AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #1 Skrevet 10. juni 2011 Er student, har 600.000,oo,-i egenkapital. Burde jeg kjøpe leilighet for disse pengene? Nå får jeg ikke stipend pga den "høye" "formuen"... Men vil jeg få stipend dersom jeg kjøper leilighet for formuen? (Det blir selvfølgelig en andels-leilighet).
Gjest Kim Skrevet 10. juni 2011 #2 Skrevet 10. juni 2011 Med så mye oppspart så får du ikke studelån og må vel muligens betale toppskatt? med så mye penger så hardu et godt utgangspunkt for å kjøpe deg en leilighet. Go for it.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #3 Skrevet 10. juni 2011 Vil ikke gå i for mange detaljer, men 270.000,oo,- er oppspart studielån gjennom 3 år... Formuen blir vel derfor bare 300.000,oo,-? Det jeg lurer på er om jeg vil motta stipend dersom jeg kjøper meg en leilighet for pengene mine? Da er jo mesteparten av pengene lån, men jeg vil ha verdier for 600.000,oo? Eller hvordan regner dem? Har hørt at de ser på ligningsverdi(?), og at man da bare har en bolig verdt 25-30% av det man betaler for. Vil lånekassen se på leiligheten min som en formue på 200.000,oo,- når den koster 600.000,oo,- da? Så dersom jeg kjøper en leiligeht for pengene så vil verdien på pengene mine slik lånekassen ser det, gå ned? (Uklart forklart).
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #4 Skrevet 10. juni 2011 Vil ikke gå i for mange detaljer, men 270.000,oo,- er oppspart studielån gjennom 3 år... Formuen blir vel derfor bare 300.000,oo,-? Det jeg lurer på er om jeg vil motta stipend dersom jeg kjøper meg en leilighet for pengene mine? Da er jo mesteparten av pengene lån, men jeg vil ha verdier for 600.000,oo? Eller hvordan regner dem? Har hørt at de ser på ligningsverdi(?), og at man da bare har en bolig verdt 25-30% av det man betaler for. Vil lånekassen se på leiligheten min som en formue på 200.000,oo,- når den koster 600.000,oo,- da? Så dersom jeg kjøper en leiligeht for pengene så vil verdien på pengene mine slik lånekassen ser det, gå ned? (Uklart forklart).
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #5 Skrevet 10. juni 2011 Dersom du tar opp et (lite) lån og kjøper leilighet, vil du få en negativ formue. Du kan dermed få studielån og stipend. Ville definitivt kjøpt leilighet selv dersom jeg hadde planer om å bli på stedet en del år fremover.
Glitnir Skrevet 10. juni 2011 #6 Skrevet 10. juni 2011 Med så mye oppspart så får du ikke studelån og må vel muligens betale toppskatt? med så mye penger så hardu et godt utgangspunkt for å kjøpe deg en leilighet. Go for it. Toppskatt er ikke aktuelt på formue, kun inntekt. Vil ikke gå i for mange detaljer, men 270.000,oo,- er oppspart studielån gjennom 3 år... Formuen blir vel derfor bare 300.000,oo,-? Det jeg lurer på er om jeg vil motta stipend dersom jeg kjøper meg en leilighet for pengene mine? Da er jo mesteparten av pengene lån, men jeg vil ha verdier for 600.000,oo? Eller hvordan regner dem? Har hørt at de ser på ligningsverdi(?), og at man da bare har en bolig verdt 25-30% av det man betaler for. Vil lånekassen se på leiligheten min som en formue på 200.000,oo,- når den koster 600.000,oo,- da? Så dersom jeg kjøper en leiligeht for pengene så vil verdien på pengene mine slik lånekassen ser det, gå ned? (Uklart forklart). Det er nettoformue som gjelder ja. Det vil si at dersom du for eksempel spytter pengene inn i en leilighet som koster 1,1 mill og har en ligningsverdi på 300 000, og da tar opp lån på 500 000, blir din netto ligningsformue minus 500 000. Ergo får du fullt lån og stipend.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #7 Skrevet 10. juni 2011 Det er nettoformue som gjelder ja. Det vil si at dersom du for eksempel spytter pengene inn i en leilighet som koster 1,1 mill og har en ligningsverdi på 300 000, og da tar opp lån på 500 000, blir din netto ligningsformue minus 500 000. Ergo får du fullt lån og stipend. Vil jeg få lån på 500.000 i banken da? Som student? De burde jo skjønne at jeg er flink med penger, men student er student virker det som. 120.000,oo,- av kronene er i BSU. Jeg har egentlig ikke lyst til å bruke BSU'en nå, vil jeg kansskje få en deal med banken der jeg slipper det? Er så dumt å bruke bSU'en når man er så ung, selv om det er det den er til... Vil helst max'e ut kontoen hvert år og få renter og skattepenger tilgode.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2011 #8 Skrevet 13. juni 2011 Om du har såpass med egenkapital vil du nok få lån selv om du er student ja, det er mange studenter som eier egen bolig. Det kan dog være lurt å få seg en deltidsjobb om du ikke har det fra før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå