Gå til innhold

Et spørsmål ang. faddere.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg forventer at de skal stille opp så godt de kan, huske bursdager og jul. Kanskje være barnevakt en gang i mellom hvis det passer seg slik. Jeg forventer også at de skal vise interesse for barnet, hva det driver på med, venner o.l. Kanskje jeg er kravstor, men en fadder er jo en hjelpeforelder slik jeg ser det. Fra gammelt av var de ofte de som fikk foreldreretten hvis foreldrene døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølgingsspørsmål her, for jeg har akkurat blitt fadder - hvor ofte forventes det at vi tar kontakt? Snakker med moren kanskje én gang i måneden - er det for lite, burde vi følge opp tettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn, men når jeg får det kommer jeg til å velge faddere som jeg vet vil huske ekstra på barnet ved jul, bursdag og spesielt dåpsdagen! Jeg vil også forvente at fadderen tar ekstra ansvar for å snakke med barnet om tro, og at h*n blir en som barnet kan komme til når det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølgingsspørsmål her' date=' for jeg har akkurat blitt fadder - hvor ofte forventes det at vi tar kontakt? Snakker med moren kanskje én gang i måneden - er det for lite, burde vi følge opp tettere?[/quote']

Jeg svarer deg jeg siden jeg nevnte dette i innlegget mitt. Hvor ofte du tar kontakt må avhenge med hvor nært forhold dere har og hvor nærmt dere bor. Nå har jeg ene fadderen til jenta boende her i Bergen, og jeg forventer at han og kona kommer på besøk minst en gang i måneden, gjerne oftere. Den andre fadderen bor i Stavanger, og der forventer jeg ikke at ho skal komme så ofte på besøk. Men jeg forventer at ho holder kontakt med meg gjennom mail og sånn, og at ho spør om hvordan jenta har det når vi snakker sammen. Jeg forventer også at ho skal huske bursdagen hennes, i år tror jeg ho glemte den, er litt sur på ho nå, og at ho kjøper en liten ting til jul. Dette gjelder begge fadderne egentlig, at de kjøper en liten ting til bursdag og jul, gjerne kommer på besøk også på bursdagen hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fadderne husker bursdager, gir en liten ting i julegave og stiller opp dersom jeg faller fra. I hvor stor grad, avhenger av hvor tett kontakt jeg og de har hatt før det evt skjer.

Jeg valgte blant fadderne også de jeg ba ta over foreldreansvaret hvis jeg faller fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ene fadderen til jenta boende her i Bergen' date=' og jeg forventer at han og kona kommer på besøk minst en gang i måneden, gjerne oftere. Den andre fadderen bor i Stavanger, og der forventer jeg ikke at ho skal komme så ofte på besøk. Men jeg forventer at ho holder kontakt med meg gjennom mail og sånn, og at ho spør om hvordan jenta har det når vi snakker sammen. Jeg forventer også at ho skal huske bursdagen hennes, i år tror jeg ho glemte den, er litt sur på ho nå, og at ho kjøper en liten ting til jul. Dette gjelder begge fadderne egentlig, at de kjøper en liten ting til bursdag og jul, gjerne kommer på besøk også på bursdagen hvis det er mulig.[/quote']

Deler dere disse forventningene med fadderene, eller regner dere med at de tenker likt som dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fadder, og har heller ikke barn selv. Men jeg ser for meg fadderens oppgaver som det de lover under dåpen - de skal være med å oppdra barnet i den kristne tro.

Når jeg en gang skal velge faddere til mine barn kommer jeg derfor til å forvente at de holder kontakt med barnet. Det er hyggelig om de husker på barnets dåpsdag med et kort eller liten gave. I tillegg vil jeg forvente at de kan snakke med barnet om tro.

Dette gjør at jeg for eksempel ikke kommer til å velge en av mine beste venninner som fadder. Hun er ikke kristen, og har heller ikke noe forhold til kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Tydelig at jeg har feil faddere da....

Jeg har vel heller aldri forventa at de skulle gjøre noe som helst, og er takknemlig for at de ikke forsøker å "kristne" ungen....

Faddere ble valgt ikke ut fra hva de kunne gjøre, men fordi vi måtte ha noen og fordi dette var (dels) en gest overfor de som ble faddere.

mulig jeg må ta en oppstrammende prat med den ene, de andre er det ikke mye jeg kan gjøre med!

ps. i lys av tråden som gikk tidligere om hva man forventer av foreldre/søsken i forhold til egne barn, syns jeg det er interessant at man åpenbart stiller langt strengere krav til faddere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at en har litt strengere krav til fadderene, er vel at de har bevisst gått inn for oppgaven. Ingen spør om du vil bli tante osv.

Er verken forelder eller fadder, så jeg har kanskje ikke så mye jeg skulle ha sagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forlanger ingen ting av fadderne.Men jeg og min venninnde har snakket om det,Å vi har begge samme mening om hva som er fadder oppgaven.Å den mener vi er å bli kjent med barnet så når h*n blir større har noen å gå til.Det er ikke alt man bestandig kan snakke med mamma eller pappa om.Vi får bursdag og julegave.Så vi kjøper en ting til henne og.Det er like viktig å sette pris på henne også.Det kommer jo ann på hvordan forholdene er mellom de voksne.Hvis man forventer spesielle ting av en fadder så synes jeg at mann skal ta en prat med di man ønsker til faddere før dåpen.Høre om di fyller ut fadderoppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har snakket med fadderne om dette. Jeg har av naturlige grunner snakket mest med den fadderen som nå bor i stavanger siden vi har vært bestevenninner i mange år, og vi tenker faktisk likt på dette området. Det er derfor det er ekstra sårt siden det virker som om ho glemte bursdagen i år. Tror ikke det påvirker jenta mi noe, ho har ikke oversikt over hvem ho fikk gaver av og ikke, men får meg som voksen er det sårt. Jeg har også snakket mye med konen til den andre fadderen siden vi har en mye bedre kontakt enn det jeg har med fadderen selv, og der også har jeg funnet ut at ho tenker slik som meg. Derfor er det ikke noe problem at jeg forventer at de skal komme på besøk så ofte som de kan, fordi konen forventer at de skal det siden han er fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte nok aldri på at fadderne skulle evt. overta ansvar for barna våre hvis vi begge skulle falle fra. Men vi valgte personer som betydde mye for oss, som vi ønsket skulle komme til å bety noe for barna, og ikke minst som vi trodde var skikket til oppgaven.

Vi forventer at barnet blir husket på til bursdag og jul, og gjerne i forbindelse med dåpsdagen. Et vennepar av oss som er faddere til minstemann er kjempeflinke til å huske dåpsdagen! Da vanker det gjerne en liten bok e.l. som har kristent innhold. Jeg synes det er veldig fint! Vi har også gjort det på samme måten til deres sønn som vi er fadder på.

Det er også godt for barnet å vite at det er andre voksne enn bare mamma og pappa som er der for barnet, har ham eller henne litt ekstra i tankene, og som bryr seg om hvordan han eller hun har det. Disse "andre" kan være f.eks. besteforeldre, tanter og onkler, eller venner av familien som barnet har et ekstra nært forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine forventninger er at de husker bursdag (sender et kort) og jul (julekort, evt. en liten gave). det med gave er vel egentlig ikke så viktig når jeg tenker etter. Mest det at fadderen viser at han/hun ikke har glemt barnet. Litt oppmerksomhet ved å spørre om barnet i telefonen osv. (tenker da på fadderen som bor langt unna).

Min venninne glir lenger og lenger ifra. Dersom det fortsetter slik så vil vi neppe ha kontakt når barnet blir konfirmert (om det blir det da). Men det å holde på kontakten gjør jeg for min egen skyld, ikke pga fadderoppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...