Gå til innhold

Antall faddere.

Gjest anonym

Hvor mange faddere  

1 stemme

1. 1. Hvor mange faddere

• 1 fadder
      0
    • 2 faddere
      9
    • 3 faddere
      2
    • 4 faddere
      7
    • 5 faddere
      1
    • Har hatt forskjellig antall på barna
      4

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Med tanke på MarianneE sin tråd så har jeg tenkt på noe i forhold til å velge faddere. (Håper det går greit at jeg skriver dette MarianneE)

På alle våre barn har vi hatt, skal ha to faddere.

Jeg personlig synes det er nok, og synes egentlig det blir for mye med over to stk, pr. barn.

Men selvfølgelig kjenner jeg mange som har flere, og jeg har vært fadder for to barn som har hatt 4 og 5 faddere.

Jeg tenker litt på at en "bruker opp" fadderne, slik at når f.eks barn nr 3 kommer så har man ingen igjen.

Selvfølgelig kan man bruke samme fadder to ganger, men jeg har ikke lyst til det.

Hva mener dere om dette?? Og hvor mange faddere kommer dere til å ha eller har hatt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har to fadderer på jenta vår. og vi kommer også til å ha to fadderer på barn nummer to. Jeg synes også at to holder, blir litt mange hvis en skal ha fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

Littlå har to faddre. Det er det jeg er vant til. Gubben er vant til fire. Så det er forskjellig fra plass til plass. Men nå ble det bare sånn at vi ville bare ha de to vi valgte, så det ordnet seg fint sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslejenta vår har fire faddere. Er det jeg har vært vant til. Mannenn har to selv, men det var han som ønsket å ha to par. Dette med å "bruke opp" fadderne har jeg faktisk tenkt litt på... Ja ja, SÅ mange barn skal jeg vel ikke ha heller da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle

Har hatt 4 faddre på mine barn, men samme gudmor til alle 3. Forstår ikke de som velger ulike gudmødre til barna sine, for det er jo gudmor som skal stepper inn om noe hender med foreldrene, og det blir jo litt dumt å velge 2-3 ulike. Derfor valgte jeg samme til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det første alternativet ditt, EN, er ikke reelt, det skal være 2-6 faddere, ifølge det kirken selv opplyser.

Jeg har forøvrig 4 faddere, to par, og det har min bror også. Nå kunne våre foreldre umulig "brukt opp" fadderene, for tross alt har mamma 8 søsken, så der er en del å ta av. Pappa har "bare" 3.

Selv har jeg ikke barn enda, men synes to par er naturlig for min del, men altså; sambos søstre er 11 og 13 år, så om noen av dem skal være fadder (om noen år, de må vel være konfirmert først?) så har de ikke akkurat en partner jeg vil ha som fadder, før om tidligst ti år. Og jeg har bare EN bror, enslig er han også enda. Men, jeg vi prøver ikke engang å lage barn, så vi har litt tid til å løse dette "problemet" (jeg er vant til at faddere hentes fra slekta, men kan forsåvidt godt bruke noen av mine fettere/kusiner som jeg har et nært forhold til, det er et søskenpar der som er "så nært man kommer mine søsken" uten å ha noen felles foreldre, som vi var mye sammen med i barndommen, på ferier og sånn, og min bror deler faktsik leilighet med denne fetteren nå)

Dog, vet ikke, svaret blir "ideelt sett 4, men meget mulig bare to, med "reservefadder" i deres fremtidige partnere. Pappa er ikke fadder til ett av mammas fadderbarn, men de regner seg begge som faddere likevel, sånn nesten i alle fall. Det er bare det at denne jenta ble født omtrent da de begnte å være sammen, så det var "for ferskt" til at man skulle vite det ble de to for resten av livet.

To, tre eller fire, blir mitt svar. Men jeg har altså ikke barn enda, så det var kanskje ikke meninga jeg skulle svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiller dere mellom faddere og gudmødre? Jeg har alltid sett på dette som det samme. Vi sier i alle fall gudmor til de kvinnelige fadderne og gudfar til de mannlige.

Og dette med at gudforeldrene stepper inn om noe skjer med foreldrene er jo overdrevet da. Om noe skulle skje med mine små vil jeg for guds skyld håpe at feks besteforeldrene tar seg av dem. Tror nå det er mest vanlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

To av mine fadder er "gumor og gufar" (eller egentlig "Gumor og Guffen" for meg, pga han skrev under som "Guffen" på et kort en gang i min barndom, så det skriver jeg på alle kort) Det er min tante og onkel (foreldrene til disse søskenbarna mine jeg godt kunen tenke emg å ha som fadder på egene, fremtidige barn)

De andre to er farmor og farfar, så de kaller jeg bare farmor og farfar.

Forøvrig har ikke det med å være fadder noe som helst med å overta barna om foreldrene skulle falle fra. Det er nok mer vanlig at besteforeldre, eller tante/onkel tar hånd om barna om det er mulig, dette er vel noe som bestemmes utfra "barnets beste", slett ikke hvem som sto sammen med forelderne da barnet ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Min bror har altså 4, slik som meg, men han har et par og to "single" (de var single da, den ene er gift og den andre er forlova nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Skiller dere mellom faddere og gudmødre? Jeg har alltid sett på dette som det samme. Vi sier i alle fall gudmor til de kvinnelige fadderne og gudfar til de mannlige.  

Og dette med at gudforeldrene stepper inn om noe skjer med foreldrene er jo overdrevet da. Om noe skulle skje med mine små vil jeg for guds skyld håpe at feks besteforeldrene tar seg av dem. Tror nå det er mest vanlig også.

Min søster er gudmor til alle mine 3 barn, og er den som stepper inn om det skulle hende min sambo og meg noe. dette har vi snakket om før hun ble gudmor, og hun er enig i den.

Det er nå slik jeg ser på det, men andre kan jo selvfølgelig ha andre meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har nesten samme faddere til begge barna. Eldstemann har 6, det er våre søsken med ektefeller. Minsten har 5, der har vi "bytta" ut et av parene med eldste tantebarnet mitt.

Vi valgte søsken som faddere fordi vi vi ser at det er veldig lett å miste kontakten med venner i enkelte tilfeller. Det er nødvendigvis ikke slik, men litt synd for barna dersom det skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter er ikke døpt, derfor trengte vi ikke å følge noen regler med hensyn til faddere.

Det er vel dessuten ingen automatikk i at de overtar ansvaret for barna?

Vi hadde navnefest, og valgte å ha to faddere, min bror og mannens søster. Disse skal forhåpentlig være en ekstra støtte for henne i oppveksten. Godt å vite at man har mange til å ta seg av en.

Vi valgte familie fordi man tross alt aldri vet om man kommer til å fortsette å ha kontakt med venner, to av mine faddere er venner av foreldrene som har sklidd litt ut i periferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare et lite svar til dere som skriver at dere har valgt søsken/ andre familiemedlemmer fordi dere ikke vet om vennskap kommer til å skli ut, mens familie alltid vil være der. Vel, jeg har to faddere selv, to av mine halvsøsken. Nå er den ene av de død og den andre hadde glemt at han var fadderen min. Så det er ikke bare venner som kan skli ut i periferien. Jeg har ikke sett mine halvsøsken på flere år, men jeg vet at pappa har kontakt med et par av de, bl.a. han som hadde glemt at han var fadderen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt fire faddere til hvert barn. I tillegg bar mannen min eldstemann til dåpen. Vi har hatt bestemor, tanter og onkler, ett vennepar og en venninne som faddere på våre 3 barn.

Gudmor eller Gudfar er den som bærer barnet til dåpen. I tillegg blir det av og til brukt "luemor". Vi hadde dette i våre barnedåper. Særlig en av venninnene våre som var fadder, hun syntes dette var en ekstra stor ære! Ettersom vi dengang ikke hadde tenkt over om vi skulle ha noen spesiell "luemor", tildelte vi henne oppgaven da hun spurte hvem det var som skulle ta luen av barnet. Vet ikke om dette er en lokal skikk, eller om det brukes over hele landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...