AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #1 Skrevet 10. juni 2011 Sønnen min på litt over 14 mnd er glad i mat, elsker frukt og han spiser som regel to brødskiver (-skorpa) + litt grøt til frokost. Problemet er vel egentlig ikke spisevanene hans, men bordvanene hans. For helt siden han begynte å spise brødskive selv, har han bare revet vekk tallerkenen. Det har gjort at vi rett og slett har lagt brødbitene rett på bordet. Dumt, jeg vet det, men gjort er gjort. Men nå skjønner jeg at vi må få bukt med problemet, for han skal i barnehage i august og der går jeg utifra at man krever at barna bruker tallerken, og det vil jeg jo selvsagt, man vet ikke hvor godt bordene blir vasket der. (Til dere som måtte tenker på det; bordet hos oss blir vasket med desinfiserende etter hvert måltid, så det er ikke noe å si på hygiene..) Noen tips til hvordan vi kan løse dette på en lur måte? Et annet problem jeg er veldig flau over, og som gjør at jeg velger AB funksjonen på dette innlegget: han har blitt vant til å få ett eller annet å leke med eller bli distrahert av ved bordet.. Dette gjelder stort sett bare når han spiser brødskive. Jeg vet ikke engang hvorfor vi begynte med dette, men det har seg slik at han spiser ca halve brødskiva uten problemer før han begynner å tulle. Spytte den ut, kaste bitene på gulvet osv.. Får han noe å leke med, spiser han resten uten problemer. Men da må vi mate han, noe som er utrolig dumt Jeg innser selvsagt hvor dumt det var å begynne med dette, men igjen; gjort er gjort, nå må vi få gjort noe med det. Hjelp? Et enkelt spørsmål på slutten; når er det vanlig at barna begynner å spise middagsmat og grøt selv, altså spise med gaffel eller skje selv? Han får prøve her, men det samme skjer jo med tallerkenen her; den ender i gulvet med en eneste gang hvis han får drive på selv. På forhånd tusen takk for svar
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #2 Skrevet 10. juni 2011 Vi driver og prøver oss fram vi også, når det gjelder dette med spising. Ang tallerken: Hva om dere innfører tallerkenen igjen sakte men sikkert, f.eks. begynn med å legge noen rosiner eller annen godis (druer?) der. Så blir han så oppslukt av det, og glemmer at det ligger på en tallerken? Og så gå over til brødskive med ekstra godt pålegg? Hos oss pleier tallerkenen ofte å få ligge, helt til hun har spist tomt, da må vi være oppmerksomme, ellers så kan hun finne på å lynkjapt kaste den i gulvet (har knust noen tallerkner på den måten). Når det gjelder det med at barnet spiser litt, og så begynner det å kaste brødbitene på gulvet etc, har vi bestemt oss for at det betyr at hun er mett og ikke skal ha mer. Da har hun kanskje spist 1 brødskive fra før, og vi vet at hun har fått i seg nok. Da pleier vi å ta bort maten, evt løfte henne ned og sette henne på gulvet. Da hender det at hun ombestemmer seg, og finner ut at hun vil ha litt mer likevel. Jenta vår begynte å mestre å spise med skje en gang mellom 1 og 1 1/2-års-alderen. Nå går det (relativt) fint å spise middag og grøt med den - i allefall når hun har smekk med kant som fanger opp det som detter ned. Av en eller annen grunn MÅ hun snu skjeia opp ned rett før hun putter den i munnen. Prøver å lære henne av med dette, men har ikke lyktes til nå. Så suppe og slikt er uaktuelt for henne å spise selv. Drikke fra vanlige glass har hun gjort lenge nå (fra godt før 1-årsalderen). Jeg vet virkelig ikke hva som er normalt, og hvordan andre gjør dette.
Donpedro Skrevet 10. juni 2011 #3 Skrevet 10. juni 2011 Hos oss bruker vi ikke tallerken. Hva de gjør i barnehagen har jeg ikke ofet en tanke. Mange barn lærer raskt hva som er korrekt i barnehagen, de ser på de andre barna. Matkasting på gulvet = mett i vårt hus.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #4 Skrevet 10. juni 2011 Jeg er absolutt ikke noen "fasit", men kan si litt om mine (ganske beskjedne) erfaringer Vår gutt er 2 år og jeg er overrasket over hvor lite gris det har blitt (til nå). Vi la også brødbitene på bordet i starten da han også hadde en tendens til å ta tak i tallerkenen og løfte den opp slik at maten føyk alle veier. Den var veldig spennende, men selvfølgelig var det ikke med vilje å grise. Vi "løste" dette med å gi han en tom tallerken en liten stund før måltidet, f.eks. hvis han satt med bordet mens jeg lagde maten. Da fikk han studere denne tallerkenen i fred og da var den ikke så spennende å løfte, smake på osv. når maten kom på den. Gikk ikke lenge før vi bare kunne gi han en tallerken med mat, uten at maten endte i gulvet før han fikk tatt en bit Dersom jeg så at vårt barn begynte å skvise brødbitene/maten i hendene (han har aldri kastet mat) så valgte jeg å ta det som et tegn på at han var mett og tok det derfor fra han. Forklarte også, gang på gang, at man ikke leker med maten og derfor tok det bort. Etterhvert fant han ut at dersom han skulle få spise det han ønsket, måtte han "spise fint" og maten ble heller ikke så spennende å utforske på den måten. Samtidig er det viktig at små barn må få utforske litt, slik at de lærer og blir kjent med nye ting. Litt pirking o.l synes jeg man må godta så lenge barna er så små. Men man ser jo raskt når utforskningen går over til å bli direkte søl og da er det bare å avslutte det hele på en vennlig, men bestemt måte (synes jeg). Som en annen sier over her, i bhg går mye av seg selv fordi de er veldig opptatt av hva de andre barna gjør og ønsker å gjøre det samme Det er helt naturlig at små barn snur skjeen på vei til munnen (ifølge hs). Vi hadde det også slik en periode, men da han var litt over 1 år begynte han å skjønne greia. Nå spiser han veldig bra, selv om han har en tendens til å ta ekstremt mye på skjeen slik at en del fortsatt havner rundt munnen Smekke med "kurv" nederst er genialt. Suppe har han fått prøve seg på før han skjønte greia med skjeen, men da tok vi så mye makaroni i tomatsuppen/fiskeboller og poteter i fiskesuppen at konsistensen var nærmere grøt enn suppe. Etterhvert økte vi veskemengden og nå er han faktisk veldig stødig når det kommer til suppe
Synne-Marie Skrevet 10. juni 2011 #5 Skrevet 10. juni 2011 Om jeg ikke husker helt feil, gikk det "kaste fatet i gulvet"-fasen av seg selv etter en stund. I mellomtiden fikk han mat på bordet. Du kan jo prøve med vanlige fat av og til for å se om han enda river de vekk. Tror ikke det er noen fare angående barnehagen, ungene lærer seg raskt rutinene der. Her har vi også brukt å avslutte måltidet når han begynner å tulle med maten. Jeg har aldri gjort noen sak av det, bare gått ut i fra at han var mett når han begynte å tulle. Spør også om han er mett/ferdig/vil gå ned, og om svaret er ja, er måltidet over. Du kan jo prøve å se hva som skjer hvis han ikke får noe å leke med? Eventuelt prøve og avslutte måltidet hvis det blir masse tull og gris? Barn er ofte flinke til å få i seg det de trenger, så om han ellers er i fin vekst, tror jeg ikke det er farlig om han en gang i blant bare spiser en halv skive. Tror det varierer når barna lærer å spise med skje og gaffel. Det kommer vel litt ann på hvor mye de øver og hvor interessert de er i å prøve. Gutten min er 20 mnd og selv om han til en viss grad bruker skje og gaffel, bruker han fremdeler også hendene en god del. Han har spist middag selv siden han kanskje var året, men til å begynne med spiste han bare med hendene, og lekte med skjeen. Jeg har likevel lagt frem bestikk til han, og etterhvert har han blitt mer interessert å bruke dem. Vi spiser som regel middag sammen, så da ser han jo på oss og hermer etter.
Wit1 Skrevet 10. juni 2011 #6 Skrevet 10. juni 2011 Vi brukte bare plasttallerkner til Ida når hun var liten. Da ble de ikke knust selv om de gikk i gulvet. Ellers var ikke det noe stort problem hos oss. Gikk veldig fort over de gangen hun prøvde seg på det. Vi hadde det også sånn at "kaste mat" betyr "jeg er mett". Hun spiste ganske bra med skje når hun var 1 - 1 1/2 år. Kjøpte en "Baby Bjørn" skje med godt håndtak. Da unngikk hun å snu skjea noe særlig også.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #7 Skrevet 10. juni 2011 Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig, det er utrolig hvor fort barn lærer seg ting når de starter i barnehagen. De ser på de andre barna og etter min erfaring hører ungene gjerne litt bedre på de ansatte i barnehagen enn foreldrene (vår unge liker iallefall å teste litt grenser på oss). En leke ved bordet kommer han sikkert ikke til å tenke på engang i barnehagen, det er jo mange andre barn der og kommunisere med. Vår unge spiser iallefall mye bedre i barnhagen. Som det blir sagt ovenfor her, ikke stress med hva barnet kommer til å gjøre i barnehagen, de ser sikkert alt mulig rart. Hjemme så får dere bare slutte med det hvis dere føler for det, vil ungen ha mer mat så spiser den, hvis ikke er en halv skive ok. Vi har latt ungen vår få tallerken (hardplast) og gaffel/skje, gikk den i golvet har vi sagt at det skal hun ikke gjøre og gitt henne en sjanse til. Blir det mer tull da så settes det inn på kjøkkenet (fortsetter da å spise mat med hendene hvis h*n da ikke er mett/ begynner å tulle med maten også).
Gjest Marmot Skrevet 10. juni 2011 #8 Skrevet 10. juni 2011 Hos oss bruker vi ikke tallerken. Hva de gjør i barnehagen har jeg ikke ofet en tanke. Mange barn lærer raskt hva som er korrekt i barnehagen, de ser på de andre barna. Matkasting på gulvet = mett i vårt hus. Samme her (bare at min ikke har begynt i barnehage ennå). Han sitter i en sånn IKEA-stol med brett, og all mat blir servert på brettet hans. Han spiser det han vil ha, og når han begynner å kaste rundt tar vi maten vekk. Noe annet er selvsagt om han mister det ved et uhell. Har bevisst valgt å la ham spise selv helt fra første stund, han blir ikke matet. Samtidig er det viktig at små barn må få utforske litt, slik at de lærer og blir kjent med nye ting. Litt pirking o.l synes jeg man må godta så lenge barna er så små. Men man ser jo raskt når utforskningen går over til å bli direkte søl og da er det bare å avslutte det hele på en vennlig, men bestemt måte (synes jeg). Veldig enig i denne. Det er lett å glemme at også mat er helt nytt for dem, tenk så spennende å få lukte, kjenne, smake for første, andre, tredje, tiende gang. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #9 Skrevet 10. juni 2011 Så flotte svar, tusen takk Når det gjelder "kaste vekk maten" = mett, så kan jeg ikke helt skjønne at det gjelder for guttungen vår, selv om jeg vet at i omtrent alle tilfeller så er det slik For han får brødskive til frokost, og kan da ikke bli mett etter en halv skive - alltid? Jeg har trodd at han gjør dette for å "være morsom" eller for å teste en grense, men kanskje vi får prøve å gå ut ifra at han er mett, da vil det kanskje bli bedre. Håper jeg Ang. mine bekymringer for barnehagen, jeg ser jo at alle her svarer det samme, så bekymringene er borte Det går seg helt sikkert til av seg selv da I mellomtiden skal vi prøve dette med å la det ligge en tom tallerken foran han mens jeg lager maten, og det med å legge noen rosiner etc på en tallerken. Det var kjempegode tips! Mens han fortsatt kaster tallerkenen i gulvet, må vi nok bare holde middagstallerkenen for han, men vi har begynt å la han få bruke skjeen/gaffelen en del selv. Enten at vi skyver gaffelen i maten for han og lar han styre den inn i munnen selv, eller at han prøver å ta tak i maten selv med den. De lærer fort, så det tar vel ikke så lang tid før han klarer det helt selv vil jeg tro. Langt svar, beklager det! Men jeg er iallefall ikke så i villrede lenger, så tusen takk
Gjest Marmot Skrevet 10. juni 2011 #10 Skrevet 10. juni 2011 Hvorfor kan han ikke alltid være mett etter en halv skive? Det er ganske normalt å spise omtrent samme mengden mat til samme tid. Og tar du vekk maten hans, lærer han i hvert fall at det ikke er lurt å kaste den rundt.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #11 Skrevet 10. juni 2011 Så flotte svar, tusen takk Når det gjelder "kaste vekk maten" = mett, så kan jeg ikke helt skjønne at det gjelder for guttungen vår, selv om jeg vet at i omtrent alle tilfeller så er det slik For han får brødskive til frokost, og kan da ikke bli mett etter en halv skive - alltid? Jeg har trodd at han gjør dette for å "være morsom" eller for å teste en grense, men kanskje vi får prøve å gå ut ifra at han er mett, da vil det kanskje bli bedre. Håper jeg Poenget er jo ikke at det alltid betyr at han er mett, men at han skal få erfare at når han leker med maten, så tolker dere det som at han er ferdig å spise, og dermed forsvinner maten når han begynner med det. Etter hvert skjønner han at han må spise seg ferdig på ordentlig og ikke tulle med maten for at han skal få ha den der i det hele tatt.
Donpedro Skrevet 10. juni 2011 #12 Skrevet 10. juni 2011 Hvis voksne blir ok mette av 2 skiver, så kan vel småttiser bli mette av en halv skive? Og om han ikke er helt mett, så sulter han ikke ihjel innen han har skjønt sammenhengen mellom kasting og manglende tallerken.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #13 Skrevet 10. juni 2011 Tenkte helt feil her jeg nå, men skjønner poenget deres Da prøver vi det fra og med i morgen. Takk TS.
Muscae Skrevet 11. juni 2011 #14 Skrevet 11. juni 2011 (Til dere som måtte tenker på det; bordet hos oss blir vasket med desinfiserende etter hvert måltid, så det er ikke noe å si på hygiene..) han har blitt vant til å få ett eller annet å leke med eller bli distrahert av ved bordet.. Dette gjelder stort sett bare når han spiser brødskive. Dere desinfiserer bordet, og legger en leke der, som antakeligvis har vært på gulvet, og sikkert er full av gammelt spytt og snørr fra ungen? Når det gjelder hygiene i barnehagen, så er vel tallerken/ikke tallerken det minste problemet. Der spiser alle på de samme lekene, og deler gjerne på maten sin etter å ha tatt en bit. De holder seg ikke for munnen når de hoster og nyser, og gjør det gjerne midt i ansiktet på de som måtte befinne seg i nærheten...
Kara W Skrevet 11. juni 2011 #15 Skrevet 11. juni 2011 Jeg synes du har fått mange bra svar her. Vil are legge til at det finnes barneskåler med sugekopp under, slik at den sitter fast i bordet. Etter en stund med den vil han sikkert gi opp å prøve å løfte den (eller det kan være helt feil og han bare blir kjempesint. Barn er tross alt forskjellige). Gutten min lærte å spise ganske pent da han var rundt ett år, og spiste yougurt og grøt helt selv fra ca 15 mnd. Jentungen min på 13 mnd søler fortsatt mye med bare hendene og er totalt uinteressert i skjeen.
Gjest Marmot Skrevet 11. juni 2011 #16 Skrevet 11. juni 2011 Hvor får man tak i de, Kara W? Merke? Høres genialt ut, men har aldri sett det.
Kara W Skrevet 11. juni 2011 #17 Skrevet 11. juni 2011 Hvor får man tak i de, Kara W? Merke? Høres genialt ut, men har aldri sett det. Vi har fått i gave, men tror det ble kjøpt på vanlig babybutikk. Et raskt søk gave meg disse. Spisebordet deres må ha en ganske jevn overflate for at de skal fungere, da. Vi har et gammelt, ujevnt trebord, er der klarer de ikke å lage vakuum. Jeg kom også på at niesen min har et spisebrett fra Stokke med sugekopper, om dere ikke får til tallerken, og ikke har lyst til å fortsette å servere mat rett på bordet.
Gjest Marmot Skrevet 11. juni 2011 #18 Skrevet 11. juni 2011 Vi serverer allerede mat rett på brettet som sitter på IKEA-stolen hans, men det hadde jo vært greit å servert på fat av og til.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2011 #19 Skrevet 11. juni 2011 Vi har fått i gave, men tror det ble kjøpt på vanlig babybutikk. Et raskt søk gave meg disse. Spisebordet deres må ha en ganske jevn overflate for at de skal fungere, da. Vi har et gammelt, ujevnt trebord, er der klarer de ikke å lage vakuum. Den så genial ut, takk for tips Den må jo bare prøves! TS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå