Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stjernepiken av Barbara Juster Esbensen. Fikk de voksne i barnehagen til å lese den igjen og igjen.

... Har dessverre ikke funnet et sted jeg kan kjøpe den ennå, men den fins på biblioteket.

Skrevet

Hei!

Jeg fikk et helt års forlag av Goboken ( gogo) bøker, de er veldig fine, og det er rim også, som er veldig bra fra dag 1:)

Vel, det alle første jeg ville kjøpt er pekebok, jeg begynte å "lese" bøker ganske tidlig, og merker at han nå er veldig glad i det :rodmer:

Bøker som er veldig kjekke er også TASSEN bøkene.

Lurt å kjøpe bøker så fort det er litt salg, bøker er dyrt, og det er mye bra å få tak i :gjeiper:

Sangbok er jo også helt toppers, skal ikke splitte tråden, men musikkbøker og CD'er er også veldig bra!

Lykke til , og gled deg til de kjekke, koselig lesestundene :jepp:

• 2 uker senere...
Skrevet

Alt av Astrid Lindgren, spesielt Pippi, Ronja Røverdatter og Mio min Mio. Astrid Lindgren er tidenes barneforfatter! Ingen over, ingen ved siden.

Tsatziki!

Alt av Roald Dahl! Heksene var en favoritt:)

Skrevet

Tonje Glimmerdal er en ny klassiker som er kjempefin å lese sammen.

Joda, det er masse fint av Egner, Lindgren og Roald Dahl, men ikke glem at barn også trenger nye bøker! Ikke sikkert at du liker alt som foreldrene dine leste da de var barn, heller?

Skrevet

Er det virkelig ingen som har nevnt Mummitrollet ennå? Og da tenker jeg på den med de originale tegningene av Tove Jansson. Jeg leste den for en to-åring jeg satt barnevakt for en periode, og ikke bare elsket han den, men det er fortellinger med flere lag som gjør dem til en fullverdig leseropplevelse for voksne også.

Skrevet

Ronja Røverdatter :hjerte:

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Michael Ende.

Trykkedrikken er helt fantastisk både for voksne og barn, Den Uendelige Historie var første musteinen jeg leste selv som 9åring og var helt oppslukt. :)

• Liker 1
Skrevet

Elsker Brødrene Løvehjerte, og Mio min Mio. Syns de er like gode nå, som da jeg var liten. Heksene til Roald Dahl syns jeg også er en veldig god bok

Skrevet

i tillegg til en god del av de som allerede er nevnt, vil jeg tilføye Hobbiten!

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var lita var Astrid Lindgren sine bøker blant de store favorittene :) Eventyrsamlinger var innmari stas, sammen med bøkene til Enid Blyton og masse faktabøker for barn om natur, dyr, dinosaurer, osv. Den lille prinsen var også en favoritt.

Av nyere ting ville jeg (dersom jeg skulle hatt barn) nok også inkludert Kurt-bøkene til Erlend Loe, og for større barn Harry Potter og Percy Jackson.

Skrevet

Alt av Roald Dahl, Astrid Lindgren og Torbjørn Egner. :)

Hehe, kanskje ikke alt av Roald Dahl egner seg for barn!

Jeh likte godt boka om Ruffen. Og Grøsserne (bokserie for de eldre barna)

Gjest Dorey
Skrevet

Asbjørnsen og Moes eventyr er ganske harde saker, og mange av dem kan ikke leses rett fram heller, fordi språket er så gammeldags at mange av ordene ikke brukes lenger. Da ville jeg heller funnet en annen eventyrbok som var basert på deres eventyr, men litt mer moderne språk, og noen av de mest groteske detaljene utelatt.

Tuller du? Et rikt språk skader ikke barna, ei heller de groteske detaljene. Det får være måte på hvor mye man skal skåne barn. Jeg kjenner ingen som har tatt skade av eventyr i allefall...

Jeg er for øvrig enig i at Nyhus/Dahle bøkene (Sinna mann, Snill, Håret til mamma) er bøker man nok kanskje ikke skal lese for barn som ikke er de situasjonene bøkene beskriver.

Ellers mener jeg at alle bør lese:

Ruffen-bøkene

Roald Dahl, spesielt "Heksene" og "Georgs magiske medisin"

Bøkene om Garmann, de er nydelige

Mummitrollet

"Hvem skal trøste knøttet"

"Larven aldri mett"

Bøkene om Morgenkåpedyret

De originale Ole Brumm-bøkene av Milne, ikke Disney.

"Bukkene bruse i badeland"

AnonymBruker
Skrevet

Til Huttetuenes land av Maurice Sendak er en fantastisk bildebok. Ganske tidløs også, til tross for at den også begynner å bli noen år.

Ulvene i veggen av Neil Gaiman er en veldig vakker bok, for barn som ikke er mørkredde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...