Gå til innhold

Mora mi er respektløs og barnslig ang. navnevalg

Anbefalte innlegg

Gjest Duracella
Skrevet

Endelig etter nesten 9 mnd fant jeg og samboer et navn vi begge likte godt. Jeg måtte 'smake på' det en ukes tid,men føler meg rimelig sikker nå. De aller fleste vennene våre har også gitt uttrykk for at de liker det,selv om de virker litt overrasket over valget,da vi ellers har et gammelt,norskt navn på andre ungen. Mora mi var overraskende respektløs da vi spurte hva hun syns om navnet; 'det er motenavn,sukkersøtt og fillete'.. Den kunne jeg svelge,og gi f... i,men senere på dagen tok hun det opp igjen, men jeg sa at det spiller ingen rolle hva hun mener,vi har nærmest bestemt oss uansett. 'jaja,så lenge jeg slipper kalle ungen Nadia så er det greit' sier hun! Jeg ble nesten stum,men klarte få utav meg at det var sårende,barnslig og respektløst. Hun unnskylte seg ikke,og det endte i en raskt avslutning av den tlfsamtalen. Idag skal vi hjemover,i familieselskap,og jeg aner ikke hvordan jeg skal,eller vil forholde meg til moren min,faktisk også faren min,som jeg fikk høre fra min bror at var enig i det mor sa.. Er det jeg som er urimelig å reagere slik? Og hva synes dere om navnet Nadia,er det fillete?? Er nok kansje litt gravidhormoner ute å går med meg,har strax termin;-) det skal sies at de andre navnene vi har komt med har de heller ikke likt,og fått halvsure kommentarer på. Forresten, det var 1 navn de likte så godt,at hun navnega ungen i magen et par uker etter,av dette navnet,selv om det bare var et av hennes forslag vi hadde sagt 'kansje' til. Ble mye dette,er bare så frustrert. Jeg som hele livet har de sett opp til mine frilynte foreldre,nå virker de bare så motsatt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei vet du hva! Hva skal hun kalle ungen når den kommer til verden da? Det er da ikke foreldra dine som bestemmer navnet på barnet deres, det er dere! Jeg hadde kalt henne Nadia nå uansett; bare på trass!! Kjenner jeg ble sinna nå ;)

• Liker 2
Gjest Emo Fisk
Skrevet

Jeg syns Nadia er veldig fint, og er helt enig at hun gikk for langt. En ting er å være usikker på navnet, og måtte ta seg tid til å smake på det, men å angripe det navnet dere som foreldre har bestemt dere for er lavmål.

• Liker 1
Skrevet

Slutter aldri å forbause meg over alt det teite voksne folk får seg til å gjøre og si... Jeg synes moren din og resten av hylekoret er særdeles uoppdragne og ufølsomme. Det er selvsagt dere som er foreldre som bestemmer navnet til barnet du har i magen! Hun ble vel snurt da, for at dere ikke valgte det navnet hun hadde valgt ut...

Nadia er forøvrig et nydelig navn synes jeg, hverken fillete(!?), sukkersøtt eller noe motenavn i mine øyne(men så synes jeg heller ikke man skal gå etter mote eller ikke når man velger navn; jeg synes man skal velge det navnet man liker uavhengig av hvor mange andre som har valgt det).

Dette fant jeg om Nadia-navnet på navneguiden til barnimagen: Et jentenavn av russisk opprinnelse. Nadia var på sitt mest populære i 1992 og er for tiden på 208. plass på listen over jentenavn i Norge. Betydning: russisk:på russisk og slavisk: 'håp' - på arabisk betyr det 'den første' - som på hindi: 'begynnelse'. Det er 954 personer i Norge som har dette navnet.

Heia Nadia!!!

• Liker 4
Skrevet

Hva jeg synes om navnet spiller ingen trille, og jeg har ingenting med det uansett, så jeg holder det for meg selv. Velger heller å gratulere med den ventende datteren, og at dere har funnet et navn dere liker!:) Skal jeg ta et kurs med moren din?;)

Synes forøvrig ikke det er verken fillete eller søtt,bare for å bekrefte min uenighet med din mor...:sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Endelig etter nesten 9 mnd fant jeg og samboer et navn vi begge likte godt. Jeg måtte 'smake på' det en ukes tid,men føler meg rimelig sikker nå. De aller fleste vennene våre har også gitt uttrykk for at de liker det,selv om de virker litt overrasket over valget,da vi ellers har et gammelt,norskt navn på andre ungen. Mora mi var overraskende respektløs da vi spurte hva hun syns om navnet; 'det er motenavn,sukkersøtt og fillete'.. Den kunne jeg svelge,og gi f... i,men senere på dagen tok hun det opp igjen, men jeg sa at det spiller ingen rolle hva hun mener,vi har nærmest bestemt oss uansett. 'jaja,så lenge jeg slipper kalle ungen Nadia så er det greit' sier hun! Jeg ble nesten stum,men klarte få utav meg at det var sårende,barnslig og respektløst. Hun unnskylte seg ikke,og det endte i en raskt avslutning av den tlfsamtalen. Idag skal vi hjemover,i familieselskap,og jeg aner ikke hvordan jeg skal,eller vil forholde meg til moren min,faktisk også faren min,som jeg fikk høre fra min bror at var enig i det mor sa.. Er det jeg som er urimelig å reagere slik? Og hva synes dere om navnet Nadia,er det fillete?? Er nok kansje litt gravidhormoner ute å går med meg,har strax termin;-) det skal sies at de andre navnene vi har komt med har de heller ikke likt,og fått halvsure kommentarer på. Forresten, det var 1 navn de likte så godt,at hun navnega ungen i magen et par uker etter,av dette navnet,selv om det bare var et av hennes forslag vi hadde sagt 'kansje' til. Ble mye dette,er bare så frustrert. Jeg som hele livet har de sett opp til mine frilynte foreldre,nå virker de bare så motsatt..

Nettopp derfor skal man ikke si noen til noen andre enn partneren sin angående valg av navn før etter at ungen har komt til verden.

• Liker 3
Gjest grønnfi
Skrevet

Stå på.

Moren din er barnslig, men hun venner seg til navnet etterhvert (been there-done that)

Det viktigste er vel at jenta i magen ikke får et navn som er belastende for henne.

Kos deg i familieselskap, og unngå å diskutere navnet når hun bringer det på bane.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner deg godt.. Min egen mor hadde også et heller..negativt syn på min datter sitt navn da hun fikk vite dette. (Ariane).. Min mor mente navnet minnet om Ari-Behn!! (Som hun ikke liker) og så synes hun at det var så utrolig vanskelig å si.. og mente at det var altfor utenlansk.. (Min far var igrunnen rimelig enig) Husker jeg synes det var utrolig sårende og var kjempeskuffa.

Det rare er at sønnen til min lillebror heter Adrian! Adrian & Ariane!? Er jo egentlig kjempelikt jo! Da jeg påpekte dette ble det egentlig slutt på "mobbingen"..

De synes nok fremdeles at navnet var litt lite norsk.. Men løsningen der var å fortelle dem at navn de trodde var supernorske faktisk kom fra Russisk/Arabisk/hebreisk/persiske land..

(Nora, Mona, Sonja feks. )

Datteren min ble født og hun heter Ariane og mine foreldre elsker henne. Og de har ingen problemer med å si navnet hennes... og jeg tror til og med at de synes det er litt fint nå som de er vant med det!:-)

(PS! Mine foreldre er ikke rasistiske, de har bare den oppfatningen av at barn født i Norge bør ha mest mulig norske/internasjonale navn..)

Skrevet

Som flere her nevner, så er det bare å stå på sitt. Folk venner seg til navnet ganske raskt, og så lenge navnet ikke er skjemmende eller betyr noe stygt er det rett og slett noe dere selv styrer.

Jeg heter Sol Andrea, og da jeg skulle døpes laget oldemoren min masse styr fordi "Sol er jo ikke noe navn!", og hun nektet å bruke det. Men da det først var bestemt (og jeg var døpt) greide hun etter hvert å akseptere det, og det er jeg glad for, for jeg liker navnet mitt :D

AnonymBruker
Skrevet

Sigøynernavn, så skjønner moren din godt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes Nadia er et svært fint navn. Det er vell alt annet en et motenavn.

Jeg har selv et arabisk navn, men som dog begynner å bli ganske vanlig i norge. Jeg tror nok ikke at datteren din vil lide under det navnet.

Drit i moren din, hun har ikke noe hun skulle ha sagt. Hun har hatt sin runde med å navngi barn, og nå er det din tur, og det må hun bare finne seg i. Kos dere med Nadia :D

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min heter Tristan. Mange som reagerer på det også, det driter jeg i. Er ikke deres unge.

AnonymBruker
Skrevet

Sigøynernavn, så skjønner moren din godt.

Et navn er et navn.

Synes Ndia er kjempefint.

• Liker 1
Skrevet

Selv om det selvsagt ikke er noen andre enn du og din kjære som bestemmer valget av barnets navn, så skjønner jeg at du reagerer sterkt. Man forventer liksom familiens støtte i slike ting, og til tross for at de kanskje ikke liker navnet burde de svelge det og støtte dere. Jeg synes forøvrig navnet Nadia var veldig flott og absolutt ikke et dårlig valg, om det i det hele tatt er noe som heter det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da lillesøsteren min ble født for 22 år siden, reagerte mormor på samme måte. Hun nektet å kalle henne ved første fornavn og brukte konsekvent andre fornavn.

Men så gikk det litt tid og all sutringen var over.

Navnet var også nemlig et"sigøynernavn", fra en bok hun haddde lest.. Jadda...

Gjest lillevil
Skrevet

Er nadia sååå uvanlig? Når jeg vokste opp hette en jente jeg kjente Nadia. Tenkte aldri over at det var rart, eller uvanlig. Jeg har alltid tenkt at det er et fint navn. Moren din er ikke helt på nett, synes nå jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Nadia er et pent navn , men om hun blir blond/rødhåret osv synes jeg kanskje at navnet blir litt for eksotisk, men dette er vel fodi jeg har jobbet i skolen, og de fleste nadiane kom fra pakistan, iran osv.

Uansett, moren din må akseptere ditt valg, på samme måte omkretsen hennes sikkert aksepterte at du fikk ditt navn

Gjest Duracella
Skrevet

Slutter aldri å forbause meg over alt det teite voksne folk får seg til å gjøre og si... Jeg synes moren din og resten av hylekoret er særdeles uoppdragne og ufølsomme. Det er selvsagt dere som er foreldre som bestemmer navnet til barnet du har i magen! Hun ble vel snurt da, for at dere ikke valgte det navnet hun hadde valgt ut...

Nadia er forøvrig et nydelig navn synes jeg, hverken fillete(!?), sukkersøtt eller noe motenavn i mine øyne(men så synes jeg heller ikke man skal gå etter mote eller ikke når man velger navn; jeg synes man skal velge det navnet man liker uavhengig av hvor mange andre som har valgt det).

Dette fant jeg om Nadia-navnet på navneguiden til barnimagen: Et jentenavn av russisk opprinnelse. Nadia var på sitt mest populære i 1992 og er for tiden på 208. plass på listen over jentenavn i Norge. Betydning: russisk:på russisk og slavisk: 'håp' - på arabisk betyr det 'den første' - som på hindi: 'begynnelse'. Det er 954 personer i Norge som har dette navnet.

Vet du, dette var ny og fin info for meg. Takk ;)

Heia Nadia!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...