Gå til innhold

Kaste vs beholde barneklær med flekker på

Hva gjør du med barneklær som det har kommet flekker på?   

16 stemmer

1. 1. Hva gjør du med barneklær som det har kommet flekker på?

• Kaster
      4
    • Sender til fretex
      0
    • Bruker bare hjemme
      4
    • Bruker i barnehagen
      4
    • Bruker overalt
      4

Anbefalte innlegg

Gjest Nanette
Skrevet (endret)

Når ungen får sølt en flekk eller to på klærne sine, hva gjør du med de etterpå? Blir de fortsatt brukt, eller kastes de? Blir jo lett flekker etterhvert...

Og hva bruker dere til barnehageklær, det sies at man ikke skal bruke klær der som man er redd for, men å sende ungen til barnehagen med flekkete klær er vel heller ikke noe særlig... Eller? Hva gjør dere andre?

:)

Endret av Nanette
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor skjemmende flekken(e) er. Vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Gjest Nanette
Skrevet

Hvis det f eks er ketsjup oppover ermene? Eller flekker midt på foran på bodyen?

Skrevet

Veldig skjemmande flekkar som ikkje går vekk i vask = plagget blir heime-plagg ;) Viss det gjeld ein body/trøye kan den jo brukast under ein genser då.

Viss flekkane ikkje er så veldig skjemmande, brukar eg plagga akkurat som vanleg. Er ikkje så nøye på det... :sjenert:

Brukar mest ganske mørke fargar til ungane då. Mørkeblått, grønt og raudt fungerar betre enn lyseblått og kvitt ;)

Gjest Ruccola
Skrevet

Jobbet i barnehge før, og vi hadde mye forskjellig der.

Alt ifra utslitte joggedresser til ny dongeri. Alt ettersom. Vi i barnehagen tenker absolutt ikke noe over om klærne er både hullete og flekkete (såsant det ikke er ferske matrester da, det er da hakket sløvt i mange tilfeller, spesiellt når de kommer igjen i dem neste dag også... ;) )

Men når ermene på genseren ikke rekker lenger enn midt på armen DA sier vi ifra om at den enseren burde få permisjon :fnise:

Opplevde faktisk en gang en ganske ny jente som kom i en adidas joggedress. Faren gav instruksjoner om at den skulle byttes til noe annet om vi skulle male eller grise......

Da måtte jeg fint fortelle ham at om vi skulle gjøre dette på 20 barn - ble det rett og slett ikke tid til noe maling!

Og så la jeg til at vi skulle gjøre det i dag, men i fremtiden vil vi helst at barnet ikke kommer i ting man er ordentlig redd for/ er dyrt ;)

Vet ikke hva jeg kommer til å gjøre når mitt barn kommer, men tror nok man ser det an hvilket plagg det er og hvor synlig det er :) Finnes jo alltids muligheten å farge ting også da for å kamuflere flekker :jepp: Vet mange gjør dette med ull siden det er såppass dyrt ;)

• Liker 1
Skrevet

Store flekker; kastes.

Mindre flekker/ vanskelig å se; bruker i barnehagen. Han blir levert med rent tøy og kommer hjem med flekkete tøy hver gang allikevel.

Hjemme, eller altså når vi skal ut og treffer på andre har han alltid på seg det peneste tøyet.

Vil Fretex virkelig ha tøy med flekker som ikke går bort?

Skrevet

Håper virkelig ikke det er folk som kaster barneklær fordi det er flekker på dem. Det minste man kan gjøre er å gi klærne videre til noen som trenger dem.

Og blir det ikke fryktelig dyrt å skulle kjøpe nye klær hver gang noen blir flekkete? Da ville jeg heller invistert i en skikkelig flekkfjerner. Det meste kan vel vaskes bort med riktig behandling?

Gjest Nanette
Skrevet

Håper virkelig ikke det er folk som kaster barneklær fordi det er flekker på dem. Det minste man kan gjøre er å gi klærne videre til noen som trenger dem.

Og blir det ikke fryktelig dyrt å skulle kjøpe nye klær hver gang noen blir flekkete? Da ville jeg heller invistert i en skikkelig flekkfjerner. Det meste kan vel vaskes bort med riktig behandling?

Ja, det er det jeg også tenker på, at det blir veldig dyrt. Hvilken flekkfjerner vil du anbefale?

Skrevet

Einig med deg...

På helsestasjonen her har me ei ordning der alle som vil, kan leggje frå seg klær dei ikkje treng/vil ha, og alle som høyrer til helsestasjonen, kan ta klær til eiga bruk. Tykkjer det er ei flott ordning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skifteklær i barnehagen, undertrøyer osv. Mye flekker går forresten bort hvis man tører klærne i skinnende sol, bla. tomatsaus og slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe poeng å sende flekkete ,hullete klær til Fretex. etc. De blir kastet.

Gjest MrsTux
Skrevet

Vi kaster ikke ting med flekker som ikke er veldig skjemmende. Unger søler seg til med en gang likevel... Særlig i barnehagen.

Jeg vet likevel ikke om jeg ville gitt bort klær istedet for å kaste. Det føles litt sånn "det er ikke bra nok for mitt barn, men sikkert greit for ditt barn"-ovenfra-og-ned, hvis dere skjønner...

Skrevet

Ja, det er det jeg også tenker på, at det blir veldig dyrt. Hvilken flekkfjerner vil du anbefale?

Hmm, det er moren min som har stått for flekkfjerningen her i huset, så jeg kan desverre ikke så mye om det selv :sjenert: Men hun har fått vekk de mest utrolige flekker.

Gjest Nanette
Skrevet

Skifteklær i barnehagen, undertrøyer osv. Mye flekker går forresten bort hvis man tører klærne i skinnende sol, bla. tomatsaus og slikt.

Det skal jeg prøve! Godt tips!

Gjest Nanette
Skrevet

Vi kaster ikke ting med flekker som ikke er veldig skjemmende. Unger søler seg til med en gang likevel... Særlig i barnehagen.

Jeg vet likevel ikke om jeg ville gitt bort klær istedet for å kaste. Det føles litt sånn "det er ikke bra nok for mitt barn, men sikkert greit for ditt barn"-ovenfra-og-ned, hvis dere skjønner...

Enig med deg i det, men lurer likevel på hvor jeg skal gjøre av klær som vi ikke vil bruke fordi det er flekkete. Og da er kanskje å sende klærne videre bedre enn å bare kaste? Eller? :)

Skrevet

Kommer litt an på hvor skjemmende flekken er. Svære gule flekker på hvite klær går rett i søpla. Kunne foressten ikke falle meg inn å gi bort klær med flekker..

Gjest MrsTux
Skrevet

Enig med deg i det, men lurer likevel på hvor jeg skal gjøre av klær som vi ikke vil bruke fordi det er flekkete. Og da er kanskje å sende klærne videre bedre enn å bare kaste? Eller? :)

Jeg tenker: Enten er det brukbart, og vi bruker det selv, eller så er det ikke brukbart, og det kastes. (Vi er ikke så nøye på flekker her i huset altså, det meste brukes til det er fravokst eller utslitt :) )

Gjest Viljah
Skrevet

Hvis det er et plagg jeg er glad i, og flekken er liten, så overser jeg den og bruker hjemme og i bhg. Men ikke når vi skal bort. Stygg flekk på plagg jeg ikke er spes glad i, kastes. De fleste flekker går av i vask da, med biotex.

Gjest Ruccola
Skrevet

Hør forresten med barnehagen deres om de vil ha det om dere skal kaste noe :)

For man vil helst ikke låne klær av andre barn om et barn ikke har mer eget tøy, og i mange av de barnehagene jeg har jobbet i har vi da hatt en kommode med litt barnehagetøy i!

Alt fra strømpebukser og truser til tykkegenseregensere :)

Gjør ikke noe om det er et lite hull i eller en flekk eller om strikken er litt løs. Det er rett og slett en kriseordning så man slipper å låne fra "Kari" sin skiftekurv når "Anne" har tisset seg ut for fjerde gang samme dagen og ikke har mer rent tøy ;)

Skrevet

Jeg synes det. Har selv arvet flekkete ulltøy fra en venn (flott under t-skjorter og som skiftetøy) - og har arvet videre flekkete tøy til andre (og sett det i bruk senere). Selvsagt med beskjed om at det er flekker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...