Purple Toxic88 Skrevet 10. juni 2011 #1 Skrevet 10. juni 2011 katten min mjauer helt sykt mye, når hun er ute og vil inn, når hun er inne og vil ut, om natta, på dagen..... i går ville hun ikke inn, prøvde og lokke henne med mat, men hun løp unna hver gang jeg nærmet meg fordi hun visste hva jeg ville, så jeg satte ut matskåla og lot henne bare være ute når jeg la meg.. 05.00 sto hun utenfor og satte i de hyla for å komme inn.. dette vekker de vi leier av, og jeg føler meg skikkelig dum.. om hun er inne om natta, står hun ved døra/vinduet minst 2-3ganger og gjør det samme.. om jeg skal utenfor døra i 2min, står hun å mjauer/hyler rett bak døra.. vi begynner å bli ganske lei, jeg har fortsatt litt tålmodighet, og håpet om at hun vokser det fra seg, men sambo har faktisk begynt å snakke om å ta henne til dyrlegen.. han er rett og slett drittlei katten som han sa i dag tidlig etter hun vekket oss for nte gang.. jeg vet også at om 3mnd kommer det en liten baby i hus, og er redd for at hun kommer til å vekke ungen støtt og stadig når hun holder på sånn.. jeg er bekymret for at en vakker dag krever sambo at vi kvitter oss med henne, noe jeg helst ikke vil, jeg er jo fortsatt glad i henne, noe han ikke er lenger... så vær så snill og kom med tips og råd til hva jeg kan gjøre...
Capricorn Skrevet 10. juni 2011 #2 Skrevet 10. juni 2011 Katteluke er kjekt, men det kan kanskje være vanskelig siden dere leier? Min var veldig masete før. Inne i to minutter, ute i et kvarter, inne igjen, ute..... Hver gang var det masse gnål. Etter vi fikk katteluke er det tyst Nå på sommeren kan dere vel la et vindu stå åpent så hun ikke vekker dere på natta. Dere kan også høre med de som eier huset om dere kan sette inn katteluke hvis dere fikser det når dere flytter.
Green Lady Skrevet 10. juni 2011 #3 Skrevet 10. juni 2011 Hvor gammel er denne katten? Har en liten teori om at den har lært opp dere til å reagere på mjauingen dens (ja, for når man har katt er de som lærer opp deg, ikke omvendt ) . Den vil inn, den majuer, den kommer inn. Den vil ut, den mjauer og kommer ut. Den ene katten min var veldig til å traske rundt rundt og lage den mrrrauuu-lyden. Utrolig irriterende, han kunne starte kl 03. Løsningen ble at vi "kastet" han inn på badet, hvor det selvfølgelig stod mat, vann og kattedo. Det tok bare en uke eller to før han skjønte cluet, at mrrrauu ledet til å være innesperret på do i flere timer. Så da var det egentlig like greit å holde kjeft, og heller ligge og dra seg i sengen til vi våknet Evt. så kan det være en idé å ringe veterinæren og høre om de har noen forslag. Men makan til frekk samboer du har! Du får vær så god fortelle han at man ikke kvitter seg med katter fordi de mjauer! Jeg blir provosert av slik bruk-og-kast-mentalitet! HAdde min samboer ymtet frempå med noe sånt, hadde han måtte ligge på sofaen alene til han hadde skiftet mening. Man sier ikke sånt! 10
CathFoto Skrevet 10. juni 2011 #4 Skrevet 10. juni 2011 Enig med Green Lady her. Kattedør er også et veldig godt tips.
Purple Toxic88 Skrevet 10. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2011 kattedør er desverre uaktuelt.. vi har hatt vindu oppe, men er veldig mange katter i nabolaget og vil ikke ha "besøk" når jeg ikke er hjemme (dette sjedde når hun var litt mindre, og det gikk ikke så bra) men på dagtid står det et vindu oppe som hun kan gå inn og ut av som hun vil.. hun er 1 1/2år, og har alltid vært en pratete katt, men siste par mnd har hun blitt ekstrem, og med meg og hormoner så kan jeg bli gaaanske irritert til tider.. men noe jeg å sambo pratet om, kan det kanskje ha noe med at jeg er gravid?? at hun merker det på en måte?? jeg har også vurdert å annskaffe en katt til, mulig hun er ensom.. men det skjer da etter ungen har kommet, for å se ann hennes adferd rundt ungen først.. tror nok sambo har det mest i kjeften, med tanke på at han ble vekket en time før han skulle stå opp, og han kan være meeeget gretten om morgen han hadde ALDRI turt å gjort noe mot katten min..
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. juni 2011 #6 Skrevet 10. juni 2011 Green Lady sier alt jeg ville sagt. Og ja hun er nok litt "hormonell" selv siden du er gravid.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #7 Skrevet 10. juni 2011 sikker på at den ikke har løpetid? Da lager de lyd hele tida og man kan bli sprø :D
Gjest Marmot Skrevet 10. juni 2011 #8 Skrevet 10. juni 2011 Den ene katten min begynte også sånn mens jeg var gravid, og har fortsatt etterpå. Hun holder på sånn ennå, og det er helt ekstremt. Det er lett å si at man ikke avliver katter pga. de mjauer, men det er neimen ikke lett å leve med dem heller og å få gitt vekk en voksen katt er omtrent umulig. Har dessverre ingen gode råd, vi holder på å bli gale selv.
Gjest redstar Skrevet 10. juni 2011 #9 Skrevet 10. juni 2011 Jeg og sambo har også en sterilisert kattepus på ett år som "prater" heeeeeele tiden, ikke så mye mjauing egentlig, utenom når hun vil ut men hu snakker rett og slett.. Folk som kommer på besøk reagerer også, hun "prater" nesten hele tiden... Vet ikke hvordan jeg skal beskrive lyden men det er noe imellom purring og due lyd, helt sinnsykt.. Får aldri fred fra henne, om natten, vekker oss om morningen med litt prating.. når vi slapper av og ser på tv, steller meg på badet.. UANSETT så snakker hun heeeele tiden og det har vært flere morninger vi har holdt på å klikke! I begynnelsen svarte vi henne en del når hun snakket men nå har vi sluttet mye med dette for å prøve å se om det kan virke men neida, hun lager like mye lyd. Dyrlegen lo også og lurte på hva i all verden som gikk av henne fordi hun "prata" sånn med dyrlegen, og når vi sa at hun har hele tiden vært slik så sa han at han ikke helt viste hvorfor hun var slik.... og sa at hun antageligvis kommer til å være slik alltid... Alltid litt kjekt når man får kos og blir underholt av pus, men hun her kattepusen vår er nesten litt for mye:( Vi har snakket om omplassering, men vi er alt for glad i henne til å gi henne bort men vi går snart fra vettet for å være helt ærlig....
Purple Toxic88 Skrevet 10. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2011 hun er sterilisert, så regner med at det ikke er løpetid.. marmot: godt å høre at det finnes fler i samme båt jeg elsker jo pusejenta mi overalt, men noen ganger vil jeg bare kaste henne veggimellom.. hadde vi bodd for oss selv, kunne vi hatt kattedør og andre ting som kunne hjulpet, men leiligheten er ganske lytt her, å føler til tider det rett og slett er flaut.. man skulle jo tru katten ble misshandlet med all den mjauinga.. hun blir tatt i nakken noen ganger og bært inn i skuffen sin (en skuff i et klesskap hun alltid ligger i) ellers skjønner hun NEI med litt sint stemme, og når jeg knipser med fingrene.. men i det siste har hun bare vært tverr, og om jeg knipser eller kjefter svarer hun bare med mer mjauing.. kjenner jeg blir litt smårar til tider... krysser bare fingrene for at hun vokser det av seg etterhvert og blir roligere i stemmen.. men når kjeften hennes er lukket, er hun verdens kosete lille pelsdott kommer å legger seg på fanget, maler som en traktor å er helt hærlig å ha med å gjøre.. hadde det bare holdt seg sånn, hadde hun vært verdens beste..
Green Lady Skrevet 10. juni 2011 #11 Skrevet 10. juni 2011 hun er sterilisert, så regner med at det ikke er løpetid.. marmot: godt å høre at det finnes fler i samme båt jeg elsker jo pusejenta mi overalt, men noen ganger vil jeg bare kaste henne veggimellom.. hadde vi bodd for oss selv, kunne vi hatt kattedør og andre ting som kunne hjulpet, men leiligheten er ganske lytt her, å føler til tider det rett og slett er flaut.. man skulle jo tru katten ble misshandlet med all den mjauinga.. hun blir tatt i nakken noen ganger og bært inn i skuffen sin (en skuff i et klesskap hun alltid ligger i) ellers skjønner hun NEI med litt sint stemme, og når jeg knipser med fingrene.. men i det siste har hun bare vært tverr, og om jeg knipser eller kjefter svarer hun bare med mer mjauing.. kjenner jeg blir litt smårar til tider... krysser bare fingrene for at hun vokser det av seg etterhvert og blir roligere i stemmen.. men når kjeften hennes er lukket, er hun verdens kosete lille pelsdott kommer å legger seg på fanget, maler som en traktor å er helt hærlig å ha med å gjøre.. hadde det bare holdt seg sånn, hadde hun vært verdens beste.. Her gjør dere en stor feil. Et dyr, uansett hvilket, må få konsekvenser hver enste gang den gjør en uønsket atferd. Man må være 100 % konsekvent til en hver tid, om det så er mens man lager mat, sover, har sex eller ser på tv. Katten klarer jo ikke forbinde mjau med straff, når det bare skjer av og til. Jeg var dønn konsekvent med vår katt. Ett mrrrauu var ett for mye, og da var det bare å lempe han inn på badet, lukke døren og gå og legge seg igjen. Så fikk han bare ha det så godt der inne, alene i mørket. Og det at hun ikke bryr seg om at du sier nei, er jo fordi hun vet det ikke får konsekvenser. Tror du hun oppfatter det å bli bært til skuffen sin (trodde først du mente en kommodeskuff du lukket med katten i ) som en straff? 4
Purple Toxic88 Skrevet 10. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 10. juni 2011 ser hva du mener, og vi prøver å være flinke til å ta henne når hun mjauer.. er oftere enn hva du innbiller deg trur jeg, men rekker ikke hver gang.. ser på henne at hun skjønner poenget når hun blir tatt, men virker som om etter 20min er alt glemt! det går liksom ikke opp for hu at "aha, holder jeg kjeft, blir det ikke bråk" men når hun nå i det siste har blitt værre, har hun fått mer kjeft, og til tider tar hun poenget.. i dag morres ble hun lempa inn i skuffen, der jeg sto å holdt henne og stirra hun rett i øynene, mens jeg kjefta, og har ikke hørt et pip fra henne etterpå.. hun har så vidt kommet ut for å spise, og gått og lagt seg i skuffen sin igjen! jeg har forresten prøvd det du sier om å bli låst inne på et rom, men det gjorde vondt værre.. hun slutta ikke å mjaue i 2 sekunder! men vi for bare fortsette med kjeft til hun skjønner det!
Green Lady Skrevet 10. juni 2011 #13 Skrevet 10. juni 2011 Eneste rådet jeg har er å fortsette å være enda mer konsekvent, ager med en gang. Ellers kan jo vannpistol være en mulighet, da får dere tatt henne med en gang. Problemet med mjauing er jo at noen ganger ønsker jo katten å formidle noe (jeg må på do, det er ikke mat igjen osv.). Hører dere forskjell på mjauene hennes når hun bare maujer og når hun prøver å si noe? Mine katter har skjønt at mrrrrauu'en er helt ok på dagtid (dvs de timene av døgnet jeg ikke sover), og da kan jeg gjerne svare dem. Men, de skjønner nå at dersom de lager den lyden (eller mjau for den saks skyld) mens jeg sover, så er det inn på et mørkt bad. Planen min var jo aldri å nekte dem å uttrykke seg, jeg ønsker bare ro når jeg sover Men om dere hører forskjell på mjauene, ville jeg prøvd vannpistol. Som sagt, dere får tatt henne med en gang. Og kanskje dere kan ha det litt moro dere imellom også?
Green Lady Skrevet 10. juni 2011 #14 Skrevet 10. juni 2011 Det var forresten en gang denne mrraauu'ingen til ene katten min gjorde meg helt gal, så jeg satt meg ned foran han, holdt han fast og mrrauu'et selv til den store gullmedalje. Så spurte jeg han om hvor irriterende det var å høre på, han så på meg med et forskrekket puseansikt og gikk og la seg Jeg tror han tok poenget, da, hahah 6
Namine Skrevet 10. juni 2011 #15 Skrevet 10. juni 2011 haha, ser det for meg green lady! Ellers syntes jeg du har fått mange, gode tips her. Var en periode vår også var veldig masete, men det hjalp å være konsekvent, slik at han forsto tegninga. Katten vår er veldig lett å lese da, han drar skålen etter seg når han er sulten, mjauer foran døra når han vil ut osv, så det var ikke så vrient å oppdage når det kun var surr. Vi kjøpte forresten også en sånn kattestolpe eller hva jeg skal kalle det, med flere klorebrett, hyller og leker på, det også hjalp, da det viste seg at han ofte bare kjedet seg. Kan jo være at det er litt på trass pga kjedsomhet? håper dere får bukt med det da, lykke til! 2
UnderCover Skrevet 10. juni 2011 #16 Skrevet 10. juni 2011 Haha, jeg hadde samme problemet med min forrige katt Av og til ble jeg så lei og trøtt og frustrert at jeg satt ham inn på soverommet og lukket døren. Så etter max 5 minutter måtte jeg inn igjen på soverommet til den malende sjarmøren og nesten klemme ham flat fordi jeg fikk så dårlig samvittighet 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. juni 2011 #17 Skrevet 10. juni 2011 Jeg er ikke så tilhenger av straff jeg da. Men heller forsterke possitiv adferd. Når pus er stille, så vær mild og god mot den. Men når den mjauer, så overse pusen totalt. Ikke se på den, men snu deg vekk fra den. Den får jo oppmerksomhet med sin mjauing nå og all oppmerksomhet er bra oppmerksomhet for noen. Vær også oppmerksom på at noen raser prater mer. Er det mye orientaler i pusen, så må du regne med at den prater mye. Men så er det forskjell på prating. Masing er en ting og pludring en annen. Om det er masemjauingen du vil til livs, så er det å overse pusen helt det beste. Da oppnår den ingen ting med sin jamring. 7
Gjest Tirkes Skrevet 10. juni 2011 #18 Skrevet 10. juni 2011 Jeg ville prøvd tre ting, i denne rekkefølgen: 1: Få sjekket katten hos dyrelegen. Har hun vondt noe sted eller plager som ikke er så lett å merke? Kanskje med fordøyelse eller med nyrer? Stereliserte hunnkatter kan få krystaller i urinen og nyreproblem. Eller kanskje hun har en skadet tann? Dyr klarer ikke si fra på samme måte som mennesker, så endring i atferd bør tas seriøst. Nå vet jeg ikke om dette er ny atferd, da. 2: Dersom katten er helt frisk og alt er i orden, kjøp to typer lukteting: Kattemynte + en typ feromoner som kan får kjøpt i dyrebutikken i form av både spray og støpsel man setter i veggen. Feromonenen er luktfrie for mennesker og virker beroligende på katter flest. Spør i butikken. 3: Kjeder katten seg? Er den mye alene? Sett den i aktivitet, lek litt med den, "slit henne" ut litt. Katter liker også rutiner. Dersom du mistenker at katten er ute etter oppmerksomhet og er frisk og ingenting hjelper og du ikke vil bli kvitt pusen, vurder omplassering. I begge retninger. Enten å omplassere henne ELLER å ta i mot en voksen og fin rolig katt som hun kan ha selskap i. Omplasserte katter er ferdig vaksinerte og kastrerte og du får prøvetid, så dersom den ikke går bra sammen med din pusejente, kan du levere tilbake. Lykke til. 6
Sofie_22 Skrevet 10. juni 2011 #19 Skrevet 10. juni 2011 Jeg er ikke så tilhenger av straff jeg da. Men heller forsterke possitiv adferd. Når pus er stille, så vær mild og god mot den. Men når den mjauer, så overse pusen totalt. Ikke se på den, men snu deg vekk fra den. Den får jo oppmerksomhet med sin mjauing nå og all oppmerksomhet er bra oppmerksomhet for noen. Vær også oppmerksom på at noen raser prater mer. Er det mye orientaler i pusen, så må du regne med at den prater mye. Men så er det forskjell på prating. Masing er en ting og pludring en annen. Om det er masemjauingen du vil til livs, så er det å overse pusen helt det beste. Da oppnår den ingen ting med sin jamring. Enig! Tror ikke "straff" fungere så bra når det gjelder katter, de gjør som regel som de selv vil. Tror nok aldri jeg hadde sprutet vann med vannpistol på katten fordi den mjauet ( Haha! Ser det for meg). Pusen vår skjønner at den ikke får lov til å gå bå bordet, ta mat ol., så pleiersom regel å si nei høyt og tydelig mens jeg peker ned på gulvet. Fungere det!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2011 #20 Skrevet 11. juni 2011 Katten mjauer jo, fordi dere har lært den at mjauing gir respons. Men igjen på den andre siden, hvordan skal du vite om katten vil inn eller ut, hvis den ikke mjauer? Hvis samboeren din ikke tåler at katten mjauer og vekker dere om natta, hvordan vil han da reagere på en baby som også kommer til å vekke dere om natta. Skal dere kvitte dere med den også? Samtidig er du ikke villig til å prøve andre metoder som å åpne et vindu så katten kan gå ut og inn som den vil. Tror kanskje det er best for katten sin del at du prøver å finne et nytt hjem til den. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå