AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #1 Skrevet 9. juni 2011 Trenger litt råd her nå folkens. Jeg holder på å klikke. Jeg bor fortsatt hjemme med mor fordi jeg ikke har hatt jobb får nå (søkte som en gal for å få en), og nå som jeg har jobb hadde jeg tenkt å spare sånn at jeg kunne flytte ut. Men... så kommer NAV å ødelegger alt! Moren min har slitt fælt med å få seg jobb i flere år, og hun fikk et vikariat for 7-8mnd siden. Men det er ferdig nå, og hun har ikke fått noen ny jobb fordi det er ingen som vil ansette en dame på nesten 60. Og hun får ikke noen støtte fra NAV, fordi hun ikke tjente nok i fjor. Har hun rett til å få hjelp fra sosialen, eller må jeg forsørge henne og bruke hele lønnen min til å betale for hus og lån? Noen som har noen gode råd?
Sulosi Skrevet 9. juni 2011 #2 Skrevet 9. juni 2011 Vet ikke hvor gammel du er men du må nok regne med å bidra økonomisk dersom dere har samme adresse. Hun kan godt ha krav på økonomisk hjelp fra NAV sosial men så lenge du bor der, og har inntekt, kommer de til å beregne mindre støtte pga du kan bidra.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #3 Skrevet 10. juni 2011 Hvordan klarte hun seg før hun fikk det vikariatet?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2011 #4 Skrevet 10. juni 2011 Hvis din mor har hatt lønnsinntekt i 7-8 måneder bør hun søke dagepenger, bostøtte og evt få litt supplerende sosialhjlep hvis hun fremdeles er under norm. Du har ikke forsørgerplikt overfor din mor, men NAV kan be din mor kreve husleie av deg hvis du bor der. Og det er jo rimelig, at de som bor i huset betaler husleigen/lånet, og ikke at det dekkes av sårt tiltrengte kommunale midler... 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2011 #5 Skrevet 11. juni 2011 Takk for svar Hvordan klarte hun seg før hun fikk det vikariatet? Hun fikk avklaringspenger pga sykdom, men hun har vært frisk en stund og jobbet hardt for å få seg jobb uten hell dessverre. Og hele tiden sa NAV at det var vanskelig å få henne ut i arbeid pga alderen Hvis din mor har hatt lønnsinntekt i 7-8 måneder bør hun søke dagepenger, bostøtte og evt få litt supplerende sosialhjlep hvis hun fremdeles er under norm. Du har ikke forsørgerplikt overfor din mor, men NAV kan be din mor kreve husleie av deg hvis du bor der. Og det er jo rimelig, at de som bor i huset betaler husleigen/lånet, og ikke at det dekkes av sårt tiltrengte kommunale midler... NAV sa til henne at hun ikke hadde rett på dagpenger fordi hun ikke hadde tjent 113 462kr i fjor. Og jeg betaler for mat og husleie, men det er ikke nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå