Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte forleden at når man runder 25 år så er testosteronnivået på max og man oppnår bedre resultater ved trening.

Etter å ha hatt noen ekstra kilo over min idealvekt i noen år bestemte jeg meg nå for å slanke meg, og har oppnådd mye raskere resultater enn tidligere. Jeg har for tiden ikke råd til treningsstudio (fattig student) men har begynt å jogge og syns også dette går mye lettere enn før.

Jeg er jente og 25 år :) Er det kanskje noe i dette? Eller er det placebo effekten som har kicket inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hørte forleden at når man runder 25 år så er testosteronnivået på max og man oppnår bedre resultater ved trening.

Etter å ha hatt noen ekstra kilo over min idealvekt i noen år bestemte jeg meg nå for å slanke meg, og har oppnådd mye raskere resultater enn tidligere. Jeg har for tiden ikke råd til treningsstudio (fattig student) men har begynt å jogge og syns også dette går mye lettere enn før.

Jeg er jente og 25 år :) Er det kanskje noe i dette? Eller er det placebo effekten som har kicket inn?

Kvinner har ganske lavt testostoronnivå uansett (det er selvsagt individuelle forskjeller), men jeg mener at det blir høyere for kvinner langt oppover i 30-åra, uten at jeg skal si det helt sikkert.

Kroppslig begynner forfallet allerede fra ca. 20 års alder, men det er en gammel og ikke helt sann sannhet at man er på topp rundt 25. Fysisk har man da faktisk forfalt noen år, men det er svært få idrettsutøvere som er på topp når de er 20, det eneste jeg kan komme på er kvinnelige turnere, som er på topp rundt 15-17. I de fleste idretter kan man bli bedre til man er langt oppe i 30-årene, for ren styrke kan man nå toppen rundt 40.

God kardiovaskulær utholdenhet tar det tid å bygge opp; man skal øke hjertets slagvolum, og det å bygge ut de fine kapilærene i muskulaturen tar mange år. Det øker selvsagt i det man begynner å trene, men for å få maksimal kardiovaskulær kapasitet må man altså trene i mange år.

Du ser det på løping, sykling og langrenn: Særlig på de lengtste distansene er det sjelden vinnere under 25 år. På maraton under OL i Beijing 2008 var vinneren i kvinneklassen 42 år. I sykling er Paris-Roubaix (258 km) et av de aller lengste rittene blant de vanlige proffrittene, det fins selvsagt ritt for både amatører og proffer som er lengre, men akurat som langrenn har valgt 50 km som lengste distanse har man valgt 220 km i sykling (Paris Roubaix har unntak siden det er et ritt med laaang historie), fordi det tar lang tid å restituere seg etter lange distanser. Vinneren i Paris-Roubaix er stort sett rundt 30 år, noen ganger ned mot 25, men veldig sjelden under 25. Det tar rett og slett lang tid å få opp styrken og utholdenheten til å klare de mest ekstreme distansene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...