AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #1 Skrevet 10. juni 2011 Jeg har nå jobbet i jobben min i et års tid. For noen dager siden spurte noen meg "har du hatt medarbeidersamtale?" de ble sjokkerte over at jeg enda ikke hadde hatt en slik samtale. Nå lurer jeg på, når skal man ha en slik samtale ? Er det sjefen som ordner dette, og hva prater man om på denne samtalen ? All informasjon og erfaringer tas imot med stor takk!
Mynona Skrevet 10. juni 2011 #2 Skrevet 10. juni 2011 Husker ikke når jeg hadde det første året jeg var ansatt, men nå har jeg det en gang i året. Tror jeg hadde det etter 6 mnd det første året. På mine medarbeidersamtaler snakker vi om utvikling (altså min utvikling), ønsker for fremtiden, kurs jeg kunne tenke meg, lønnsforhandlinger, også får jeg feedback på hvordan de synes jeg gjør det (det går vel egentlig under utvikling). Jo, også lurer de på om det er noe jeg vil ta opp.
Kara W Skrevet 10. juni 2011 #3 Skrevet 10. juni 2011 Medarbeidersamtaler skal man ha en gang i året. Det er vanlig å ta det etter endt prøvetid, men ellers har som regel bedriften en bestemt periode på året når denne skal tas. Som Mynona sier så prater man om fremtidsplaner og hva man selv ønsker fremover, og hva sjefen synes om arbeidet ditt. Begge parter kan her ta opp om de er misfornøyde med noe, og det kan legges en plan for hvordan å forbedre det. Noen velger å ta lønnsforhandlingene sammen med medarbeidersamtalen, men det synes jeg er en uting. De er vanskelig å først skulle være ærlig om at man er misfornøyd eller ikke takler jobben perfekt, for så å gå over til å argumentere for høyere lønn. Jeg har alltid krevd at disse to møtene blir holdt separat.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #4 Skrevet 10. juni 2011 Hva gjør man når man har en enormt konfliktsky sjef som nekter å gjennomføre medarbeidersamtaler? Dette til tross for at jeg har etterspurt det på grunn av at jeg har behov for å ta opp viktige ting..
Kara W Skrevet 10. juni 2011 #5 Skrevet 10. juni 2011 Hva gjør man når man har en enormt konfliktsky sjef som nekter å gjennomføre medarbeidersamtaler? Dette til tross for at jeg har etterspurt det på grunn av at jeg har behov for å ta opp viktige ting.. Er det noen andre du kan gå til? Sjefens sjef, personalansvarlig e.l.? Hvis ikke er det bare å virkelig insistere "Jeg må prate med deg, passer det rett etter lunch?" Ikke gi deg før du har fått bekreftet et tidspunkt i nær fremtid.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 Er det noen andre du kan gå til? Sjefens sjef, personalansvarlig e.l.? Hvis ikke er det bare å virkelig insistere "Jeg må prate med deg, passer det rett etter lunch?" Ikke gi deg før du har fått bekreftet et tidspunkt i nær fremtid. AB over her igjen. Har fortsatt ikke fått pratet med lederen min, selv etter klage til øverste. Vurderer sterkt å gå til arbeidstilsynet med dette, da jeg aldri har opplevd å bli ignorert på denne måten før. På grunn av arbeidstid treffer jeg lederen min sjelden eller aldri så jeg kan ikke "huke tak i" personen. Kan man under noen omstendigheter kreve å få en annen leder?
paranoia Skrevet 16. desember 2011 #7 Skrevet 16. desember 2011 (endret) jeg syns du skal be om medarbeidersamtale skriftlig og sende kopi til øverste leder redigering: Jeg syns også det skal stå i brevet at øverste leder får kopi Endret 16. desember 2011 av paranoia
Knirke Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 For guds skyld ikke åpne deg for mye på en medarbeidersamtale (om arbeidsmiljø, trivsel osv.). Jeg gjorde det, og alt jeg sa ble brukt mot meg senere 1
xante Skrevet 16. desember 2011 #9 Skrevet 16. desember 2011 For guds skyld ikke åpne deg for mye på en medarbeidersamtale (om arbeidsmiljø, trivsel osv.). Jeg gjorde det, og alt jeg sa ble brukt mot meg senere Det er faktisk et veldig godt råd. Man bør ikke bruke for mye tid på bagateller og negativitet heller med heller komme med forslag som kan bedre en nåværende situasjon uten å klage på situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #10 Skrevet 16. desember 2011 For guds skyld ikke åpne deg for mye på en medarbeidersamtale (om arbeidsmiljø, trivsel osv.). Jeg gjorde det, og alt jeg sa ble brukt mot meg senere Uff, ja. Noen har allerede sluttet etter press fra ledelsen, fordi de ropte for høyt med sine meninger. Vil heller ikke si at jeg bruker tid på bagateller, da det er grove feil som har blitt gjort av ledelsen mot flere ansatte. Synd jeg trives så utrolig godt i selve jobben, hvis ikke hadde jeg sluttet på flekken. Nå er jeg konstant livredd for å miste jobben, og har blitt deprimert (har vært hos lege). Det skal sies at arbeidsplassen har blitt saksøkt av tidligere ansatte før, der ansatte vant.
xante Skrevet 16. desember 2011 #11 Skrevet 16. desember 2011 Jeg påstod ikke du brukte tid på bagateller det var et generelt tips. Det er en felle man fort kan gå i.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #12 Skrevet 16. desember 2011 Er det noen andre du kan gå til? Sjefens sjef, personalansvarlig e.l.? Hvis ikke er det bare å virkelig insistere "Jeg må prate med deg, passer det rett etter lunch?" Ikke gi deg før du har fått bekreftet et tidspunkt i nær fremtid. Det er mulig du får et møte med personen da, men det blir ikke en medarbeidersamtale med mindre du har spesifisert dette. Begge skal også ha mulighet til å forberede seg. I tillegg er det vel kanskje verdt å nevne selv om det kanskje ikke er relevant i akkurat denne saken at man har rett til en medarbeidersamtale i året, at medarbeidersamtaler er frivillig fra arbeidstakers side (man må ikke ha en om man ikke vil) samt at man må være ansatt i bedriften (jobber man på oppdrag via et bemanningsbyrå har man ikke rett til medarbeidersamtale på oppdragsstedet).
Skywalker Skrevet 16. desember 2011 #13 Skrevet 16. desember 2011 For guds skyld ikke åpne deg for mye på en medarbeidersamtale (om arbeidsmiljø, trivsel osv.). Jeg gjorde det, og alt jeg sa ble brukt mot meg senere Dette er min erfaring også, desverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå