Gjest Kræsj Skrevet 10. juni 2011 #1 Skrevet 10. juni 2011 Jeg har blitt bedt om å være fadder på en ganske stor unge (fem år) og han skal gå opp kirkegulvet selv ved dåpen, men han er så utrolig bortskjemt! Han spiser ikke skorper og klarer ikke å knyte skolissene selv og da lurer jeg på om han er stor nok til å gå opp til presten og bli døpt. Og da har jeg fått betenkeligheter ift å være fadder på ham for når han er fem år så bør han vel skjønne litt av hva dåpen innebærer og også ha lært seg litt elementære ting? 1
Gjest Tirkes Skrevet 10. juni 2011 #2 Skrevet 10. juni 2011 ....hva er sammenhengen. Du vil ikke være fadder fordi han ikke spiser skorper? Du vil han skal spise skorper? Du vil ikke være fadder fordi han ikke kan knytte skoene selv? Og nei, du kan ikke forvente at en femåring forstå dåpen. Det er rimelig abstrakt. 7
Sofiemor Skrevet 10. juni 2011 #3 Skrevet 10. juni 2011 Men han skal vel ikke spise skorper, eller knyte skolisser i kirken vel? 6
Bolla! Skrevet 10. juni 2011 #4 Skrevet 10. juni 2011 Hva har det med at han ikke spiser skorper med saken å gjøre? 1
mac84 Skrevet 10. juni 2011 #6 Skrevet 10. juni 2011 Er jo ikke akkurat slik at babyer som døpes skjønner hva dette innebærer - synes faktisk ikke at man kan forvente så innmari mye mer av en femåring heller...ikke ift akkurat det med dåp, tro, osv.
Gjest Tirkes Skrevet 10. juni 2011 #7 Skrevet 10. juni 2011 hahaha kræsj, I love you! Kjære deg, jenta mi. NÅ skjønner jeg at du er høy som et kirkespir. Dette er da ikke såå morsomt. Hva gav de deg..? *bekymret* 3
Gjest Kræsj Skrevet 10. juni 2011 #8 Skrevet 10. juni 2011 Synes bare det er litt rart. Enten er det babydåp eller er det voksendåp, er jeg vant til. En femåring som ikke spiser skorper har lite ved døpefonten å gjøre, synes jeg, For da er ikke handlingen så veldig gjennomtenkt. Og da er det ikke så mye å være fadder på.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #9 Skrevet 10. juni 2011 hahaha kræsj, I love you! Of course you do, suckup 2
Gjest Tirkes Skrevet 10. juni 2011 #10 Skrevet 10. juni 2011 Synes bare det er litt rart. Enten er det babydåp eller er det voksendåp, er jeg vant til. En femåring som ikke spiser skorper har lite ved døpefonten å gjøre, synes jeg, For da er ikke handlingen så veldig gjennomtenkt. Og da er det ikke så mye å være fadder på. Så voksne folk med glutenallergi kan gi beng i å dåpes. Gotcha. 4
Gjest Tirkes Skrevet 10. juni 2011 #12 Skrevet 10. juni 2011 Vent litt. Dåpes ser feil ut.... Døpes? Det ser også feil ut. Tror jeg er trøtt, gitt. 1
Gjest Kræsj Skrevet 10. juni 2011 #13 Skrevet 10. juni 2011 Så voksne folk med glutenallergi kan gi beng i å dåpes. Gotcha. De finnes da glutenfritt brød. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #14 Skrevet 10. juni 2011 Synes bare det er litt rart. Enten er det babydåp eller er det voksendåp, er jeg vant til. En femåring som ikke spiser skorper har lite ved døpefonten å gjøre, synes jeg, For da er ikke handlingen så veldig gjennomtenkt. Og da er det ikke så mye å være fadder på. Helt enig. Du må nesten gi beskjed til foreldrene til dette ulumske barnet om at du krever at han skal spise skorpene sine før han blir døpt. Snakk gjerne med presten om dette også. Kanskje dere kan bli enige at i stedet for den vanlige tradisjonen med vann på hodet, så kan guttungen heller spise en skive MED skorpen, mens kirkens menighet overværer. Det haddde jammen blitt en nydelig og høytidelig seremoni. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #15 Skrevet 10. juni 2011 De finnes da glutenfritt brød. Det gjør så. Glutenallergi er ingen unnskyldning for en sånn ukristelig skorpe-holdning. 1
Gjest Kræsj Skrevet 10. juni 2011 #16 Skrevet 10. juni 2011 Helt enig. Du må nesten gi beskjed til foreldrene til dette ulumske barnet om at du krever at han skal spise skorpene sine før han blir døpt. Snakk gjerne med presten om dette også. Kanskje dere kan bli enige at i stedet for den vanlige tradisjonen med vann på hodet, så kan guttungen heller spise en skive MED skorpen, mens kirkens menighet overværer. Det haddde jammen blitt en nydelig og høytidelig seremoni. Han trenger ikke å gjøre det under dåpen, men jeg syens bare han er litt umoden for selve dåpshandlingen iom at han ikke kan spise skorper engang.
FrøkenJosefine Skrevet 10. juni 2011 #17 Skrevet 10. juni 2011 Jammen, dere skjønner jo at dette bare er en parodi på alle konfirmasjonstrådene?
mac84 Skrevet 10. juni 2011 #18 Skrevet 10. juni 2011 Man er forresten fadder for, ikke fadder på... 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #19 Skrevet 10. juni 2011 Jammen, dere skjønner jo at dette bare er en parodi på alle konfirmasjonstrådene? Eh.. Jo?
Gjest Nanette Skrevet 10. juni 2011 #20 Skrevet 10. juni 2011 Babyer som blir døpt spiser ikke skorper de heller. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå