Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og jobber litt ved siden av studiene, men mest i ferier o.l. Jeg prøvde å bestille skattekortet på nettet, men siden jeg ikke har tall på hva jeg har tjent/kommer til å tjene etc. fikk jeg bare frikort! Jeg er så redd for å få baksmell så vil helst skatte litt siden jeg skal jobbe masse i sommer.

Før har jeg kunne ringt dit og sagt "Hei, kan dere sende meg et skattekort med tabell og 36% skatting" så har jeg fått det. Nå får jeg en milliard alternativer og ender opp med beskjeden "Det er for tiden mye trafikk, ring igjen senere..biip biip!"

Såh: er det noen her som vet om jeg fortsatt bare kan ringe og bestille skattekort på denne måten? Og hvor mye kan man tjene med frikort uten å få baksmell?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Tror man kan ringe. Men er vel mange som stresser nå fordi de venter utbetaling snart. Du kan jo også bruke frikortet nå, også ringe i neste mnd og få et litt høyere skatteprosent slik at det ikke blir baksmell?

• Liker 1
Skrevet

sant nok! jeg prøver på det :)

AnonymBruker
Skrevet

Skatteetaten vil uansett måtte registrere hva du tror du kommer til å tjene, så enten du ringer, møter opp selv eller bestiller på nettet, må du opplyse om forventet inntekt. :)

Hvorfor er det så vanskelig, forresten? Er 150 000 å bomme totalt, for eksempel?

Skrevet

ja det er jo snakk om feriejobbing, så 150 000 er nok litt i overkant :P

Gjest ticket
Skrevet

Da skriver du sånn ca hvor mye du kommer til å tjene, verre er det i grunn ikke.

Skrevet

Hvor ca. kan det være? trodde skatteetaten var ganske nazi på sånt.?

Skrevet

Hvor ca. kan det være? trodde skatteetaten var ganske nazi på sånt.?

Tror ikke det har noe å si for skatteetaten om du bommer på summen..?!

Går heller ut over deg til neste år om du har beregnet for liten sum, og dermed betaler mindre skatt og får baksmell, eller omvendt at du tipper for høy inntekt, betaler mer skatt og får igjen istedet.

Kan hende jeg har misforstått altså, men det er nok bedre å runde oppover når du skal oppgi forventet inntekt, og heller betale litt mer i skatt for å være sikker på å unngå baksmell :)

Gjest Tirkes
Skrevet

Marry, de er litt strikse, men det er ikke bindende. Du trenger ikke si "nei, jeg kan ikke jobbe mere, fordi for 5 mnd siden lovde jeg skatteetaten å bare tjene 120 000" - dersom du ser at summen overstriger, ring og få korrigert trekkprosenten/forventet inntekt. Eller logg inn på mine sider.

Er riktig som Jinx82 sier.

Skatteetaten vil nok ikke at vi skal betale altfor mye skatt, fordi staten plikter seg til å gi en rimelig høy rente til oss for summen vi har betalt for mye, og den blir regnet for hele skatteåret. Så enkelte sjeler kaller det "verdens beste sparegris". Korrigér meg gjerne på dette om noen har bedre vett, jeg er ikke helt beinsikker.

Skrevet

Jeg er student og jobber litt ved siden av studiene, men mest i ferier o.l. Jeg prøvde å bestille skattekortet på nettet, men siden jeg ikke har tall på hva jeg har tjent/kommer til å tjene etc. fikk jeg bare frikort! Jeg er så redd for å få baksmell så vil helst skatte litt siden jeg skal jobbe masse i sommer.

Før har jeg kunne ringt dit og sagt "Hei, kan dere sende meg et skattekort med tabell og 36% skatting" så har jeg fått det. Nå får jeg en milliard alternativer og ender opp med beskjeden "Det er for tiden mye trafikk, ring igjen senere..biip biip!"

Såh: er det noen her som vet om jeg fortsatt bare kan ringe og bestille skattekort på denne måten? Og hvor mye kan man tjene med frikort uten å få baksmell?

Oppgi maksgrensen for hva du kan tjene uten å miste rett til stønad fra Lånekassen. Du vil jo UANSETT ikke tjene mer enn det, med mindre du ikke får stønad fra Lånekassen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du betaler i forskuddsskatt blir korrigert når du leverer selvangivelse i etterkant av inntektsåret. Det vil si man oppgir en sum som man tror man skal tjene og deretter blir det gjort en korrigering etter at man leverer selvangivelsen.

Jeg tror ikke det har så mye å si om du oppgir 100 000 eller 150 000, men bare bestem deg for et beløp som er mest mulig sannsynlig - er det så veldig vanskelig? Om det er altfor lavt, så ber du om korrigering litt lenger ut i inntektsåret. Da må du imidlertid vite hva du på det tidspunktet har tjent og hva du har betalt i skatt.

Skrevet

Før opp forventet inntekt omtrent der du tror den kan komme, men minst 40 000 for hele året. Da er du over frikortgrensen, og vil få skattekort - enten i tabellform eller i prosent. Begge deler vil gi deg ganske riktig skattetrekk.

Skrevet

Du kan jo bare skrive et beløp, utifra hvor mange prosent du har lyst til å trekke. 200 000 i inntekt = ca. 20 % uten fradrag.

Skrevet

Får du ikke med en del 2 med 36% trekk hvis du bestiller frikort også? Uansett er det bare å føre opp 130 000 (eller hva som er grensa hos lånekassen).

Skrevet (endret)

.

Endret av chikako
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Du kan jo bare skrive et beløp, utifra hvor mange prosent du har lyst til å trekke. 200 000 i inntekt = ca. 20 % uten fradrag.

Denne metoden brukte jeg i alle år. Bruker den forsåvidt fortsatt fordi jeg jobber frilans, like greit å trekke jevnt mye skatt hele året istedet for å ende opp med baksmell!

Jeg ringer forøvrig aldri for å ordne dette. Jeg bare logger inn på nettet og legger inn omtrentlige tall.

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Da jeg jobbet ved siden av studiene, og om sommeren, oppga jeg 100.000 :) Fikk aldri baksmell. Jobbet 8 timer i uken, og tilnærmet fulltid i noen måneder om sommeren.

Skrevet

Det er bare å be arbeidsgiver trekke så mye skatt du ønsker da ;) selv om du har frikort.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir gal av folk som blir 'gaaale' av offentlige etater når det er folket selv som ikke har klart å utføre sin oppgave og når etaten ikke har gjort noe galt! Du må, som alle andre, oppgi en sum.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Når jeg har hatt frikort har jeg som regel trukket 15 % skatt i tillegg. Ga bare beskjed til arbeidsgiver om at jeg ønsket det. Har nå vanlig skattekort på 27 %, men har bedt arbeidsgiver trekke 32 %. Aldri vært noe problem å gjøre det på denne måten og har inntrykk av at det er ganske vanlig å ha ekstra trekk utover det som står på skattekortet

Endret av Eivór

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...