AnonymBruker Skrevet 11. juni 2011 #1 Skrevet 11. juni 2011 Skal på sydentur og det er vistnok 40 varmegrader der. 14 dager. Hva pakker man med? Kan man vaske klær der nede? ELler må jeg ta med 14 truser, 14 singletter osv? Holder det med to bikinier? Er slike leiligheter i Tyrkia godt utstyrt, eller må man ha med noe kjøkkenutstyr også? Er det sånn at man kan lage seg middag der? Lenge siden sist nemlig, det eneste jeg husker er at det lønner seg å ha med solkrem og tamponger fra Norge.
Mynona Skrevet 11. juni 2011 #2 Skrevet 11. juni 2011 Jeg tar med nok tøy så jeg slipper å vaske - vil ikke drive med noe sånt kjedelig i ferien! Og leilighet betyr kokemuligheter, så ja du kan lage middag. Det er flust av solkrem i syden, så du trenger ikke ta med deg et kjempelager hvis ikke du er allergisk mot det meste og kun tåler en type. Det viktigste å ha på pakkelista: bikini pass penger undertøy shorts t skjorte bok å lese på stranda Resten er det ikke så farlig med
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2011 #3 Skrevet 11. juni 2011 Så lenge du husker pass og penger kommer du langt! Skulle du ha glemt noe så får du jo heeeelt sikkert kjøpt det der nede
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2011 #4 Skrevet 11. juni 2011 Jeg pleier å vaske lette plagg i ferien. Ikke noe pes i det hele tatt. Tar med Biotex i porsjonspakker hjemmefra. Når det gjelder sko så tar jeg med ballerina, sandaler og et par som jeg orker å gå i lenge.
Gjest Ruccola Skrevet 11. juni 2011 #5 Skrevet 11. juni 2011 Ville nok hatt nok truser (og evt sokker) ihvertfall, for det er ikke alltid så morro å vaske for hånd (Jeg føler ihvertfall ikke at det blir rent nok) Topper og singletter er jo lett å skylle opp i vasken og tørke på altanen, er som regel en tørkesnor eller noe å kunne henge håndklær og slikt på. Om du har bestillt leilighet med kjøkken, skal der vere litt utstyr som glass, fat, stekepanne og generellt nok til å kunne kokkelere enkelt. 2 bikinier er sikkert greit ja Håndklær pleier jeg alltid å kjøpe noen billige strandhånklær på tur, for det tar opp så mye plass i bagasjen syns jeg! Mange hoteller låner også ut badehåndklær til å bruke i bassengområdet (Betaler kanskje en liten sum i depositum, men det får man igjen når man leverer det tilbake ) Er det 40 grader, så ta med lette, tynne klær, men orker ofte ikke mye på kroppen da Ellers kan jeg lære videre pappa sitt supre triks for pakking til syden Pakk kofferten. Så pakker du UT igjen alt. Pakk kofferten på nytt. Nå skal du sitte igjen med under halvparten av det du hadde pakket første gangen, og alikevel har du med deg mer enn du kommer til å bruke De fleste av oss har våre favorittplagg, og desse blir ofte brukt mange dager, og vi bare skyller dem opp i vasken innimellom. Jeg pakker alltid basisfarger, så slipper jeg å ta med for mye. Holder jeg meg foreksempel til hvitt og rosa/korall så slipper jeg å dra ørten forskjellige sko og vesker med meg på tur (Passer foreksempel på å ikke ha med meg noe sort, for da slipper jeg sorte sko og veske. har heller hvitt og hudfarget, som da kan brukes til alt ) Kofferten er tung nok å dra med seg liksom Vi pleier forresten også alltid å pakke en myk bag/stor veske i bunnen av kofferten. Denne tar vi frem på tur, og kaster alt skittentøy som ikke blir brukt mer oppi (truser og sokker, f.eks) Så når vi skal hjem har vi litt mer plass i kofferten, for da sender vi denne baggen som egen bagasje, og vi slipper å stå å brette og stue på skittentøyet innimellom det som fortsatt er rent i kofferten Og et siste tips! 40 grader er varmt og kroppene våre tåler ikke alltid varmen så godt, ihvertfall ikke alle av oss Jeg kjøper salttabletter på apoteket, som jeg bruker i syden, for jeg svetter så mye at jeg rett og slett ikke får i meg nok salt gjennom maten, og jeg blir fryktelig slapp og sliten! Fikk et nytt liv i syden etter dette, og er mye mer opplagt Ble langt dette her, men håper det kan vere til hjelp! God tur!
Pusemamma Skrevet 11. juni 2011 #6 Skrevet 11. juni 2011 Jeg pleier og ta med hydrokortison til syden. Den lindrer godt hvis man skulle bli brent. Kjøkkenene pleier og ha basis utstyr det man trenger for og lage litt mat. Greit og ta med klær som kan mikses så slipper du og dra med overfylt koffert. Gode sko er et must. I Tyrkia kan det bli litt klamt så lette topper er gode og ha. Jeg pleier og skylle opp toppene så slipper en og ta med en for hver dag. Det er og greit og ta med noen pakker våtservietter. Ikke alle offentlige toaletter er like bra, alt etter hvor du er. Greit og tørke av hendene når man skal spise og. Skoene bør være behagelige, beina kan hovne opp i varmen, ikke stramme klær er og og anbefale. Skulle du ha glemt noe så er det jo apoteker i Tyrkia og. Idoform kan være greit og ta med hvis du har sart mage. Maten i Tyrkia pleier og være veldig god. Har spist allslags mat der jeg. Anbefaler høy solfaktor og at du tar med kremen hjemmenfra. Hvis du tar med strandhåndkle med hjemmefra så pakk med et som ikke er så tykt men lett i vekt. Ikke glem solbriller.
ondebanan Skrevet 11. juni 2011 #7 Skrevet 11. juni 2011 Råd fra en bereist banan: ta med solkrem hjemmefra, det er ofte myyyyye dyrere i utlandet. For å bruke mindre vekt i bagasjen kan du f.eks. kjøpe Clinique sin solkrem i 400ml på flyplassen som du tar i håndbagasjen. ha med iallefall 14 truser, men ta med biotex og håndvask singletter og skjørt osv. i badekaret/dusjen. Da sparer du en del plass. Sko: et par ballerina/finsko, sandaler og et par du kan gå i lenge, som noen nevnte oppe her. Ha med plaster, myggmiddel og/eucerin og hva nå ditt reiseapotek består av. Sørlige myggtyper er generelt mer hissige/betennelsefremkallende enn norske. osv. det er ikke nødvendig å ta med jakke eller noe sånt, en cardigan holder lenge. Håndkle: ta med en sarong, og heller kjøp strandhånkle der nede. Da har du evt. første dagen med sarongen, så kan du om du føler behov for noe mer kjøpe strandhånkle der nede.
nickless Skrevet 11. juni 2011 #8 Skrevet 11. juni 2011 (endret) For en fin tråd! Lenge siden jeg også har vært i syden,så suger til meg tips! Noe spesielt som er viktig å huske til barn? solkrem , Caps og solbriller selfølgelig,hva annet er unværlig? Har en med noe favoritt leker\tegnesaker ? Endret 11. juni 2011 av nickless
Gjest Ruccola Skrevet 11. juni 2011 #9 Skrevet 11. juni 2011 Til barn ville jeg investert i en sånn soldrakt og en caps med stoff i solfaktor 50! Da slipper en unna mye smørring og evt solbrente nakker, hodebunner og skuldre! Trenger "bare" å smørre ansiktet og så de delene av armer og bein som drakten ikke rekker. http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=514 Ellers er det vel greit å ha med en trygg og kjent bamse eller leke. Og kanskje en ny og spennende klistermerkebok til lange timer på fly og flyplass Ville nok også hatt et lite førstehjelpsskrin med stikkpiller, aloe vera, desinfiserende, plaster og strips sånn i tillfelle rottefelle
Tralla la Skrevet 11. juni 2011 #10 Skrevet 11. juni 2011 Ta med deg det mest slitte du har av undertøy og eventuelle sokker. Disse bare kaster du etter hvert. Da kvitter du deg med gammelt ræl som du antakelig burde kastet uansett, og du slipper å dra med deg skitne truser og sokker i bagasjen når du skal hjem. Dette er helt genialt, men det kan kanskje være en fordel å investere i noe nytt til undertøyskuffen hjemme før du drar, som kan erstatte det du har kastet på tur. 1
Mynona Skrevet 11. juni 2011 #11 Skrevet 11. juni 2011 Ikke ta med plaster hjemmefra. De du får kjøpt i syden har mye bedre lim, så de sitter bedre i vann. Jeg kjøper alltid med meg plaster fra syden og andre utland selv om jeg ikke trenger der og da.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #12 Skrevet 12. juni 2011 Så da noterer jeg meg: minst 14 truserminst 14 singletter/topper (bytter to ganger daglig når det er varmt her liksom et par sandaleret par ballerinaet par sko jeg kan gå lenge i (tror jeg sliter litt her, for det vil jo bli mine elskede sneakers i skinn)2 bikinier er nok (alle fire bikinidelene har samme farge, så kan jo variere)myggmiddel må med, siden myggen er hissig. Hva tenker dere om sånn mygglys? Funker det på balkongen på kvelden?Plagg som matcher: ikke noe problem siden jeg stort sett går i sort, hvitt og blått. Jakke ikke nødvendigStrandhåndkle kan jeg kjøpe der nedeSolkrem kjøpes hjemme, plaster derBiotex skal med Vet ikke om jeg tar med idoform sist jeg var i sydlige strøk hadde jeg dette og da endte jeg opp med å ikke gå på do på en uke. Blir som regel dårlig en dag uansett, sikkert pga varmen Lurer også på hvor høy faktor jeg bør ha på solkremen. Blir fort brun og sjeldent brent, har en hudtype som er hakket mørkere enn "vanlig" norsk. Bruker som regel 15 i ansiktet (dagkrem så faktisk beskyttelse er sikkert lavere) og 3 til 8 på resten av kroppen når det er sommer i Norge. Etter min erfaring sitter fargen bedre da. Finnes det solprodukter for håret? Storbyferie er liksom litt lettere å pakke til, for der skal man jo som regel shoppe og da holder det med noen gode sko og VISA-kort
nickless Skrevet 12. juni 2011 #13 Skrevet 12. juni 2011 Det finnest fine sol produkter til hår , spør frisøren din. De i spray form er fin fine på stranden , noen av produktene gir også lett hold.
MiniMjau Skrevet 15. juni 2011 #14 Skrevet 15. juni 2011 men om du ligger i bikini nesten hele dagen så trenger du vel ikke 14 singleter? Jeg lover deg, du pakker for mye med deg :-) God tur uansett!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå