Gå til innhold

Du som ikke bor i stor villa = Hvem har det største soverommet i boligen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt inntrykk er at soverom i både moderne leiligheter og hus fra 60-80-tallet er veldig små. Ofte er det et halvstort "foreldrerom" og så er det flere små rom på 6-8 m2?

Hvis dette gjelder din bolig: Hvordan har dere fordelt rommene? Har du det største, eller har barnet/barna det største, siden de bruker rommet til mer enn å sove på?

Jeg er veldig usikker på hvordan vi skal gjøre det hos oss. Her er et soverom på 10m2, et på 7 m2 og et på 6,5m2. Vi har en treåring og en i magen. Stua er stor nok til at barna kan leke der, men med lekekjøkken, barbiehus, dukkeseng, lekekasser+++, blir det jo egentlig et stort barnerom på 35 m2. :sukk:

Så hvordan har dere løst det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde med eksen hadde vi tre soverom

et på ca 10 og to på 6,5.

Vi hadde det på 10, og hadde en kommode med guttungens klær inne hos oss.

Han hadde det ene lille, og det siste brukte vi til "kontor"

Hadde en Expedit (2x4) fra ikea på stua hvor lekene ble puttet i kurver, slik at de ikke vistes noe særlig. Store leker ble også oppbevart på soverommet og tatt med fram og tilbake.

Skrevet

Foreldresoverommet har alltid vært det største hos oss.

Skrevet (endret)

Vi er en familie på sju som bor/bodde (barna er begynt å flytte ut nå) i en bolig fra 60-tallet.

I begynnelsen hadde vi fire soverom på ca 12, 9, 9 og 8 kvm. Mamma og pappa hadde det største, men de hadde også mest skap (til sengeklær, andre klær, bunader osv), så de hadde desidert minst ledig gulvplass.

Jeg, som er eldst, hadde soverommet på 8 kvm, de to mellomste guttene delte ett rom på 9 kvm (med køyeseng) og de to yngste (jente og gutt) delte det siste rommet på 9 kvm.

Endret av Moscato
Gjest Susanne
Skrevet

Vi bor i tomannsbolig, vi har det største soverommet som er på 17 kvm mens barna har hvert sitt soverom på hhv 11,7 og 8 kvm. Yngstemann har det minste rommet.

Skrevet

Me bur i rekkehus. Eit stort soverom og to små. Eg har det store, ungane kvart sitt lille. Ungane er små, så dei brukar stort sett berre romma til å sove i enno, og leiker nede i stua.

Ungane har ikkje så mykje leiker, og ingenting som tek veldig stor plass (som leikekjøkken og leikehus), det er mest småleiker som kan puttas i slike plastkasser frå IKEA. På romma sine har dei kvar si seng, kvar sin kommode med klær, skap innebygd i veggen til penklær og sengetøy, kvar si bokhylle med litt bøker, puslespel etc, og kvar si kasse med småleiker (bilar, klossar, togsett, dokker, kosedyr). I stua har me ein kasse med duplo (det er det dei leiker desidert mest med, difor står den i stua) og ein del barnebøker i bokhylla.

Skrevet

Vi har det store soverommet. Men nå er gutten min så liten ennå at han nesten ikke leker på rommet sitt - vi er stort sett i stua, og han bruker bare soverommet når han sover. Vi må vi flytte en gang i fremtiden når barn nummer to ikke skal sove inne hos lenger. På sikt er jeg åpen for at mannen og jeg ikke har det største soverommet, tatt i betraktning at større barn oppholder seg mer på rommet sitt enn foreldre gjerne gjør.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Hos oss hadde jeg det største soverommet, lillesøsteren min hadde det minste og foreldrene mine det mellomste.

Skrevet

Men viss ein skal gje det største soverommet til barn - kven av barna skal få det store rommet? Mange har jo eit stort og to små soverom. Har ein to ungar då, blir det vel litt urettferdig viss den eine får stort rom og den andre lite? :klo:

Skrevet

vi har to store soverom, som barna har..

Soverommet vårt er et lite kott, har fått inn en dobbeltseng og laget til garderobe med skyvedører da det ikke var plass til dører som skulle åpnes. Senga dekker omtrent hele rommet, men vi bruker bare rommet til å sove i...

Barna trenger plass til lekene sine og vennene sine. :)

Skrevet

Foreløpig har vi voksne det store rommet og eldste det lille (vi har bare to), når minsten blir litt større så kommer vi til å flytte begge ungene inn på det store rommet, også tar vi voksne det minste.

Gjest Eurodice
Skrevet

vi har to store soverom, som barna har..

Soverommet vårt er et lite kott, har fått inn en dobbeltseng og laget til garderobe med skyvedører da det ikke var plass til dører som skulle åpnes. Senga dekker omtrent hele rommet, men vi bruker bare rommet til å sove i...

Barna trenger plass til lekene sine og vennene sine. :)

Bare til å sove :lur: ? Unnskyld, kunne ikke dy meg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men viss ein skal gje det største soverommet til barn - kven av barna skal få det store rommet? Mange har jo eit stort og to små soverom. Har ein to ungar då, blir det vel litt urettferdig viss den eine får stort rom og den andre lite? :klo:

Om barna er 15 og 10 år, så får vel 15 åringe den største rommet. Når 15-åringen flytter ut som 19-åring, kan 10 åringe som da er 14 år flytte inn på det største.

Når 19-åringen kommer hjem på besøk kan han bo på det lille rommet.

Det vil jeg si er rettferdig,

Om begge barna er jevngamle, altså, begge er kanskje 10 og 12 år, så må de kanskje dele på det? At de bor der på omgang eller noe?

Det er så irriterende med store hovedsoverom på 20 kv. og to små soverom på 8.kv. ... hva tenkte de med, liksom? Hadde vært bedre med 3 like store soverom på 12 kv. eller noe ... :rasende:

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet
Men viss ein skal gje det største soverommet til barn - kven av barna skal få det store rommet?

Jeg fikk det største fordi jeg er eldst, da jeg fikk det var lillesøsteren min så liten at hun ikke hadde noe særlig annet enn en seng, mens jeg var såpass stor at jeg hadde mange leker.

Skrevet

Bare til å sove :lur: ? Unnskyld, kunne ikke dy meg.

ja, nå har vi jo fått de to barna vi ønsket oss så da er vi ferdig med slikt.....

:skratte:

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Må si jeg er overrasket over at så mange har det største soverommet, jeg trodde det var vanligere å la barna få det største.

Foreløpig kommer vi til å ha det største, men etterhvert er jeg åpen for å bytte. Det blir rart å ha et soverom uten plass til annet enn ei seng, som en kanskje attpåtil må klatre opp i fra fotenden. Mannen min er skeptisk til å få mindre soverom med seg som står inntil veggen, men jeg synes det er viktigere at det eldste barnet har et sted å være når hun begynner å ta med venner hjem. Vi håper på å innrede kjellerstue etterhvert, og det vil jo muligens gjøre barnas behov for soverom litt mindre, slik at vi likevel kan ha det største.

Huset er perfekt på alle andre måter er soverommene, og alle rommene ligger slik at de verken kan slås sammen eller bygges ut, så vi er nok stuck med denne løsningen. :sjenert:

Gjest Eurodice
Skrevet

ja, nå har vi jo fått de to barna vi ønsket oss så da er vi ferdig med slikt.....

:skratte:

Klart det :fnise: . Min yngste datter fortalte folk, da hun var liten, at mamma og pappa hadde ligget sammen (hun hadde ikke lært "stygge" ord) fem ganger, for de hadde fem barn. Jeg sa meg selvfølgelig enig med henne :skratte: .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La stort rom være lekerom og la barna sove i køyeseng på det ene lille rommet?

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi kommer til å ha det store soverommet og ha barna på de to små. Kommer også til å få loftstue hvor de kan ha større leker - og når de blir større ha venner på besøk :) Om vi skulle få tre barn må to dele på det største og vi ta et av de små! (Eller bygge nytt hus med flere soverom som jeg egentlig vil :fnise: )

AnonymBruker
Skrevet

Klart det :fnise: . Min yngste datter fortalte folk, da hun var liten, at mamma og pappa hadde ligget sammen (hun hadde ikke lært "stygge" ord) fem ganger, for de hadde fem barn. Jeg sa meg selvfølgelig enig med henne :skratte: .

Alle barn tror da det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...