Gå til innhold

Fryseboks eller fryseskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha ny fryseboks eller fryseskap til min nye leilighet. Den må stå i boden (inne), og helst ikke ta opp alt for mye plass siden dette er det eneste oppbevaringsrommet i leiligheten. Hva burde jeg gå for, fryseskap eller fryseboks? Fordeler og ulemper?

AnonymBruker
Skrevet

Fryseskap hadde jeg valgt... Tar litt mindre plass og er litt mer oversiktlig!!

Skrevet

Fryseboks har vel gjerne større kapasitet, men den tar ofte større plass. Du kan ikke ha noe over den (for du må kunne åpne den) og den tar stor gulvplass. I tillegg er frysebokser gjerne uoversiktlige; i mamma sin fryseboks tror jeg de tingene som ligger på bunnen har ligget der i ti år eller mer... Et fryseskap tar mindre gulvplass, er mer oversiktiglig (du kan ha spesifiserte hyller, vi har f.eks. en hylle til kjøtt, en til matrester og ting vi har laget og fryst ned (kraft f.eks.), en til grønnsaker og bær), og du kan sette ting oppå skapet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt begge deler og kan underskrive på det PP sier. Nå har jeg fryseskap stående i en bod. Kunne aldri ha hatt en fryseboks der pga at den vil ta større plass og plass er manko.

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg hadde ingen plassproblemer, og valgte fryseboks av to grunner:

1: Billigere volum, mer plass til frysevarer.

2: Jeg er oppvokst laaangt utenfor storbyene, der strømmen ofte gikk i noen timer ved lyn og torden osv, og fryseboks er "tryggere" ved et evt strømbrudd, da lokket er på toppen og vann ikke så lett renner ut.

...Men ang. pkt 2 så er de fleste fryseskap særdeles tette også. Så sant du ikke åpner dem mid i strømbruddet:)

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Har fryseboks og det er jo mye mer plass i dem enn fryseskap (de jeg har sett på iallefall)

Kunne ikke vært uten fryseboks, men ja, det kan blir litt uoversiktlig til tider, men det har ikke så mye med boksen å gjøre, men personen.

Jeg har nesten full fryser til enhver tid, men vet likevel hvor alt ligger og ikke minst, hva jeg har i fryseren.

Skrevet

Vi har begge deler, til hvert sitt bruk. :) Fryseboksen til brukt til større ting, som f.eks rein-/sauskrotter (oppdelte da), store partier fisk og slikt. Fryseskapet blir brukt til mer delikate varer, som bakst og småting.

Hvis du har en liten husholdning og ikke planlegger å kjøpe mat i store kvanta, så tror jeg fryseskap holder i massevis. :)

Skrevet

Er det ikke slik at boksen ofte kan holdes litt kaldere enn skapet og dermed egner seg best til langtidsinnfrysing?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt valgt fryseskap.

Mye bedre oversikt og tilgjengelighet til det en har liggende, samt at den opptar mindre gulvplass.

Skrevet

enig med det de andre har sagt her, men har en ting til å tilføye. Du skal ha rimelig god stålkontroll på hva som er oppi en fryseboks for å unngå at det som ligger på bunn til slutt er flere år gammelt. hos oss har jeg tatt ansvaret og sørger for at alt blir tatt ut og ny mat legges i bunnen når vi er over grensen og handler (selv om det pleier å ligge lite i fryseren da...)

Skrevet

Hvis du må velge ville jeg uten tvil gått for et fryseskap, det er langt enklere å holde oversikt over innholdet enn i en fryseboks. Som elisabeth30 over sier må man ha stålkontroll på hva som befinner seg i en fryseboks, det blir fort en del gamle ting på bunnen siden man bare fyller på fra toppen.

Skrevet

Takk for råd alle sammen :) Jeg ender nok opp med å kjøpe et fryseskap.

Skrevet

Høres ut som fryseskap er et godt valg, ja :)

Fryseboks er kanskje lettere å ise av enn skap? Det problemet unngår du jo hvis du kjøper et som ikke trenger å ises av .

Skrevet

Vi kjøpte oss nylig hvitevarer, og når det kom til fryser, valgte vi fryseBOKS, av den enkle grunn av at jeg ikke liker fryseskap. Får plass til lite, og enkelte ting er det ikke engang plass til.. Synes også det er tungvindt å måtte fjerne alt i skuffa for å få tak i den nederste tingen...

Skrevet

Aldri tvil, har man plass ville jeg valgt boks. Hadde skap før og det er begrenset med plass i hyllene mtp størrelsen på det man skal fryse.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

På grunn av begrenset plass har vi valgt skap. Jeg var skeptisk, men er overraskende fornøyd, og synes skapet har plass til MYE. Vi er jegere, og fyller derfor fryseren godt på høsten, men med bevisst forbruk og fokus på å holde det ryddig har det ikke bydd på store problemer å ha fryseskap.

Vårt skap har en kombinasjon av skuffer av litt ulik størrelse og hyller. Det eneste jeg kanskje ville hatt problemer med å plassere er en kalkun med eske. (Men man kan jo ta vekk esken, og vips får fuglen plass i den største skuffen.)

Og jeg kan virkelig ikke se logikken i at det er enklere med fryseboks fordi man med skap må tømme en og annen skuff. Er det enklere å stå på hodet oppi en fryseboks for å ta ut det som ligger i de nedre strata i den?

Endret av Spinell
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte oss nylig hvitevarer, og når det kom til fryser, valgte vi fryseBOKS, av den enkle grunn av at jeg ikke liker fryseskap. Får plass til lite, og enkelte ting er det ikke engang plass til.. Synes også det er tungvindt å måtte fjerne alt i skuffa for å få tak i den nederste tingen...

Det spørs helt hva slags fryseskap du kjøper og hvor mye penger du legger i det. ;) Vi har et forholdsvis dyrt fryseskap som har kjempe store skuffer,og vanlig str på skuffer.

Skrevet

Vi har dypfrys fryseskap. Det tar mindre plass, bråker mindre enn en boks, har skuffer som man kan sortere i og vi er avhengige av orden + at jeg ikke orker tanken på at noe skal falle på botten av boksen og aldri bli spist fordi man rett og slett ikke vet at det er der :gjeiper:

Det er viktig å tenke at et fryseskap er en investering og dermed legge litt ekstra penger i det. Som regel får man et bedre fryseskap hvis man er villig til å betale litt ekstra, og man får en hyggelig erfaring.

Skrevet

Min store drøm er å ha begge deler :sjenert: Dvs kjøleskap og fryseskap på kjøkkenet + fryseboks i kjeller eller bod.

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg kunne gjerne tenkt meg begge deler jeg. :)

At man har bedre oversikt i et skap finnes ikke tvil om, selv om jeg har en firehyllers fryser på kjøleskapet mitt og i blant mister oversikten der også.

Jeg liker fryseboksen fordi jeg kan rote litt mer rundt der etter ting, lettere å fryse en iskake o.l og passe på at den står i vater. Får også endel fisk fra min svigerfar, som har har frosset i kasser. Greit å bare kunne sette kassene hele ned i fryseboksen.

Så det kommer vel mye an på bruk, behov og plass. :-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...