Gå til innhold

Å planlegge et bryllup.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyforlova og ny på disse sidene.

Vi skal gifte oss i september neste år. Å bestille kirke er det eneste vi har gjort og nå leter vi desperat etter bryllupslokale, noe som ikke var så lett som jeg trodde :klø:

Jeg har tenkt at så fort det er i boks, kan vi "slappe" av i alle fall til etter jul, og begynne å ordne mere da. Men etter som jeg har lest forskjellige innlegg på disse sidene virker det som om "alle" har alt under kontroll lang tid før vielsen. Har liksom ikke falt meg inn at fotograf, innbydelser , bordkort osv (og ikke minst brudekjole...). er noe som må ordnes allerede nå...

Begynner å bli litt stressa jeg, ligger jeg allerede bak skjema ?? Håper på gode råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er av den typen som liker å ha ting gjort. Derfor har jeg gjort mye, selv om det er over et halvt år igjen til bryllupet. Min søster brukte et halvt år fra forlovelse til bryllup - og rakk å planlegge et utrolig flott bryllup på den tida.

Så det kommer så an på person og type bryllup du ønsker. Du har jo nesten et år på deg - det er ikke noe problem å ordne bryllupet på den tiden.

Vi begynte med å bestille kirke, festlokale og fotograf. Så fant vi klær. Dermed har vi de store og viktige tingene i boks, og kan kose oss med alt det andre underveis.

LYKKE TIL!!

Skrevet

Jeg ville ha begynt å se på kjole, for det kan faktisk ta litt tid. Hvis den må bestilles i din størrelse, kan det fort ta 4 måneder å få den inn. Og så tar det vel litt tid å finne drømmekjolen også!

Og hvis du skal bruke en populær fotograf, burde du begynne å tenkte på å booke. Resten er det ikke så hast med.

Og så er det jo veldig forskjell fra sted til sted. Oslo og andre store byer har ventelister lange tider i forveien, mens vi ikke ble skrevet ned før et halvt år før bryllupet der vi hadde festlokale (et lite sted)

Skrevet

Du ligger ikke bak skjemaet.

Det spørs hvor mye du har tenkt å gjøre selv, eller kjøpe ferdig.

Men viktige ting som kirke og lokaler bør bestilles nå...

Skrevet

Vi skal gifte oss i august, og bestilte kirke og lokale 11-12 måneder i forveien. Det samme med fotograf. Resten tar vi det (veldig) rolig med.

Var ute og prøvde kjoler sist fredag, litt fordi jeg lurer på å få sydd, og mamma og pappa skal innom Thailand om litt...

Damene spurte selvfølgelig når vi skal gifte oss, og jeg svarte "august, det er jo lenge til", men de var ikke enige i det da.

Har begynt å tenke på invitasjonene, men bør vel få julekortene unna først...

Det ordner seg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Vi planlegger bryllup i august, og foreløpig er ingenting i boks - verken kirke, lokaler, kjole eller noe annet.

Vi har snakket en del om hvordan vi vil ha det og har undersøkt en del alternativer, men ingenting er booket ennå. Jeg blir også kjempestressa av å lese hvordan en del andre her holder på, men jeg tror nok at vi kommer i mål vi også.

Men hvis du vil ha lokaler eller kirker som er veldig populære, så er det en del som er fullbooket allerede. Det lønner seg nok å få disse to tingene på plass innen ikke altfor lang tid.

Skrevet

ikke stress! vi gifter oss i juni og det er leeenge igjen.... har ikke ordnet så mye.

skal ha hotell bryllup, og da ordner de mye der. invitasjoner og bordkort og alt annet småtterier har vi ikke tenkt på å begynne med ennå.

klær? har til pikene. ikke til mann, svenn og meg selv.

jentene her inne (inkl meg selv) er veldig interessert i tips og råd, og noen er helt bryllupsgale ( :ler: ). tror ærlig talt at "jenter flest" som gifter seg (jentene har vel stort sett kontrollen på denne festen?!?) ikke er like tidlig ute som det kan virke som her inne på kg.

men det er kjempegøy å lese om hva andre gjør, hvordan de planlegger og ordner!

lykke til!

Skrevet

Dette hørtes ut som noe jeg kunne ha sagt... Vi skal gifte oss i september - men har funnet ut at siden kirka "mi" ikke er så veldig populær så finner vi lokale (det vi ønsker oss er veldig populært) først - og setter dato ut ifra det. Regner med at vi har det klart i løpet av ei ukes tid.

Så skal vi ta det med ro. Regner med å sette i gang med resten av planlegginga etter jul en gang...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen.

Husk at de som skriver mest her på KG er de som er ivrigst til å planlegge. Alle er ikke som KG-brudene....

Skrevet
Hei igjen.

Husk at de som skriver mest her på KG er de som er ivrigst til å planlegge. Alle er ikke som KG-brudene....

Jeg er KG-brud, og jeg er pokker stolt av det..... :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mente ikke at det var noe galt i å være KG-brud, men det er kanskje slik at de som skriver mye her inne nok er de aller ivrigste bryllupsplanleggerne.

Skrevet

HEI! :D

Du kan jo begynne å tenke på dette:

15 – 9 måneder

Velg vielsesform, dato, sted og tid, vielsessted, festlokale, arrangør

Sjekk om vilkårene for inngåelse av ekteskap er til stede

Bli enig om de økonomiske betingelsene

Sett opp budsjett for bryllupskostnadene, sett opp bryllupsplan (hva som skal gjøres)

Skaff forlovere og toastmaster

Bestill fotograf og videofilming til bryllupet

Velg blomster, form og stil, fastsett meny, velg musikk

9 – 6 måneder

Velg stil og form på trykksaker

Sett opp en foreløpig gjesteliste

Send ut festvarsel

Velg bryllupsklær (og bryllupsreise)

Ringer og morgengave

6 – 3 måneder

Lag gaveliste

Sett opp den endelige listen over gjester som skal inviteres

Lag utkast til bordplassering og bordkart

Lag en oversikt over plasseringa i kirken

Lag en overnattingsplan

Lag en transportplan

Antrekket klargjøres

Bestill blomster og kake

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...