Gå til innhold

Cipramil mot sosial angst/fobi

Gjest anonym123

Anbefalte innlegg

Gjest anonym123

Hei!

Er det noen som har erfaring med legemiddelet Cipramil mot sosial angst? Mitt hovedproblem er mange sosiale situasjoner der jeg må prestere eller få oppmerksomhet, noe som jeg gjør ofte. Jeg opplever hindringer hver eneste dag. Har forsøkt tankefeltsterapi, hypnnose og psykolog uten særlig god effekt. Fortalte om problemene mine til fastlegen og har nå fått skrevet ut Cipramil.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Karin

Jeg har tatt Cipralex (tror det er det samme) i et år nå, og jeg kan love deg at jeg har fått et fullstendig nytt liv! jeg er 33 år, og har slitt med angst og spesielt sosial angst i hele mitt liv. Tilslutt måtte jeg innse at jeg trengte hjelp, og ba legen om å få prøve pillene. Jeg har ikke angret et sekund, og vil aller helst fortsette med dem resten av livet. Noen mennseker får ubehagelige bivirkninger har jeg lest, og det har vært mye diskutert fordi noen unge har tatt selvmord etter at de har startet med dem, men hvis man ikke har sånne tanker i forveien er det ingen fare. Selv opplevde jeg noe munntørrhet i starten, ellers ingen bivirkninger. Så fra min side kan jeg bare anbefale det på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Er det noen som har erfaring med legemiddelet Cipramil mot sosial angst? Mitt hovedproblem er mange sosiale situasjoner der jeg må prestere eller få oppmerksomhet, noe som jeg gjør ofte. Jeg opplever hindringer hver eneste dag. Har forsøkt tankefeltsterapi, hypnnose og psykolog uten særlig god effekt. Fortalte om problemene mine til fastlegen og har nå fått skrevet ut Cipramil.

Takker for svar!

Jeg brukte Cipramil i ca halv annet år, mot nettopp sosial angst. Jeg ble faktisk verre.... Da jeg sluttet derimot, ble jeg "bedre", men bare til samme tilstand som før jeg begynte på Cipramil.

En venninne av meg har gått på Cipramil i kanskje nærmere 7år,og hun klarer seg ikke uten dem. Så det kommer nok an på hvem de virker på og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har tatt Cipralex (tror det er det samme) i et år nå, og jeg kan love deg at jeg har fått et fullstendig nytt liv! jeg er 33 år, og har slitt med angst og spesielt sosial angst i hele mitt liv. Tilslutt måtte jeg innse at jeg trengte hjelp, og ba legen om å få prøve pillene. Jeg har ikke angret et sekund, og vil aller helst fortsette med dem resten av livet. Noen mennseker får ubehagelige bivirkninger har jeg lest, og det har vært mye diskutert fordi noen unge har tatt selvmord etter at de har startet med dem, men hvis man ikke har sånne tanker i forveien er det ingen fare. Selv opplevde jeg noe munntørrhet i starten, ellers ingen bivirkninger. Så fra min side kan jeg bare anbefale det på det sterkeste!

Takk for innspill! Bruker du Cipralex alene eller i tillegg til annen form for behandling? Hva slags situasjoner sliter du mest med?

Jeg tror heller ikke Cipralex alene kan få skylden for at noen tar selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg brukte Cipramil i ca halv annet år, mot nettopp sosial angst. Jeg ble faktisk verre.... Da jeg sluttet derimot, ble jeg "bedre", men bare til samme tilstand som før jeg begynte på Cipramil.

En venninne av meg har gått på Cipramil i kanskje nærmere 7år,og hun klarer seg ikke uten dem. Så det kommer nok an på hvem de virker på og ikke.

Synd de ikke virker på deg, og det er vel som du sier veldig individuelt. Får vente og se :)

Har du prøvd noen andre medisiner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synd de ikke virker på deg, og det er vel som du sier veldig individuelt. Får vente og se :)

Har du prøvd noen andre medisiner da?

Ja kan godt hende de virker på deg :) Lykke til uansett :)

Jeg fikk sobril etter perioden på Cipramil, og har brukt dem siden. Med måte selvsagt. Og så lenge jeg bare har sobril tilgjengelig, så dempes angsten automatisk, en viss grad, og jeg har hatt det bedre enn forventet siden jeg fikk dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ja kan godt hende de virker på deg :) Lykke til uansett :)

Jeg fikk sobril etter perioden på Cipramil, og har brukt dem siden. Med måte selvsagt. Og så lenge jeg bare har sobril tilgjengelig, så dempes angsten automatisk, en viss grad, og jeg har hatt det bedre enn forventet siden jeg fikk dem :)

Så bra du fant noe som funka:) Hva slags situasjoner sliter du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin

Takk for innspill! Bruker du Cipralex alene eller i tillegg til annen form for behandling? Hva slags situasjoner sliter du mest med?

Jeg tror heller ikke Cipralex alene kan få skylden for at noen tar selvmord.

jeg gikk til psykolog en periode, har også prøv tankefeltsterapi, men ingenting hjalp. Nå har jeg det helt fantastisk, så jeg trenger ikke noe i tillegg. Jeg slet med det minste ting tidligere, alt fra å handle, hente post i de værste perioder, alt som hadde med å snakke i forsamliger og fremførelser på skolen, søke jobb, ringe lege,tannlege, alt som hadde med offentlige kontorer, og fester, familieselskap.. ja You name it! man lever ikke livet fullt ut når man har det på den måten, jeg er nesten litt bitter nå, når jeg tenker på alt jeg har gått glipp av, og hvor mye dette har påvirket livet mitt.

Jeg er så glad for at jeg endelig fikk hjelp, noen ganger tenker jeg på å sende takkekort til legen som ga mg pillene haha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

På meg funket det ikke. Det eneste som skjedde var at jeg gikk opp 25 kg i vekt. Er ikke blitt normalvektig ennå, ett år etter at jeg sluttet med svineriet.(Men har gått ned noe, da...)

Cipramil og Cipralex er for øvrig ikke det samme.

Ciplaex gjorde kun en ting for meg: Jeg ble søvnig og sovnet over alt der jeg satt stille i mer enn femten minutter.

Men fikk angstanfall likevel, i tillegg til en ny angst: Angsten for å sovne utenfor hjemmet.

Ja, ja. Sånn går no dagan...

TS , du må vente en stund på effekt mot angsten og belage deg på å passe nøye på hvor stor mengde du spiser. Cipramil er apetittdrivende, og du spiser gjerne en større mengde enn vanlig uten å merke det. Kjøp gjerne en kjøkkenvekt og vei maten din for å unngå vektfella...

Håper det virker for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg gikk til psykolog en periode, har også prøv tankefeltsterapi, men ingenting hjalp. Nå har jeg det helt fantastisk, så jeg trenger ikke noe i tillegg. Jeg slet med det minste ting tidligere, alt fra å handle, hente post i de værste perioder, alt som hadde med å snakke i forsamliger og fremførelser på skolen, søke jobb, ringe lege,tannlege, alt som hadde med offentlige kontorer, og fester, familieselskap.. ja You name it! man lever ikke livet fullt ut når man har det på den måten, jeg er nesten litt bitter nå, når jeg tenker på alt jeg har gått glipp av, og hvor mye dette har påvirket livet mitt.

Jeg er så glad for at jeg endelig fikk hjelp, noen ganger tenker jeg på å sende takkekort til legen som ga mg pillene haha! :)

Så bra at Cipralexen fungerer! Jeg kommer til å sende kort til legen selv om dette funker :)

Jeg har fått en henvisning som jeg kan sende til psykolog, men er fortsatt litt usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Noen personer endrer personlighet også, når de går på disse tablettene og blir en "annen enn seg selv",- en mer paratsom, oppstemt og ukritisk utgave som ikke ligner fullt ut på den de egentlig er i utgangspunktet. Det er ikke alltid positivt det heller.

Spesielt familien kan reagere med å ikke kjenne igjen denne energiske personen de plutselig bor sammen med.

Men så lenge man lever godt med det må man jo bruke medisinet, så man kan ha det bra og fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøvde cipramil for noen år siden ved kjærlighetssorg. Jeg var så langt nede at jeg fikk syke tanker i begynnelsen, pluss at jeg følte at de ikke hjalp noe særlig. Nå vurderer jeg å høre med legen om jeg kan få ny resept pga sosial angst, men har lege skrekk og føler meg litt hypokonder. Skulle ønske jeg kunne ringe å spørre, men det hjelper vel ikke når det gjelder slike ting...Er ikke i nærheten så ille i dag som det var da, så er ikke redd for slike bivirkninger igjen, men bare for å komme utav kneika med litt hjelp kunne fungert greit tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

På meg funket det ikke. Det eneste som skjedde var at jeg gikk opp 25 kg i vekt. Er ikke blitt normalvektig ennå, ett år etter at jeg sluttet med svineriet.(Men har gått ned noe, da...)

Cipramil og Cipralex er for øvrig ikke det samme.

Ciplaex gjorde kun en ting for meg: Jeg ble søvnig og sovnet over alt der jeg satt stille i mer enn femten minutter.

Men fikk angstanfall likevel, i tillegg til en ny angst: Angsten for å sovne utenfor hjemmet.

Ja, ja. Sånn går no dagan...

TS , du må vente en stund på effekt mot angsten og belage deg på å passe nøye på hvor stor mengde du spiser. Cipramil er apetittdrivende, og du spiser gjerne en større mengde enn vanlig uten å merke det. Kjøp gjerne en kjøkkenvekt og vei maten din for å unngå vektfella...

Håper det virker for deg :)

Takk for tips :)

Ja, jeg har hørt at det er en av bivirkningene... Du hadde tydeligvis ikke hellet med deg med cipralexen. Men, hva er så den konkrete forskjellen mellom Cipramil og Cipralex. Jeg har lest at Cipramil er forgjengeren, men tydlige forskjeller kan jeg ikke lese meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Så bra at Cipralexen fungerer! Jeg kommer til å sende kort til legen selv om dette funker :)

Jeg har fått en henvisning som jeg kan sende til psykolog, men er fortsatt litt usikker..

Det er en stor fordel for deg å bruke den henvisningen, siden pille rkan ikke fjerne årsaken til at du fikk en lidelse. De er bare en krykke til støtte for deg, mens psykologen kan hjelpe deg å endre på årsakene til det du sliter med, samt å motivere deg til å foreta endringer dersom det trengs for at du aks ha det bra også UTEN piller på sikt.

Piller kan nemlig ikke leve livet for deg. Det må desverre du gjøre selv, selv om pillene kan hjelpe deg ut av en vond sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra du fant noe som funka:) Hva slags situasjoner sliter du med?

Hovedsaklig så sliter jeg med sosial angst og "vanlig" angst utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for tips :)

Ja, jeg har hørt at det er en av bivirkningene... Du hadde tydeligvis ikke hellet med deg med cipralexen. Men, hva er så den konkrete forskjellen mellom Cipramil og Cipralex. Jeg har lest at Cipramil er forgjengeren, men tydlige forskjeller kan jeg ikke lese meg til.

Da må du nok spørre en farmakolog på apoteket hvis du skal få god info om dette.De har plikt å informere når du tar dette, så spør når du henter neste pakning. Det er jobben deres å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest kvinne 33

Cipramil er eldre utgave av Cipralex har psykiater fortalt meg. Har brukt Cipralex mm og det har gitt meg et mye bedre liv (mot depresjon, noe sosial angst). Kvalme, hodepine som bivirkninger de to første ukene. Regn med 2-3 måneder før de begynner å ha effekt. Etterhvert har jeg kun noe mer svetting om natten som eneste bivirkning og det er jo ingenting mot alle fordelene. Vektøkning har slett ikke vært et problem, opplever heller at den virker appetittregulerende/ kanskje demper appetitten noe. Mao Cipralex kan virke veldig bra for noen og for andre ikke, men verd å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Cipramil er eldre utgave av Cipralex har psykiater fortalt meg. Har brukt Cipralex mm og det har gitt meg et mye bedre liv (mot depresjon, noe sosial angst). Kvalme, hodepine som bivirkninger de to første ukene. Regn med 2-3 måneder før de begynner å ha effekt. Etterhvert har jeg kun noe mer svetting om natten som eneste bivirkning og det er jo ingenting mot alle fordelene. Vektøkning har slett ikke vært et problem, opplever heller at den virker appetittregulerende/ kanskje demper appetitten noe. Mao Cipralex kan virke veldig bra for noen og for andre ikke, men verd å prøve.

Takk for info. Jeg synes den er absolutt verdt å teste ut...

Har han sagt at Cipralexen har bedre virkning enn cipramilen da? Har den andre virkeområder? Har hatt litt hodepine selv, men jeg kan overleve noen bivirkninger bare den fungerer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for info. Jeg synes den er absolutt verdt å teste ut...

Har han sagt at Cipralexen har bedre virkning enn cipramilen da? Har den andre virkeområder? Har hatt litt hodepine selv, men jeg kan overleve noen bivirkninger bare den fungerer. :)

Det er ingen her på forumet som kan svare deg på hvilken medisin du skal ta og hvorfor det er best. Det kan bare lege og psykiater gjøre, siden det er individuelt og avhengig av diagnose. Selv med samme diagnose er medisinering individuelt.Derfor er det dumt å spørre på et forum om slike ting.Virkning og bivirkning vil også bli helt individuelt for deg og dui kan ikke sammenligne deg med de som svarer her når du ikke vet hva de lider av, kroppsvekt, genr, dosering, alvorlighet av symptomer eller noe.

Spør legen dersom du har fått for lite info, og spør de på apoteket dersom det er noe du ikke har forstått.

Det er ikke så innmari vanskelig å spørre de som faktisk kan svare, i stdet for å basere seg på villedenede synsing fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Denne tråden bør egentlig rapporteres og bli stengt da ingen kan vite havslags kvalifikasjon de har som svarer, og TS har så konkrete spørsmål, som kun hennes lege og psykolog bør svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...