Gå til innhold

Dere som svømmer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var og badet med ungene i en svømmehall for en tid tilbake og benyttet anledningen til å svømme flere lengder. Syntes det var helt herlig og kjente det virkelig tok godt i armene. Jeg svømte kun vanlig bryst. Jeg ble helt frelst og bestemte meg for å begynne med dette regelmessig. Helt til neste dag. Hadde skikkelig vondt i nakken og tror jeg vet hvorfor; antar jeg hadde hodet for langt tilbake da jeg svømte. Har noen av dere opplevd dette? Snakket med ei på jobb om det og hun opplevde det samme og sluttet å svømme. Men sa jeg burde se til siden og la hodet ligge mer nedi vannet mens jeg svømte. Og bytte side naturligvis.

Kunne godt tenke meg å svømme igjen, synes det var herlig avslappende i forholdt til støyende aerobictimer og klamme spinningtimer, men hvis det skal gi meg vondt i nakken, er det synd. Har ikke problemer med nakken ellers.

Har noen et tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du burde lære å crawl svømme, vanlig bryst er fryktelig slitsomt i lengden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med ryggkrål eller vanlig krål istedet :) Jeg tror det kan være løsningen på problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med svømming som med annen trening, man kan bli litt lemster og stiv de første gangene. Samtidig er svømming er sunn form for trening som gir lite belastning på kroppen, så du burde absolutt fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Man kan helt fint svømme vanlig bryst med hodet under vann "mellom" takene, noe som gjør at nakken ikke får så stor belastning. Kanskje en livvakt eller lignende i svømmehallen kan vise deg teknikken. Er ikke spesielt vanskelig når man kan det, og mye mer behagelig. Skal man svømme lenge er svømmebriller et must da ;)

Hva med å melde seg på kurs i svømmeteknikk f.eks, for å få en god start?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart du får vondt i nakken hvis du svømmer med hodet oppe av vannet hele tiden. Har du svømmebriller? Det er nesten en forutsetning for å kunne senke hodet. Hodet senkes ned i vannet mens armene går fram, og løftes opp i det armene begynner å gå fra hverandre. Når du løfter hodet puster du inn, og når du senker hodet puster du ut gjennom nesa.

Det er absolutt ingen grunn til å se til siden mens du har hodet under vann, tvert i mot kan det fort gi en vridning av kroppen slik at du får asymmetrisk bevegelse. Du skal ha hodet rett fram, dvs. at du ser mot bånn av bassenget når du har hodet ned.

Apropos symmetri: Er din svømmeteknikk symmetrisk? Når jeg er i svømmehallen har jeg inntrykk av at det er flere som har åpenbart asymmetrisk teknikk enn som har symmetrisk teknikkk. Ikke bare går det saktere med asymmetrisk teknikk, du kan også få feilbelastninger på kroppen og belastningsskader. Mange har en merkelig saksebevegelse med beina. Beina skal gå fra hverandre symmetrisk, og deretter mot hverandre symmetrisk.

Det er delvis feil slik en her hevder at bryst er mer slitsomt enn crawl. Hvis man kan brystteknikken best så er det den beste teknikken å bruke over lange distanser. De fleste som ikke har vært med i svømmeklubb har ikke all verdens crawleteknikk, og blir fort utslitte med crawl. Bruk den teknikken du behersker best, men det er verdt å sjekke om det arrangeres noen teknikkurs der du bor. Det er alltids gøy å bli flinkere. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...