, som nokon nemner - kjærleik er jo ikkje berre eros - agape er ei form for kjærleik som lettare er 'uegoistisk', trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pip, hvordan definerer du agape? Forresten er det tullete å nekte for at noen på toppen av næringskjeden er uegoistiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pip, hvordan definerer du agape?

Agápe er et gresk ord og er i NT brukt om kjærligheten Gud har for oss mennesker; den guddommelige kjærlighet. I NT brukes det nemlig flere ord for "kjærlighet". Selv om vi i det norske språket bare har dette ene er det nyanser her, som Bibelen fokuserer på. Eros er den erotiske kjærligheten, kjærlighet i et mann - kvinne forhold.

Agape er den guddommelige eller ubetingete kjærligheten, som elsker uten at man har gjort seg fortjent til det.

Agape kan oversettes til:

* Uselvisk kjærlighet

* Altomfattende, ikke-krevende kjærlighet

* Guds kjærlighet til menneskene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis Gud var allmektig og hans kjærlighet overaltstedsværende, hvorfor må han hylles da? Blir ikke det litt smør på flesk? Underkastelse uten grunn? Du skal ikke ha andre Guder enn meg faller på sin egen urimelighet, dersom en er Gud så trenger man ikke være redd for guder da?

Jeg tror årsaken til at kristendommen har så stort fotfeste her i landet, skyldes økonomi. Det er rett og slett god økonomi i kristne familier, eiendomsretten er veldig påtrengende og det ligger store verdier i hus, hytter, gårder og kirker rundt omkring. Gud er kapitalisme. Hvis alt det som sto om Gud hadde vært sant hadde vi ikke trengt verken kirke eller biskop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GUD fryktar ikkje andre gudar på eigne vegne. Han fryktar at menneska skal misse han/han skal misse menneska... Om du skjønar.

Og viss du seier at sidan han er allmektig så treng han ikkje frykte det heller. Så seier eg at nei, det trengde han ikkje, viss han var ein diktatorisk Gud. Men han har gjeve oss ein vilje til å velje, og me kan difor velje han vekk...

Kvifor han må hyllast? Han krev ikkje akkurat at me skal underkaste oss 5 gonger pr. dag eller liknande, som i andre religionar. Han vil at me skal tru på han. Og når me trur, vert det naturleg å prise Han - fordi me då trur at han har skapt, skaper framleis, og at han har dødd for oss...

Me takkar då menneske for ting sjølv om dei ikkje forlangar det, ikkje sant? Det vert på same måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.... Er det sånn at man er født med en gjeld til Gud, og dermed skylder ham denne "takken"....?

For hvis det er slik dere tolker verden.....da faller en del brikker på plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo ulike kjærlighetsbegrep, slik som jeg har lært det.

Agape= kjærligheten som retter seg utover. Nestekjærlighet. Uselviskhet. Guds kjærlighet.

Eros= kjærligheten mellom mennesker som er tiltrukket av hverandre. Seksualisert kjærlighet. Behov for å gi og få.

Var det ikke et tredje begrep? Roter jeg nå?

Joda, den tredje er "filía"(gresk) som går på sympati,omsorg,vennskap og slektskap.

Jesus bruker dette ordet første gang om Guds kjærlighet til menneskene i John. 16. 27. Underforstått sa han at Gud ønsket å være menneskenes venn ! Ellers i NT brukes ofte agape om Guds kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...