Gå til innhold

nok å bare spise sunt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg skal ned fra 85 kg til 65 kg. alt fettet ligger på magen og lårene. jeg lurer på om det er nok å bare spise sunt ca. 1700 kcal om dagen, eller om jeg må trene i tilegg for å gå ned i vekt???

jeg vet selvfølgelig at det er best å trene i tillegg, det er bare at jeg har så dårlig tid til det ved siden av studier å jobb .. men når man går ned 20 kg , får man slapp hud av det??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint gå ned ved kun kostholdsendring, men uansett hvor travel dag du har så har det alt med prioriteringer å gjøre. Trening må til for å få en sunn og stram kropp.

AnonymBruker
Skrevet

Om du går FORT ned i vekt vil du få slapp hud. Om du tar det med ro vil det gå helt fint.

Skrevet

Hvis du er redd for at du skal få slapp hud, er det best å bevege litt på seg hver dag. Det anbefales at man går minst 30 minutter hver dag. Så om du går en tur hver dag, om det er til og fra jobb eller om du bare går en tur på kvelden, så er minstekravet oppyllt.

Selv gikk jeg ned 15 kg på 3 mnd, og jeg gikk en tur hver dag, og jeg gikk alltid til og fra jobb. Noen ganger syklet jeg meg en tur, og om vinteren gikk jeg på ski to, tre ganger i uken.

For å bevare en stram og fin kropp er det viktig å spise protein og fett. Det hjelper veldig på en stram og fin kropp. Mange som sverger til LCHF-kostholdet, der man ikke spiser de dårlige, raske karbohydratene, og der man spiser de sunne fettsyrene, itillegg til protein selvfølgelig!

Selv spiser jeg ingen karbohydrater, utenom frukt, grønt og bær, og jeg spiser mye protein og fett. Trener sjelden, men jeg går en tur hver dag, eller jeg tar en sykkeltur. Om vinteren går jeg ofte på ski, men ikke hver dag. Føler jeg ikke trenger trene så mye for å holde vekten min, fordi jeg spiser så sunt. Jeg trener mest pga kodisen min, og at man blir i godt humør etter en koslig gåtur eller en gøy sykkeltur :)

Gjest Pantherinae
Skrevet

Du burde absolutt trene ved siden av. For det første er det veldig bra for kroppen å trene, så dette er noe alle burde gjøre uavhengig om de skal ned i vekt eller ikke. Skaff deg et par skikkelige joggesko, da er treningen unnagjort på null komma niks, bare å løpe ut døren. Som nybegynner holder det med en halvtime, så øker man på etterhvert.

Jeg merket veldig forskjell på vektnedgang etter at jeg begynte å trene, i forhold til å kun tenke på matinntaket.

Skrevet (endret)

jeg skal ned fra 85 kg til 65 kg. alt fettet ligger på magen og lårene. jeg lurer på om det er nok å bare spise sunt ca. 1700 kcal om dagen, eller om jeg må trene i tilegg for å gå ned i vekt???

jeg vet selvfølgelig at det er best å trene i tillegg, det er bare at jeg har så dårlig tid til det ved siden av studier å jobb .. men når man går ned 20 kg , får man slapp hud av det??

Hvis du går ned i vekt uten å trene er det større sjanse for at mye av det du mister er muskelmasse og ikke fett.

Jeg vet det kan føles travelt å både studere og jobbe, jeg har gjort det selv (nå bare jobber jeg :) ), men mye handler om prioriteringer og mental innstilling. Det aller viktigste for å gå ned i vekt er å få opp pulsen hver dag. Helsemyndighetene i den vestlige verden har som anbefaling at en halvtime hver dag der man får opp pulsen er det absolutte minimum folk bør ligge på. Til denne halvtimen kan du regne ting som å gå i trapper, rask gange og i det hele tatt alt som får opp pulsen. EDIT: Heis og rulletrapp burde vært forbudt for de som er i stand til å gå i trapper!

Hvis du skal gå ned i vekt på en sunn måte er det veeeldig mye enklere om du får mosjon i tillegg til sunn kost. Bruk sykkelen til å reise mellom hjemme, jobb og studiested, så har du sannsynligvis unnagjort dagens trimbehov bare på det (selv om det selvsagt ikke skader å bevege seg enda mer). Noen sier at det er for langt eller for tungvindt. De som har mer enn 20 km avstand har et poeng. Ikke at det er så veldig langt å sykle, men det tar jo en del tid. Har du 10 km eller mindre har du ingen unnsykldning for å ikke sykle, med mindre du har en skade eller funksjonshemming som gjør at du rett og slett ikke klarer å sykle.

Halvparten av alle bilturer i Norge er på under 5 km. Det viser at nordmenn er en nasjon med latsabber, og det er ikke rart vi nærmer oss amerikanske vekttilstander (det er et faktum at gjennomsnittsvekten i Norge øker). Når jeg sykler til jobb (15 km) sykler jeg delvis forbi morgenrushet til Oslo, der sitter de en og en i hver sin bil og stamper i kø, mens jeg suser forbi på siden av dem. For en vanvittig sløsing med drivstoff, og tenk hvilken gevinst det ville vært for folkehelsa om disse folkene begynte å sykle!

Endret av Lance
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...