Alexis_84 Skrevet 9. juni 2011 #1 Skrevet 9. juni 2011 Hei, jeg er ei jente på 27 år som jobber for et internasjonalt oljeselskap, jobber innen administrativt arbeid og assisterer ledere i administrative oppgaver. For å fortelle litt om utgangspunktet for mine spørsmål så dere får et bilde av det hele... Jeg er ansatt gjennom et bemanningsbyrå. Jeg ble kalt inn til intervju hos dem og 3 dager senere hadde jeg jobben (2 timer etter at intervjuet var ferdig hos oppdragsgiver). Jeg satte en minimums lønn som krav (lavere enn jeg hadde i forrige) litt av strategiske grunner for jeg ville ha jobben (ser jo at d kanskje ikke var lurt:P). Etter at jobben var min spurte jeg bemanningsbyrået om vi kunne diskutere lønn da det hele gikk så fort. De sa at de kunne ikke justere den opp pga avtalen de allerede hadde. Greit det, men hun nevnte at om de forlenger kontrakten kan vi ta opp dette. I dag gjør jeg mye mer enn det jobben i utgangspunktet krevde og jeg sitter på mer kunnskap innen IT relaterte ting som har kommet veldig godt med. Alle kommer til meg når det kommer til formateringer og diverse dokumenthåndteringssaker, før meg var det ingen som kunne hjelpe med dette. Jeg står virkelig på og mengden arbeid har bare økt, for jeg regner med at folk ser at jeg klarer å håndtere mange ting samtidig som jeg er effektiv. Tar til og med arbeid med meg hjem for å yte god service for ledere, da de har press på seg med deadlines og diverse. Jeg hadde aldri klart og gjort alt om jeg ikke jobbet noen timer hjemme. Selvfølgelig er det ikke alltid men mye oftere enn noen andre der. I tillegg har jeg overtatt arbeid til andre der og har dobbelt så mye oppgaver enn tidligere ansatte fordi folk ser at jeg kan og vil. Har blitt kastet ut i veldig mye og måttet lære meg mye selv og dette har jeg klart også. Jobben er viktig for meg da jeg nå vil bygge meg opp erfaring og en karriere. I tillegg til dette har jeg 3 barn under 4 år og livet mitt har måttet blitt strukturert, men det er jo gøy også. Jeg har 2 års høyere økonomisk utdannelse samt noe kurs innen ledelse, ca 7 års arbeidserfaring, deriblant har jeg prøvd meg som grunder og jobbet mye med administrativt arbeid. Har utenom dette investert i eiendom på egenhånd og tjent penger på den måten utenom, så jeg vet jeg kan og jeg vet jeg er verdifull, uten at det skal høres rart ut, men jeg håper dere sjønner hva jeg mener, jeg er villig til å yte max og enda mer for å skape en god framtid for familien min. Så til poenget:P og dette tenker jeg mye på, hvordan tenker dere at jeg burde gå fram i lønnsforhandlingene. Jeg vett jo hva jeg skal si med argumenter, men har dere noen gode tips som funker:)? Hva ville dere ha sagt er en god lønn for meg i en slik stilling slik dere ser det? Jeg hadde 390' i foorige jobb og har nå 360' Tusen takk for alle svar, setter stor pris på dere som tar dere tid til å svare:) Er så vanskelig å bedømme selv hvor man burde ligge når det kommer til lønn...
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2011 #2 Skrevet 9. juni 2011 Hei, jeg er ei jente på 27 år som jobber for et internasjonalt oljeselskap, jobber innen administrativt arbeid og assisterer ledere i administrative oppgaver. For å fortelle litt om utgangspunktet for mine spørsmål så dere får et bilde av det hele... Jeg er ansatt gjennom et bemanningsbyrå. Jeg ble kalt inn til intervju hos dem og 3 dager senere hadde jeg jobben (2 timer etter at intervjuet var ferdig hos oppdragsgiver). Jeg satte en minimums lønn som krav (lavere enn jeg hadde i forrige) litt av strategiske grunner for jeg ville ha jobben (ser jo at d kanskje ikke var lurt:P). Etter at jobben var min spurte jeg bemanningsbyrået om vi kunne diskutere lønn da det hele gikk så fort. De sa at de kunne ikke justere den opp pga avtalen de allerede hadde. Greit det, men hun nevnte at om de forlenger kontrakten kan vi ta opp dette. I dag gjør jeg mye mer enn det jobben i utgangspunktet krevde og jeg sitter på mer kunnskap innen IT relaterte ting som har kommet veldig godt med. Alle kommer til meg når det kommer til formateringer og diverse dokumenthåndteringssaker, før meg var det ingen som kunne hjelpe med dette. Jeg står virkelig på og mengden arbeid har bare økt, for jeg regner med at folk ser at jeg klarer å håndtere mange ting samtidig som jeg er effektiv. Tar til og med arbeid med meg hjem for å yte god service for ledere, da de har press på seg med deadlines og diverse. Jeg hadde aldri klart og gjort alt om jeg ikke jobbet noen timer hjemme. Selvfølgelig er det ikke alltid men mye oftere enn noen andre der. I tillegg har jeg overtatt arbeid til andre der og har dobbelt så mye oppgaver enn tidligere ansatte fordi folk ser at jeg kan og vil. Har blitt kastet ut i veldig mye og måttet lære meg mye selv og dette har jeg klart også. Jobben er viktig for meg da jeg nå vil bygge meg opp erfaring og en karriere. I tillegg til dette har jeg 3 barn under 4 år og livet mitt har måttet blitt strukturert, men det er jo gøy også. Jeg har 2 års høyere økonomisk utdannelse samt noe kurs innen ledelse, ca 7 års arbeidserfaring, deriblant har jeg prøvd meg som grunder og jobbet mye med administrativt arbeid. Har utenom dette investert i eiendom på egenhånd og tjent penger på den måten utenom, så jeg vet jeg kan og jeg vet jeg er verdifull, uten at det skal høres rart ut, men jeg håper dere sjønner hva jeg mener, jeg er villig til å yte max og enda mer for å skape en god framtid for familien min. Så til poenget:P og dette tenker jeg mye på, hvordan tenker dere at jeg burde gå fram i lønnsforhandlingene. Jeg vett jo hva jeg skal si med argumenter, men har dere noen gode tips som funker:)? Hva ville dere ha sagt er en god lønn for meg i en slik stilling slik dere ser det? Jeg hadde 390' i foorige jobb og har nå 360' Tusen takk for alle svar, setter stor pris på dere som tar dere tid til å svare:) Er så vanskelig å bedømme selv hvor man burde ligge når det kommer til lønn... Med snaue 2 års høyskole syns jeg du allerede ligger der du burde ligge jeg. Jeg hadde forventet en slik innstilling til arbeidet fra alle mine ansatte jeg. (selv om det presenteres veldig ensidig fra din side) Hvordan stigen er for lønnsøkning er da opp til selskapet du jobber i og bransjen, men det regner jeg med dere snakket om da du skrev under på kontrakten i utgangspunktet.
Alexis_84 Skrevet 9. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. juni 2011 Takk for svar. Jeg fikk dessverre ikke mulighet for å ta det siste året, men håper at jeg får fullført min økonomi utdannelse etterhvert. Allikevel er jo arbeidserfaring minst like viktig føler jeg da og hva du egentlig kan. Jeg er enig i deg at det er slik man burde forvente av alle, men sannheten er at det er langt i fra slik, dessverre. Som regel får kanskje ikke disse personene forlenget kontraktene sine eller fast jobb i firmaet, men det finnes en del av de...
Gjest Tirkes Skrevet 9. juni 2011 #4 Skrevet 9. juni 2011 Organiser deg. Dersom det er et større selskap er der nok en tilstedeværende klubb eller forening som du kan melde deg inn i. Snakk så med klubbleder eller tillitsvalgt og de vil hjelpe deg. Tillitsvalgt hos oss hjalp meg å kjempe for lønnsutjevning da nyansatte som jeg hadde på opplæring hadde 20k mer i året enn jeg hadde. Årlig skal du også ha medarbeidersamtaler med din nærmeste ansatte som har personalansvar på deg, du kan ta lønnen din opp med denne vedkommede i den arenaen, da det er rett tid og sted å ta opp ting man vil endre på og ikke er fornøyd med. 1
Alexis_84 Skrevet 9. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2011 Organiser deg. Dersom det er et større selskap er der nok en tilstedeværende klubb eller forening som du kan melde deg inn i. Snakk så med klubbleder eller tillitsvalgt og de vil hjelpe deg. Tillitsvalgt hos oss hjalp meg å kjempe for lønnsutjevning da nyansatte som jeg hadde på opplæring hadde 20k mer i året enn jeg hadde. Årlig skal du også ha medarbeidersamtaler med din nærmeste ansatte som har personalansvar på deg, du kan ta lønnen din opp med denne vedkommede i den arenaen, da det er rett tid og sted å ta opp ting man vil endre på og ikke er fornøyd med. Det er ikke noe slikt som gjelder for meg så langt jeg vet. Når man er innleid gjennom bemanningsbyrå har man jo mye mindre rettigheter i utgangspunktet i forhold til firmaet man jobber i, men takk for tipset.
Nymph Skrevet 9. juni 2011 #6 Skrevet 9. juni 2011 (endret) Dette hørtes ut som meg da jeg var 20, men da hadde jeg mindre utdannelse og 3 års erfaring. Jeg startet også i oljebransjen via bemanningsbyrå, men de ønsket meg fast etter at avtalen gikk ut. Akkurat som deg hadde jeg enormt mye ansvar og enda mer ble det etterhvert som jeg mestret oppgavene. Jeg forstår hva du mener med med at dette overgår det som er vanlig ellers i bedriften. Adm. Sekretær er "limet" i bedriften og har en enorm variasjon av arbeidsoppgaver som man må skifte lynkjapt mellom, alle venter utrolig mye av deg og ingen ser nøyaktig hvor stort ansvar du har og hvor mye du faktisk ordner på områder du hverken har erfaring eller utdannelse innen. Du blir pepret med stadig nye oppgaver og må i tillegg bistå alle de andre i deres oppgaver. Samtidig er du (som oftest) bedriftens ansikt utad og i små/mellomstore firma har du gjerne resepsjonen i tillegg. Arbeidsoppgavene spenner seg fra vanlig kontorarbeid og resepsjon til HMS-arbeid, beredskapskoordinator (offshore), IT-ansvarlig, økonomi og regnskap, logistikk, representasjon, medlem av ledergruppen, sjefens høyre hånd og alle andres (ufrivillige) assistent. I tillegg har du ansvar for alt det sosiale i bedriften og alle "stikker bortom for en prat" og forstyrrer deg i arbeidet. Hver gang nye prosjekter er på gang sitter du kveld etter kveld og lager presentasjoner, koordinerer all møtevirksomhet, losjerer kunden inn på hotell og fikser fly, tog og alt de ellers måtte trenge og prøver å puste med magen mens sjefen koser seg på byen med kunden og leverandører. Når du da, gjennomsliten, får alt ferdig i tide og ordner i stand til kontraktsmøter ber sjefen deg om å prioritere torsdagskveld til representasjon med kunden (les: middag og bytur), fordi man "gjør en god figur" og som nevnt, er bedriftens ansikt utad. Jeg elsket jobben min, men herremin som jeg ønsket meg en "vanlig" kontorjobb etterhvert.. Oljebransjen har mye penger og lønningene der er generelt sett høyere enn andre steder. Jobben du har kan ikke gjøres godt av "hvem som helst" og i dette tilfellet spiller ikke et år høgskole fra eller til så stor rolle. I firmaet jeg jobbet ville lønnen du nevner være dårlig. Nå husker jeg ikke om du er ny i firmaet, eller ei, men med din erfaring og innsats ville jeg si minst 430 000, helst mer. I firmaet jeg jobbet for ville du, med innsatsen du beskriver, ligge godt over 500 000. Når du tjente 390 000 før, så skal du ihvertfall ikke tjene 360 000 nå. Her er det rom for forhandling, tenker jeg. Minimum 390 000, ihvertfall. Endret 9. juni 2011 av Nymph
Genesis Skrevet 10. juni 2011 #7 Skrevet 10. juni 2011 Du bør være fornøyd med den lønna du har! husk at siviløkonomer fra høyskolene begynner på ca. din lønn etter 5 års utdannelse (og mange har også relevant deltidsjobb og div. verv og vise til). I alle yrker kan man komme opp med grunner som rettferdiggjør en høyere lønn, men synes du får det du har krav på. Du har jo tross alt ikke en bachelorgrad enda en gang, og heller ikke mye erfaring (du er jo bare 27 år).
Alexis_84 Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2011 Dette hørtes ut som meg da jeg var 20, men da hadde jeg mindre utdannelse og 3 års erfaring. Jeg startet også i oljebransjen via bemanningsbyrå, men de ønsket meg fast etter at avtalen gikk ut. Akkurat som deg hadde jeg enormt mye ansvar og enda mer ble det etterhvert som jeg mestret oppgavene. Jeg forstår hva du mener med med at dette overgår det som er vanlig ellers i bedriften. Adm. Sekretær er "limet" i bedriften og har en enorm variasjon av arbeidsoppgaver som man må skifte lynkjapt mellom, alle venter utrolig mye av deg og ingen ser nøyaktig hvor stort ansvar du har og hvor mye du faktisk ordner på områder du hverken har erfaring eller utdannelse innen. Du blir pepret med stadig nye oppgaver og må i tillegg bistå alle de andre i deres oppgaver. Samtidig er du (som oftest) bedriftens ansikt utad og i små/mellomstore firma har du gjerne resepsjonen i tillegg. Arbeidsoppgavene spenner seg fra vanlig kontorarbeid og resepsjon til HMS-arbeid, beredskapskoordinator (offshore), IT-ansvarlig, økonomi og regnskap, logistikk, representasjon, medlem av ledergruppen, sjefens høyre hånd og alle andres (ufrivillige) assistent. I tillegg har du ansvar for alt det sosiale i bedriften og alle "stikker bortom for en prat" og forstyrrer deg i arbeidet. Hver gang nye prosjekter er på gang sitter du kveld etter kveld og lager presentasjoner, koordinerer all møtevirksomhet, losjerer kunden inn på hotell og fikser fly, tog og alt de ellers måtte trenge og prøver å puste med magen mens sjefen koser seg på byen med kunden og leverandører. Når du da, gjennomsliten, får alt ferdig i tide og ordner i stand til kontraktsmøter ber sjefen deg om å prioritere torsdagskveld til representasjon med kunden (les: middag og bytur), fordi man "gjør en god figur" og som nevnt, er bedriftens ansikt utad. Jeg elsket jobben min, men herremin som jeg ønsket meg en "vanlig" kontorjobb etterhvert.. Oljebransjen har mye penger og lønningene der er generelt sett høyere enn andre steder. Jobben du har kan ikke gjøres godt av "hvem som helst" og i dette tilfellet spiller ikke et år høgskole fra eller til så stor rolle. I firmaet jeg jobbet ville lønnen du nevner være dårlig. Nå husker jeg ikke om du er ny i firmaet, eller ei, men med din erfaring og innsats ville jeg si minst 430 000, helst mer. I firmaet jeg jobbet for ville du, med innsatsen du beskriver, ligge godt over 500 000. Når du tjente 390 000 før, så skal du ihvertfall ikke tjene 360 000 nå. Her er det rom for forhandling, tenker jeg. Minimum 390 000, ihvertfall. Hei, tusen takk for svar og forståelse, det er akkurat det at er år fra eller til spiller virkelig ingen rolle her. Her skal man gjøre alt og helst super bra. Det er såpass stort firma at resepsjon har jeg ingen ansvar for, egne folk der, men jeg jobber for 5 avdelinger med hovedansvar for to der den ene er veldig stor. I går tok sjefen meg inn på kontoret for en prat. Så for meg at det var mer arbeid som ventet meg, men jeg fikk en overraskende nyhet. Jeg fikk beskjed om at de ville informere meg om at de ville forlenge kontrakten min ut året, og jeg har bare jobbet der 3 mnd. og kontrakten jeg er på nå går ut i slutten av september. Jeg tok jo det som et veldig godt tegn samtidig som det kom mange komplementer i min retning og det er jo alltid hyggelig. Jeg fikk beskjed om at de ville informere meg om dette slik at jeg ikke gikk å fant meg en annen jobb. At jeg skulle vite det at slike mennesker som gir så mye av seg selv som meg, som er dyktig, ivrig og yter maksimalt var ikke en selvfølgelig, det var absolutt ikke alle som var slik fikk jeg beskjed om. Det er akkurat som du beskriver det, kjempe mye arbeid. Samtidig elsker jeg jobben i hovedsak, får et kick av å være i en stressende situasjon og mestre det med gode resultater:) Samtidig som jeg vet med meg selv at jeg må finne balansen mellom jobb og fritid, men igjen ikke alltid like lett når så mange mennesker kommer til deg for hjelp og service og er avhengig av deg til tider. Jeg liker å gi av meg selv og liker at folk blir fornøyde. Jeg er ikke så sikker på om det kom en med bachelorgrad innen admin og ledelse at den personen kunne gjort det bedre fordi de har bachelor. Jeg synes virkelig at lønn bør virkelig reflektere i stor grad prestasjonene dine. Jeg har bl.a. forhandlet kontrakter som allerede er blitt fastsatt og spart bedriften for titalls tusener av kroner, fordi jeg vil, kan og vil yte for bedriftens beste. Jeg fikk til og med oppmerksomhet for dette fra ledelsen. I det store og hele er det en dråpe i havet, samtidig som det viser at ting er mulig bare man er villig til å jobbe for det. Jeg har vært oppi flere situasjoner der jeg har klart å oppnå det umulige, og selvfølgelig blir folk kjempe fornøyde, men så synes jeg at jeg også bør bli belønnet for det, for å gi meg enda mer motivasjon for å gå enda lengre, er det ikke det det handler om da? At man skal verdsette de flinke i bedriften og sette dem på et spor til større selvutvikling, motivasjon og trivsel? I tilleg til alt så fikk jeg en bemerkelse av sjefen at jeg hadde et enormt potensial og at jeg ville bli ekstremt dyktig med tiden (når jeg lærer bedriften enda mer å kjenne), det kunne hun allerede si etter 3 mnd. Jeg setter veldig stor pris på forståelsen din. Ikke alle som kan se for seg hvor mye en slik jobb krever. I tillegg til dette er det 3 små som venter hjemme ( bl.a. tvillinger)... Hvis du som skrev inn svaret på innlegget mitt leser dette igjen, bør jeg ta opp forhandlingene når den nye kontrakten skal signeres? Hvor mye kan jeg forlange ( i forhold til det jeg har nå)? Er det slik at jeg bør legge meg litt over det jeg ønsker å tjene? Jeg er redd for å legge meg for høyt, men jeg vet at de som jobber i slike stillinger i bedriften ligger på ca.500-600 tusen i året, noen med maaange års erfaring mens andre med mindre, kanskje 2-3 år. ( bare så det er sagt så har jeg en god del mer kompetanse innen mye enn de som har vært der i flere år) Hvordan gikk det med deg i livet? var du lenge i bedriften du startet i og hva driver du med nå?
Brukernavn Skrevet 16. juni 2011 #10 Skrevet 16. juni 2011 Min erfaring er i hvertfall at du alltid går ut høyere enn det du egentlig vil ha, siden de kommer til å forhandle ned beløpet uansett hva du sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå