Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er veldig glad i bøker selv og venter nå barn.

jeg tenker da med en gang at jeg gleder meg til å lese masse for mitt barn når han/hun blir stor nok til det og begynner å ser litt rundt meg etter gode gamle klassikere som jeg selv har likt.

jeg er ikke noe fan av nye disney type bøker og leter etter gode gamle klassikere altså..

det som først kommer opp i mitt hode er:

- emma og tommas bøkene, jeg elsket de selv som barn

- den store asbjørnsen og moe boka

- pippi

- emil i lønneberget

- harry potter når barnet blir større (har denne samlingen fra før)

men hvilke bøker synes du alle barn burde lese?

Gjest Smørbukk
Skrevet

Anne Cath. Vestly sine bokserier er veldig fine. Alt fra Ole Aleksander Filli Bom Bom Bom, Mormor og de åtte ungene ... :)Fine bokserier for barn!

• Liker 3
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Den vesle vampyren, tror jeg har lest den serien minst 200 ganger!

Ole Brumm

Bjørnen og Tigeren

Alt av Anne Cath Vestly

Lille larven aldrimett

• Liker 1
Skrevet

Det meste av Torbjørn Egner, og resten av Astrid Lindgrens bøker. Albert Åberg, Otto Monster...

• Liker 1
Skrevet

jeg tenker da med en gang at jeg gleder meg til å lese masse for mitt barn når han/hun blir stor nok til det og begynner å ser litt rundt meg etter gode gamle klassikere som jeg selv har likt.

jeg er ikke noe fan av nye disney type bøker og leter etter gode gamle klassikere altså..

- pippi

- emil i lønneberget

Denne boken kjøpte jeg i dåpsgave til ei jeg er fadder til. Hun er ikke året enda, men jeg synes likevel at hun kan vokse opp med denn boken, den er så fantastisk! :) Den skal vi absolutt gå i anskaffelse av ^^

Skrevet

Garmann bøkene

Arkimedes og brødskiva

Perle for Svin (anbefales virkelig!!)

Gruffalo

Bukkene Bruse på badeland

Snill

Sinna Mann

Beskov-bøkene

Det er noen av de jeg kommer på i farta..

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Signerer Torbjørn Egner!

Skrevet

Jeg var veldig glad i det aller meste av Astrid Lindgren og diverse eventyrbøker da jeg var barn. Slipper jo å kjøpe dem siden de fortsatt står hjemme hos foreldrene mine.

Skrevet

Garmann bøkene

Arkimedes og brødskiva

Perle for Svin (anbefales virkelig!!)

Gruffalo

Bukkene Bruse på badeland

Snill

Sinna Mann

Beskov-bøkene

Det er noen av de jeg kommer på i farta..

Snill og Sinna Mann?? Syns du virkelig det er bøker alle barn burde lese? :klø: Hvorfor det?

Ludde og Ruskesara-bøkene syns jeg er god humor for barn (og for de voksne som leser)

• Liker 2
Gjest grønnfi
Skrevet

Lille larven aldri mett

Moldvarpen som ville vite hvem som bæsjet på hodet hans (Ungene syntes den er hysterisk morsom)

Den lille prinsen er en fin bok når barna blir litt eldre.

• Liker 1
Skrevet

Alt av Roald Dahl, Astrid Lindgren og Torbjørn Egner. :)

• Liker 2
Skrevet

Snill og Sinna Mann?? Syns du virkelig det er bøker alle barn burde lese? :klø: Hvorfor det?

Ludde og Ruskesara-bøkene syns jeg er god humor for barn (og for de voksne som leser)

Det var det første jeg tenkte da jeg så tråden. De er fantastisk koselige, og veldig "barnevennlig" lesing. Selv leste mamman min de til meg, og det er ikke lenge siden vi fant de igjen. Det ble en fryktelig koselig nostalgi-trip, der jeg virkelig så hvor fint og uskyldig et barnesinn er. Jeg tok de med meg, og skal så absolutt lese de masse til barnene mine, når den dagen kommer! :klemmer:

Skrevet

Roald Dahl, Torbjørn Egner, Astrid Lindgren, Anne-Cat Vestly og ikke minst Pulverheksa-bøkene..:D

Skrevet

Jeg vil bare advare mot rådet om å lese "Sinna Mann". Dette er en spesiell bok som er skrevet ut fra terapeutisk øyemed. Den er kanskje fin til sitt formål, men er en meget sterk bok som skal brukes med varsomhet, syns jeg. Sinna Mann», med tekst av Gro Dahle og illustrasjoner av Svein Nyhus er en følelsesmessig sterk opplevelse!Årets billedbok uten tvil! For voksne eller barn? Jeg vet ikke. Den må leses med varsomhet. – Anne Schäffer, barnebokkritikk.no [1]

Snill er også en spesiell bok som jeg tenker det bør ligge litt bak hvis man skal lese den for barnet sitt. For begge disse bøkene syns jeg krever en del av både leser og den som blir lest for (Sinna mann er jeg usikker på om bør leses for barn i det hele tatt).

Syns det er merkelig at noen anbefaler disse to bøkene uten å si noe mer om dem på et forum som dette. Er litt forskjell på disse bøkene og de andre som ramses opp i denne tråden...

AnonymBruker
Skrevet

- pippi

- emil i lønneberget

Asbjørnsen og Moes eventyr er ganske harde saker, og mange av dem kan ikke leses rett fram heller, fordi språket er så gammeldags at mange av ordene ikke brukes lenger. Da ville jeg heller funnet en annen eventyrbok som var basert på deres eventyr, men litt mer moderne språk, og noen av de mest groteske detaljene utelatt.

Ellers vil jeg anbefale Astrid Lindgrens bøker feks Brødrene Løvehjerte, utover de du har nevnt, og Anne Cath. Vestlys lydbøker om mormor, Maren, Martin, Marte, Mats, Mona, Milli, Mina og lille Morten-minstemann, samt Ole-Aleksander og Lillebror og knerten. De fins på spotify, og det er ingenting som er så deilig som å høre mormora fortelle. :)

Annonse
Skrevet

Anne Cath. Vestly, Thorbjørn Egner og Astrid Lindgren er omtrent "obligatoriske".

Min klare favoritt er Anne Cath. Vestly og Lillebror og Knerten. Tror jeg har lest alt av henne, utenom bøkene om Kaos.

AnonymBruker
Skrevet

Mange nostalgikere lar egne barn lese de bøkene en selv leste som liten, jeg selv inkludert. Men det vi skal huske på, er at tiden har forandret seg, at både språk og innhold kan virke noe arkaisk (i hvertfall hvis man er førti, som jeg...) på dagens barn, og dermed ikke fenge. Det finnes så utrolig masse god samtidslitteratur for barn, som stemmer bedre overens med den virkeligheten våre barn vokser opp med. For all del - noe er selvfølgelig fullstendig tidløst, men det er ingen automatikk i at de bøkene som ble ansett som bra for oss, er optimale for våre barn.

Har selv unger som sluker "alt", de har lest samtlige bøker av både Vestly, Egner og Lindgren og forsåvidt likt dem, så også mine bokklubb-bøker fra 70-tallet, men ingen tvil om at de fenges mer av bøker skrevet av samtidsforfattere.

:)

Skrevet (endret)

For helt små barn (fra ca 1 år)

Lille Larven Aldrimett

Bøkene om Tassen og vennene hans

Bøkene om Kokos (samme forfatter som skriver om Karsten og Petra, men for mindre barn)

Fra 2-3 år:

Kardemommeby

Karius og Baktus

Hakkebakkeskogen

Bøker om Nysgjerrige Nils

Dette er ting som har slått veldig an hos gutten vår på 2,5 år så langt :)

Endret av MellonCollie
  • Liker 1
Skrevet

For helt små barn (fra ca 1 år)

Lille Larven Aldrimett

Bøkene om Tassen og vennene hans

Bøkene om Kokos (samme forfatter som skriver om Karsten og Petra, men for mindre barn)

Fra 2-3 år:

Kardemommeby

Karius og Baktus

Hakkebakkeskogen

Bøker om Nysgjerrige Nils

Dette er ting som har slått veldig an hos gutten vår på 2,5 år så langt :)

disse skal kjøpes inn hos oss!

Skrevet (endret)

Snill og Sinna mann er bøker man må ha tid til samtale med barna underveis og etter. Men i disse bøkene er det en ambivalent tone som gjør at voksne syntes den er mye verre enn det barn syntes. Sinna Mann er en bok som barn som opplever det samme kan syntes er en tøff bok men som de kan gjennkjenne seg i og ikke føle seg helt alene. Det er også en god bok for å få frem at verden ikke alltid er like koselig.

Det samme gjelder Snill. Her får barna gjennkjenne seg i hvordan de kanskje blir litt borte når de gjør det de skal. Det er bøker som setter ting litt på dagsorden og man burde ha fremme.

Men igjen det er bøker man må snakke om, men det er også bøker som gjør at barn analyserer, ser masse, reflekterer over og slikt. Og det burde de være borti når de blir kjent med lesing.

Jeg syntes selv de var veldig fæle bøker da jeg leste de, men etter foredrag med Gro Dahle og det å lest de for en liten gruppe barn selv så har man sett at de er ikke så fæle som man selv føler.

Litt av tankene bak slike bøker er jo at man utfordrer barnas følelses register litt og man tar seg tid til å prate med deg. En samtale rundt en tekst er jo endel av det å lese det å..

Ellers er jeg som sagt veldig for de bøkene som er nevnt her nå.. Men er vel ganske farget av at jeg har drevet med bøker for barn i barnehagen i ett år nå og har blitt kjent med og fått ett helt annet forhold til barnebøker enn det jeg hadde før..

Endret av tette-nette
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...