AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #1 Skrevet 9. juni 2011 Hei! Dette er ikke et problem, men bare noe jeg ønsker å høre andres meninger om Jeg har aldri vært et festmenneske og kan gjerne dra på fest uten å drikke. Likevel synes jeg alkohol kan være godt noen ganger, f.eks. et glass rødvin eller en øl. Nå som jeg har barn, velger jeg å avstå fra alkohol dersom f.eks. pappaen tar seg en øl en lørdags kveld. Dette fordi jeg ønsker at en av oss kan ta bilen dersom det skulle bli behov for det. En perifer venninne reagerte voldsomt på dette og mente jeg var over grensen forsiktig. Og ja, jeg vet at det i krisetilfeller finnes ambulanse eller at man ikke nødvendigvis får over 0,2 i promille av en øl, men likevel. Dette er nå mitt valg. Er jeg helt alene om en slik "overhysterisk tankegang", som denne venninnen/bekjente sa? Må bare presisere at det IKKE er tale om noen fyllefest med barnet i huset og at ingen av oss tar oss et glass hver kveld, snarere et par ganger i mnd.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #2 Skrevet 10. juni 2011 Jeg er heller ikke så veldig glad i alkohol og er ofte kjørbar hvis jeg er borte. I min verden er du normal. Da mine barn vokste opp og begynte å kunne ta en tur ut alene var jeg alltid kjørbar. (Var alene om ansvaret) Jeg husker at jeg kunne irritere meg på foreldrepar som aldri var kjørbare i helgene. Jeg ble en slags pirattaxi for venner. Kanskje jeg var litt preget av jobben min (paramedic). Hadde opplevd alt for mange ganger at foreldre ikke var å få tak i når en ungdom kom ut for en ulykke fordi foreldrene var på fest.
Zoë Castillo Skrevet 10. juni 2011 #3 Skrevet 10. juni 2011 Nå som vi er småbarnsforeldre kan vi gjerne dele ei flaske vin sammen om kvelden sammen med et godt måltid (når jeg ikke er gravid, riktignok). Når babyen kommer vil jeg ikke drikke før han sover rundt, noe som naturligvis begrenser seg uansett pga amming. Hvis noe skulle skje når vi har drukket, kan vi imidlertid bare ringe taxi eller ambulanse. Når barna vokser opp og begynner å være ute om kveldene, kommer en av oss til å være helt edru. Jeg syntes selv at det var en stor trygghet å kunne ringe mamma eller pappa når jeg var ute i helgene, og bli hentet hvis noe skjedde. 1
Edie Skrevet 10. juni 2011 #4 Skrevet 10. juni 2011 Vi drikker svært sjelden alkohol noen av oss, så det er egentlig ikke noe reell problemstilling. Vi er alltid kjørbare begge to. Men om vi hadde vært mennesker som liker å ta et glass vin eller øl, ville nok en av oss avstått. Bor på "landet" og kan ta lang tid med både ambulanse og taxi. Ville hatt den sikkerheten at vi selv kunne kjørt raskt hvis barnet ble akutt sykt.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #5 Skrevet 10. juni 2011 Vi drikker heller ikke ofte, men deler gjerne en flaske vin når ungene er i seng, kanskje en gang i mnd eller noe. Vi har ikke bil uansett, men kjører kollektivt, så for vår har det sånn sett ingen ting å si om vi er kjørbare eller ikke. Skulle det skje noe måtte vi ringt ambulanse i alle tilfelle (det har skjedd en gang).
Superlilje Skrevet 10. juni 2011 #6 Skrevet 10. juni 2011 Her i huset er det bare mannen som har lappen foreløpig, så det hadde vært litt kjedelig for å han å aldri få lov å ta seg en øl eller to en fredagskveld. Og jeg synes det er helt greit. Om det skulle skje noe finnes det både taxi, ambulanse, naboer og familie man kan ringe til Men jeg synes ikke du er hysterisk av den grunn, du må få lov å gjøre det sånn om det er det du er mest komfortabel med!
Celtic Heart Skrevet 10. juni 2011 #7 Skrevet 10. juni 2011 Her i huset er det bare mannen som har lappen foreløpig, så det hadde vært litt kjedelig for å han å aldri få lov å ta seg en øl eller to en fredagskveld. Og jeg synes det er helt greit. Om det skulle skje noe finnes det både taxi, ambulanse, naboer og familie man kan ringe til Men jeg synes ikke du er hysterisk av den grunn, du må få lov å gjøre det sånn om det er det du er mest komfortabel med! Signerer denne.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2011 #8 Skrevet 10. juni 2011 Det kommer an på hvor små barna er, men her i huset har det alltid vært slik at en person skal være "kjørbar" (i betydningen mindre enn 0,2-0,5 i promille). Årsaken er at begge har erfart fra våre jobber hvor raskt man kan miste dømmekraften i en akuttsituasjon, og vi har hatt som motto "er du ikke i stand til å kjøre bil, er du heller ikke i stand til å passe barn. Og er vi ikke i stand til å passe barn, sørger vi for en barnevakt som er i stand til det!". Og nei, jeg mener ikke at man må kunne kjøre bil for å være en god forelder.
Gjest Annaires Skrevet 10. juni 2011 #9 Skrevet 10. juni 2011 Du må jo bare gjøre det du føler er rett. Her kan vi begge to ta et glass eller to på kvelden. Er det noe akutt med frøkna ringer vi 113. Eller mindre akutt: taxi. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #10 Skrevet 10. juni 2011 Vi kan også dele en flaske vin etter at barnet har lagt seg. Skulle det skje noe, har vi lett tilgang på f.eks. taxi (bor i by). Det er viktig for meg at vi får være voksne, avslappet og leve våre egne liv i tillegg på kveldstid, når hele dagtiden går med på å være mamma og pappa. 3
Gjest imli Skrevet 10. juni 2011 #11 Skrevet 10. juni 2011 Eg tykkjer ikkje det er hysterisk, drikk aldri alkohol sjølv, men tykkjer tankegongen er litt rar. Kva med oss som av ulike årsakar ikkje kjøyrer bil? Me burde kanskje ikkje hatt ungar, eller? 1
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2011 #12 Skrevet 10. juni 2011 Eg tykkjer ikkje det er hysterisk, drikk aldri alkohol sjølv, men tykkjer tankegongen er litt rar. Kva med oss som av ulike årsakar ikkje kjøyrer bil? Me burde kanskje ikkje hatt ungar, eller? Det var jeg som skrev "kjørbar" (i betydningen mindre enn 0,2-0,5 i promille) Jeg skulle formulert meg annerledes. Vår leveregel mtp alkohol var "er jeg ikke edru nok til å kunne ha ført en bil, er jeg heller ikke edru nok til å ha ansvaret for barn". Det er ingen nødvendighet å kunne kjøre bil for å være en god forelder (noe jeg også skrev i innlegget mitt), men vi brukte "kjørbar stand" som en konkret illustrasjon på hvor mye vi mente det var greit å drikke når vi hadde ansvar for barn.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #13 Skrevet 10. juni 2011 Erfarte dette smertelig ifjor..... Barnet mitt var hos faren sin, de dro ut på Campingen med hele familien. Barnet skadet seg ille i fjæra, og ikke en kjeft var kjørbar heller edru!! Meg og min mann bor flere timer unna, og vi kjørte ambulansen i møte. Heldigvis gikk det bra med lillejenta, og det var et stk eks som var passe skamfull.......(og jeg må innrømme jeg har etter den episoden aldri slappet av når jenta mi er hos faren siden både han og hans familie har et meget lemfattelig forhold til alkohol (sitat svigermor; vinkartongen er ikke tom før barna på Campingen kan spille fotball med den...........)
Gjest ViljaH Skrevet 10. juni 2011 #14 Skrevet 10. juni 2011 Jeg kan ta et glass øl eller vin på en lørdags kveld etter leggetid. Jeg drikker ikke hvis sønnen min er opp, jeg drikker så sjelden nå så tåler lite. Blir det krise om jeg har drukket et glass øl, så kjører jeg likevel, om jeg må velge. Det blir ikke fyll akkurat. Me,n kan godt drikke munkholm. Synes ikke det et greit å drikke seg beruset når man passer små våkne barn!
Gjest Tirkes Skrevet 10. juni 2011 #15 Skrevet 10. juni 2011 Jeg er oppdratt i en familie av vinelskere. Og i sammenkomster med tanter, onkler, besteforeldre, venner av mine foreldre osv, så var der alltid én edru voksen med tanke på å kjøre til legevakt eller lignende. Nå høres det ut som rene flatfyllen, men det mener jeg ikke. Jeg er vant til at det drikkes vin til middagen i helgene og til spesielle anledninger.
Gjest Ts Skrevet 10. juni 2011 #16 Skrevet 10. juni 2011 Imili: Nei, jeg mener virkelig ikke d. Men jeg kan se at det kan misforstås. Jeg føler bare at dersom man har mulighet (altså har lappen), bør man også kunne nytte seg av den dersom behov. Takk til alle som har svart!
Gjest Harriet Skrevet 10. juni 2011 #17 Skrevet 10. juni 2011 Det var spesielt når ungene ble tenåringer og begynte å gå ut på fest selv at jeg innså viktigheten av at en av oss var kjørbar. Nå har vi aldri brukt noe særlig alkohol, men jeg har noen ganger opplevd viktigheten av å kunne kjøre for å hente en av ungene.
Gjest J.b Skrevet 10. juni 2011 #18 Skrevet 10. juni 2011 Jeg har ikke lappen,så gubben er edru hele tida. Heldigvis er han ikke en sånn som må ha alkohol for å kose seg.
Gjest Nanette Skrevet 10. juni 2011 #19 Skrevet 10. juni 2011 Alltid kjørbar. Just in case... Man vet aldri, og har man barn så har man faktisk et ansvar. Hvorfor skal alkohol være så viktig etter å ha fått barn? 1
Kanutte Skrevet 10. juni 2011 #20 Skrevet 10. juni 2011 Nei, ikke nødvendigvis. Vi bor i by og skulle vi ha behov for å komme oss rundt med barna kan vi bruke drosje. Mange her klarer seg helt uten bil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå