Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg leste den tråden med barnet med hull i melketenner, så tenker jeg på minste jenta mi.

Hun er 2,5 år. Det er en kamp ved hver tannpuss. Jeg må bruke makt for å få pusset litt over. :snurt: Kniper munnen igjen.

Prøvd sanger alla "puss, puss suss osv" men det er IKKE morsomt.

Er litt tom for ideèr....

Noen gode tips og erfaringer der ute?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lacus
Skrevet (endret)

Velsa mi hadde en periode hvor hun ikke ville pusse tennene. Jeg laget en liten historie om tanntrollet som kunne bo i munnen til mennesker som ikke pusset tennene sine, med veldig innlevelse såklart :fnise:

Det fikk gang på sakene. Hun gapte høyt og skulle se i speilet om hun kunne se tanntrollet og jeg fikk pusse.

Verdt et forsøk i vertfall :)

Endret av Lacus
AnonymBruker
Skrevet

Noen tips:

La henne få pusse litt selv først/etterpå?

Du pusser dine tenner samtidig?

Bytte tannkrem/la henne få velge tube på apotek/butikk?

Elektrisk tannbørste med prinsesse på som spiller musikk?

Se på youtube på mobilen mens du pusser?

Stå foran speilet?

La henne velge fluorsmak til etterpå?

Vi har heldigvis ikke noe problemer med å tannpussen og jeg får til og med lov til å bruke tanntråd uten innvendiger, men etter det jeg har lest og hørt av helsesøster må man faktisk bruke makt dersom de absolutt ikke vil. Tannhelsen er utrolig viktig.

Skrevet

Hehe... her var det maange gode ideèr :jepp:

Tanntrollet skal jeg prøve meg på :takke:

Hun elsker å stå foran speilet med storesøster å pusse selv. Men nekter at vi gjør det.

Gir dere fluor tabletter til 2 åringer? Det har ikke slått meg å begynne med egentlig. De er da vel for små til det?

Hadde ingen problemer da hun på 8 var liten. Men er det en ting jeg er streng på, så er det tannpussen. Så makt må til.

Men det kom mange fine tips her.

Jeg har blitt så frustrert at jeg klarte ikke komme på en løsning.

Det har gått noe bedre når pappaen tar kveldstellet.

AnonymBruker
Skrevet

Gir dere fluor tabletter til 2 åringer? Det har ikke slått meg å begynne med egentlig. De er da vel for små til det?

Jepp! Vi har gitt det i ca. 1 år (han er 26 mndr nå). Vet at det er svært delte meninger om dette, men vi har altså valgt å gjøre det. Må kjøpe de som er til barn fra 6 mndr. Tror noen av de de har i vanlige butikker er for større barn, vi kjøper våre på apotek. Snakket med hs om dette og hun syntes vi kunne gi. Har en venninne som er tannlege og hun mener det samme. Legen sa at det var opp til oss å bestemme.

AnonymBruker
Skrevet

Fortell hva du pusser bort mens du pusser tennene hennes. Som f.eks "der pussa vi vekk en diger brødskive, og der fikk vi tatt sjokoladen du spiste i dag"

Skrevet

La henne se filmen "Karius og Baktus" ;)

Vår datter så denne, og etter det ble det veeeeeeeldig morsomt å først finne Karius, og så Baktus inni munnen. De løp av gårde, og vi måtte pusse etter, så fikk vi fatt på en og skylte han ned i vasken. Så var det neste mann ;)

I tillegg ble fluortabletten en belønning etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er også tannpussen en kamp. Uansett om det er populære bestemor eller vi som gjør det, om vi pusser samtidig med henne, og prøver alle triks i boka. Youtube på mobilen har vi ikke prøvd, skal huske på den i kveld :)

Når begynner dere å gi fluortabletter? Vår datter er 1 1/2, og jeg har aldri prøvd, men ser for meg at hun slett ikke skjønner at den skal suges på. Ting hun ikke får til å tygge, pleier å komme rett ut av munnen igjen.

Skrevet

Vi hadde det sånn frem til vi kjøpte elektrisk tannbørste til hun.. Nå er det MYE bedre! Det står fra 3år på esken (vi har braun, den roterer.. Philips sin vibrerer og kiler rett og slett for mye etter min mening..) men det er kun pga små deler hvis de tygger skikkelig på børstehodet og klarer å ødelegge det.. Og tro meg, det skal litt til! Det har aldri skjedd her, og det virker som at hun prøver noen ganger :fnise:

Gjest Annaires
Skrevet

Flux har frøkna her fått siden hun var ca et år.

Her funker det fint med elektrisk tannbørste, og historien om karius og baktus.

Hun er forøvrik to år.

Skrevet

Min gut på 21 mnd har blitt mykje enklare å pusse tennane på etter at eg byrja å gje han fluortablett etter pussing. Er som natt og dag. Den svakaste styrken kan du gje frå 1 år, ein gong om dagen (kvelden). Mange ungar oppfattar det som ein belønning å få fluortablett etter puss. Det har verkeleg gjort underverker her, så eg anbefalar det, sjølv om dei lærde stridast litt om akkurat det ;)

Skrevet

Jeg er det man kan kalle , en pusse-nazi :fnise:

Jenta har vert en drøm å pusse tennene til fra starten. Men desverre har hun nok arvet tennene fra faren sin, og de får lett hull. Hun har et påbegynnende hull nå , som er stabilt,altså det blir ikke større. Har vert regelmessig til tannlegen og fått på fluor.

Så man kan få hull i tennene uansett hvor nazi man er på pussing av tenner ;)

Skrevet

Siden barnet legger seg før, og må pusse tennene før foreldrene kan det være en ide å pusse tennene samtidig? Altså hun pusse sine egne, og du pusse dine?

Ellers er det veldig mange gode forslag over =)

Skrevet

Hei,det var min tråd du snakket om. Mitt barn skrek som om vi drepte hn hver tannpuss før,men vi har sett karius og baktus og

Lest bok og det hjalp-etter at man gjort det mange ganger. Også får hn pusse etter at vi har pusset,mens vi pusser våre tenner.

AnonymBruker
Skrevet

Å det er ikke noe kjekt dette her nei, når de nekter å pusse... Her måtte jeg til slutt tvinge barnet til å pusse tennene, UANSETT om han hylskrek... Men etter 2 kvelder med krig gapte han opp og jeg fikk pusset. Han har alltid selv pusset litt, men det er jo for at tannkremen var så god.. I dag er han straks 10 år og pusser selv først og jeg går alltid over etterpå. Fluor har vi brukt så lenge jeg kan huske, fra han fikk lov til å ta disse tablettene.. Når han var 6 år synes han det var tøffere å bruke den flytende formen og det gjør han også i dag... Snakket med tannlegen om dette og hun synes det var flott han fikk det :-D Pr i dag har han ikke hatt hull i noen tenner... Både faren og jeg har slitt med dårlige tenner så vi håper og tror at han slipper unna når han nå er så flink med tanntråd, tannpuss med litt hjelp og fluorskylling til slutt :-D

Skrevet (endret)

Jeg prøvde alle disse tingene eg også men den eneste måten jeg fikk pusset tennene på sønnen min var ved tvang. La han i senga og holdt fast armene hans, han hylte, skrek og sprellet mens jeg pusset i vei. Det var det eller hull og tannråte. Da ble valget enkelt.

Endret av Liquorice
Skrevet

Jeg prøvde alle disse tingene eg også men den eneste måten jeg fikk pusset tennene på sønnen min var ved tvang. La han i senga og holdt fast armene hans, han hylte, skrek og sprellet mens jeg pusset i vei. Det var det eller hull og tannråte. Da ble valget enkelt.

Det var akkurat slik vi måtte å... Ikke noe kjekk måte å gjøre det på men fikk da pusset.... I dag pusser han som sagt uten noe problem med litt hjelp fra oss etterpå...

Skrevet

Ja det går seg til etter hvert heldigvis, men jeg måtte bruke tvang i sikkert et par år. Uff

AnonymBruker
Skrevet

Ja det går seg til etter hvert heldigvis, men jeg måtte bruke tvang i sikkert et par år. Uff

Ja går litt tid, men takken er jo kanskje pene tenner, og da er det VERDT det :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...