Gå til innhold

Spørsmål til hage entusiaster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp kjøpt meg hus og med det følger en noe ustelt hage. Langs hele gjerdet er det plantet ulike stauder. Ser ut som om det er plantet rett i plenen. Jeg har forsøkt å klippe rundt staudene, men det gjør at noen av staudene blir noe ødelagt + at jeg ikke får klippet helt inntil. Så det må jeg kjøre med en saks (har forsøkt en slik trimmer, men den ødela satudene).

Så jeg lurer på hva som er best. Bare forsette å klippe rundt? Lage et bed langs hele gjerdet? Eller lage et lite bed rundt hver staude (f.eks en sirket)? Siste forslager blir vel ennå mer arbeidskrevende når det gjelder plenklipping....

Noen som har hage og som kan foreslå en løsning? Gjerne med link til hageblogg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er glad i blomster og hadde laget et bed langs gjerdet. Brukt mye stauder sånn at det tettet ganske fort og blir frodig.

Har selv et langt gjerde der jeg har plantet masse stauder, et par busker og 7-8 klematis. Det bryter gjerdet på en flott måte og myker det opp litt.

Men det er litt vanskelig å komme med konkret løsning uten bilde eller å ha sett det.

Kan du ikke poste et bilde da?

http://hageblogger.blogspot.com/ her er mange hageblogger samlet under en :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i blomster og hadde laget et bed langs gjerdet. Brukt mye stauder sånn at det tettet ganske fort og blir frodig.

Har selv et langt gjerde der jeg har plantet masse stauder, et par busker og 7-8 klematis. Det bryter gjerdet på en flott måte og myker det opp litt.

Men det er litt vanskelig å komme med konkret løsning uten bilde eller å ha sett det.

Kan du ikke poste et bilde da?

http://hageblogger.blogspot.com/ her er mange hageblogger samlet under en :)

Takk for innspill. Skal forsøke å beskrive litt bedre. Det er nederst i hagen, ca 20 meter totalt mot nabotomten. Ca 10 meter er hekk som jeg synes er fint og som jeg kun har trimmet. Resten av metrene er beplantet med ulike stauder med ca 1 meters mellomrom. Ikke noe busker eller noe annet.

Har tenkt på å lage et bed, men er redd det vil se litt stramt og "kantete" ut. Det blir likkom 10 meter med en rett linje av murstein når resten av hagen er ganske uformell og uten stramme rammer.

AnonymBruker
Skrevet

Her er kantstein uten rett linje

Bilde nr 3 her ser du en måte å plante på uten at det blir stramt.

Bilde nr 4 er også en uformell løsning.

Om dette kan være en tanke. Da kan du putte inn noen busker, evnt oppstammede trær og plante under. Frodig og fint.

Bilde nr 3 var kjempefint. Litt vanskelig kanskje å overføre til min lille hage hvor barnas lekeapparat står klint inn i staudene og hvor plenen er fylt av mose og løvetann.... Men jeg tror jeg skal forsøle en forenklet versjon, forsøke å spa opp plena og lage et markert skille mellom plen og stauder. Kanskje bark kan være fint å fylle på med inntil jeg får fyllt opp med mer stauder og blomster.

Takk for hjelpen

Skrevet

Vet du, da ville jeg heller ventet til de begynner å kjøre salg på stauder og slått til da, samt salg på busker om du skal ha det.

Bark er egentlig ikke noen god ting å ha i bed. Det er fordi at bark komposterer seg og for å gjøre det trenger den mye nitrogen. Da tar den med andre ord næring som plantene skal ha. Veldig kort forklart....

AnonymBruker
Skrevet

:)

Vet du, da ville jeg heller ventet til de begynner å kjøre salg på stauder og slått til da, samt salg på busker om du skal ha det.

Bark er egentlig ikke noen god ting å ha i bed. Det er fordi at bark komposterer seg og for å gjøre det trenger den mye nitrogen. Da tar den med andre ord næring som plantene skal ha. Veldig kort forklart....

Det viste jeg ikke. Man lærer noe nytt hver dag :)

Det virker som om du har god peiling på hagearbeid. Har du noe forslag til hvordan man da kan klare å lage et markert skille mellom gressplenen og jorden i bedet? Jeg synes det er så fint slik det er vist på bilde3 av de linkene du hadde. Der vises skillet mellom den flotte plenen og jorden i staudebedet veldig godt og det ser veldig flott og velstelt ut.

Jeg tenker at hvis jeg forsøker meg på noe slik så går det kun dager før bedet er fullt av ugress og skillet mellom plen og bed er utvisket igjen.

TS

Skrevet (endret)

Bedet er nok stukket opp med en skikkelig stikkspade. Dette må gjøres noen ganger pr sesong, men er enkelt og greit.

Når du anlegger bedet er det viktig at du bruker ugressfri jord. Og litt luking sånn innimellom så går det veldig greit. Gå en tur ved bedet innimellom og bare dra med deg om du ser noe. Da slipper du å sette av evigheter til å luke :)

du ser her hvordan de gjør det. Endret av Oliven
AnonymBruker
Skrevet

En lurere variant er å legge flat naturstein eller beleggningsstein i betong mellom plen og bed. Steinen legges på samme nivå som plen slik at man kan kjøre med et av gressklipperhjulene på steinen.

For at det ikke skal komme Ugress/gress opp mellom steinene er det også lurt å legge feks avispapir mellom og under steinene. så legger du litt sand eller lignende på papiret mellom steinene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...