Gå til innhold

Flytteforbud?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg og eks-samboeren har en datter på 3 måneder sammen. Jeg lurte på om det har seg slik at ingen av oss kan flytte på oss? Jeg bor per dags dato i kristiansand og vil gjerne studere i tromsø når tiden er inne.

takk for svar

Videoannonse
Annonse
Gjest Fable
Skrevet

Så lenge begge parter syns det er greit at du flytter er det vel ikke noe problem?

AnonymBruker
Skrevet

Eks-samboeren min vil gjerne være så mye med datteren vår som mulig. Har svært lite kontakt han og jeg imellom. Så svaret er vel nei fra han sin side.

Skrevet

Tviler på at du kan flytte ut av fylket med datteren din dersom faren ikke godkjenner det. Og det syns jeg faktisk er litt egoistisk også. Datteren din trenger pappaen sin vet du. Dette er sånne ting man prioriterer når man får barn.. (uten at jeg har barn selv, men for meg høres det logisk ut).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig, tenker på min datter først og fremst. Vil bare vite hva "loven" er :)

Gjest Fable
Skrevet

Da blir det jo med ett vanskeligere.

Han har rett..eller, ungen har rett, til begge foreldre.

Kan jo skjønne han vil være med datteren sin =)

Er du villig til å gi han hovedansvaret også er du mer en helg/ferie mamma mens du studerer?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke jeg om du kan eller ikke kan. Men jeg er litt uenig med hun over meg at det er egoistisk.. Det er jo for å studere, ikke for å bare flytte, når man har barn så er det ikke egoistisk å få utdanning heller syns jeg.. Men du må snakke med han hvis du ikke allerede har gjort det, og så får du håpe han sier det er greit.. Hvis ikke så håper jeg du finner studier du kan ta der du er eller i nærheten slik at du slipper å flytte :)

Skrevet

Jeg vet ikke jeg om du kan eller ikke kan. Men jeg er litt uenig med hun over meg at det er egoistisk.. Det er jo for å studere, ikke for å bare flytte, når man har barn så er det ikke egoistisk å få utdanning heller syns jeg.. Men du må snakke med han hvis du ikke allerede har gjort det, og så får du håpe han sier det er greit.. Hvis ikke så håper jeg du finner studier du kan ta der du er eller i nærheten slik at du slipper å flytte :)

Så du mener at det ikke er egoistisk å stikke av med datteren halvveis over landet for å bo der, sånn at verken far får se datter eller datter får se far, når det garantert er muligheter for å studere litt nærmere enn Tromsø? Jeg syns ikke at det er egoistisk at ts skal studere, jeg syns det er omstendighetene rundt som er egoistiske. Dessuten tenker jeg at studier bør være med i den planleggingsprosessen man har før man velger å bli gravid, eller når man har blitt gravid og planlegger fremtiden for barn og familien.

• Liker 1
Skrevet

Må du helt til Tromsø for å gå på skole da? Jeg mener at hvis du har muligheten til å gå på skole nærmere, men bare vil flytte til Tromsø fordi du har lyst, så burde du innse at nå er babyen førsteprioritet og dermed må du tilpasse livet ditt etter babyen og ikke omvendt. Babyen trenger faren sin også.

Skrevet

Hei. Jeg og eks-samboeren har en datter på 3 måneder sammen. Jeg lurte på om det har seg slik at ingen av oss kan flytte på oss? Jeg bor per dags dato i kristiansand og vil gjerne studere i tromsø når tiden er inne.

takk for svar

Hvorfor kan du ikke heller studere ved Universitetet i Agder? Da slipper du jo å flytte!

Enig med Tears.of.the.Sun, sånt tenker man på før man får barn.

• Liker 1
Skrevet

Du må melde flytting 6 uker før du flytter og far må bestridige flyttingen og kalle inn til mekling om han er i mot det. Om han kaller inn til mekling har du ikke lov til å flytte barnet før mekling og eventuell rettsrunder er over.

AnonymBruker
Skrevet

Du må melde flytting 6 uker før du flytter og far må bestridige flyttingen og kalle inn til mekling om han er i mot det. Om han kaller inn til mekling har du ikke lov til å flytte barnet før mekling og eventuell rettsrunder er over.

takk for svar :)

Skrevet

I utgangspunktet har han loven på sin side hvis han står oppført med foreldreansvar og ikke bare omsorgsrett.

Skrevet

Hvis du ønsker det beste for barnet ditt, så flytter du ikke langt vekk fra pappan, uansett hvilke rettigheter du måtte ha og uansett hvor lyst du har til å studere.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

takk for svar

Det er ingen lov som sier at du ikke kan flytte fra Kristiansand til Tromsø. Det er med andre ord bare å flytte.

Men om du er bostedsforelder kan barnets samværsforelder (i dette tilfellet far) MIDLERTIDIG forhindre flytting av barnet til Tromsø (mens du fortsatt kan flytte). Mens denne midlertidige begrensningen gjennomføres gjennomføres det samtidig en vurdering om det er barnets beste å flytte fra Kristiansand til Tromsø fordi det hele tiden er barnes beste som skal være utgangspunkt i avgjørelser der det oppstår konflikt.

Hvis far har problemer med å stille opp for barnet, undrar seg samvær, drikker mye eller bruker narkotika, ikke gir barnet mat, klær, etc, så vil det ant ikke bli noe problem å flytte.

Hvis far er en omsorgsfull far med mye samvær, ansvarsfull ogempatisk, og barnet er i en alder der det vil savne venner i barnehage/skole, så vil det kunne bli vanskeligere å tvangsflytte barnet til Tromsø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...