Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål til dere foreldre med ungdommer fra 12-13 årsalderen og oppover.

Jeg jobber som lærer i ungdomsskolen, og registrerer at opp mot halvparten av elevene har Iphone, og helst den nye Iphone 4. I utsalg koster denne ca 5500. Jeg ser også at mange av barna har greid å få knust skjermen sin.

Er det ikke andre ting dere kunne brukt pengene på? En ekstra sydentur, ferietur, opplevelsestur eller lignende. Eller er det så status at barna påstår at de blir sett ned på om de ikke har Iphone?

Samlet inn mobiltelefoner under eksamen, og stusset litt på at det lå mobiler der til en verdi av over 100000...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tilleggsopplysning. Jeg jobber IKKE på vestkanten.

• Liker 1
Skrevet

For det første: En iphone går an å få kjøpt mye billigere enn for 5000kr! Utlandet, med abonnement og sådan. Og for det andre: Hvem er det som sier at det er foreldrene som betaler mobilene til ungene? Da jeg var 13 år hadde jeg sommerjobber som jeg kjøpte alt av "utstyret" mitt (mobil, pc) med. I tillegg så kan man jo få mobiler i gaver av andre familiemedlemmer og den slags. Det er ikke bare sånn at foreldre velger bort en sydentur for å kjøpe en iphone til sine unge lovende. Og hvis man først skal ha en bra mobil som varer en stund, hvorfor ikke en iphone?

Sett bort ifra det så tror jeg nok at det er et slags populært emne det med iphone. Egentlig generelt apple produkter. Macbook, ipod, ipad, iphone, you name it. Ungdommene vil ha det fordi andre ungdommer har det. Sånn er det jo med alt her i verden. Unge jenter vil ha chihuahua fordi Paris Hilton har det, unge gutter vil ha BMX fordi kompisen har det, og besteforeldrene mine har kjøpt seg Blu-Ray-spiller fordi de så det på TV...

Skrevet

Mitt inntrykk er ikke at de må ha Iphone, men at det er et visst press i fht å ha mobil med touch-screen og smartphone eller hva det nå heter. Det var da press om utstyr da vi var tenåringer og, og jeg tror ikke dette var billigere saker, hvis man regner om for lønns- og prisnivå.

Skrevet (endret)

For det første: En iphone går an å få kjøpt mye billigere enn for 5000kr! Utlandet, med abonnement og sådan. Og for det andre: Hvem er det som sier at det er foreldrene som betaler mobilene til ungene? Da jeg var 13 år hadde jeg sommerjobber som jeg kjøpte alt av "utstyret" mitt (mobil, pc) med. I tillegg så kan man jo få mobiler i gaver av andre familiemedlemmer og den slags. Det er ikke bare sånn at foreldre velger bort en sydentur for å kjøpe en iphone til sine unge lovende. Og hvis man først skal ha en bra mobil som varer en stund, hvorfor ikke en iphone?

Sett bort ifra det så tror jeg nok at det er et slags populært emne det med iphone. Egentlig generelt apple produkter. Macbook, ipod, ipad, iphone, you name it. Ungdommene vil ha det fordi andre ungdommer har det. Sånn er det jo med alt her i verden. Unge jenter vil ha chihuahua fordi Paris Hilton har det, unge gutter vil ha BMX fordi kompisen har det, og besteforeldrene mine har kjøpt seg Blu-Ray-spiller fordi de så det på TV...

Det at man får kjøpt Iphone med ab langt billigere, betyr jo bare at mobilen blir enda dyrere.

Jeg er helt enig med "læreren" i at dette er et stort spørsmålstegn i forbrukerasamfunnet vårt.

Vi sutrer mer og mer og bruker penger som "fulle sjømenn" på ting som når det kommer til stykket, ikke er viktige i det hele tatt.

Endret av Østlandet
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg kjenner elevene mine godt, og vet at ingen av de har jobb. Jeg vet faktisk at flere av de har lyst til å jobbe litt, men har problemer med å finne noen som vil ansette en under 16 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...